در دیدار جیک سالیوان و همتای صهیونیستی او

آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد مذاکرات وین گفت‌وگو کردند

گفت‌و‌گو با رابرت كیمبال رئیس موسسه كنترل سلاح آمریكا

آمریکا به دنبال حفظ «حق تحریم» است

در حالی كه مذاكرات ایران و اعضای 1+4 در وین بر سر احیای توافق هسته‌ای ادامه دارد، شاهد بروز توطئه‌ها و عملیات‌های خرابكارانه‌ای در قبال كشورمان هستیم. مقامات كشورمان آنچه اخیرا از سوی رژیم اشغالگر قدس و آمریكا در نیروگاه نطنز رخ داد را مصداق تروریسم هسته‌ای دانسته‌اند. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام خرابكارانه، غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم را در دستور كار قرار داده و اجرایی كرده است.
کد خبر: ۱۳۱۲۳۷۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، در این‌خصوص گفت‌و‌گویی با رابرت كیمبال رئیس موسسه كنترل سلاح آمریكا صورت داده‌ایم.كیمبال از سال ۲۰۰۱ تاكنون مدیر اجرایی انجمن تحقیقاتی كنترل سلاح آمریكاست و در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط نشنال‌ژورنال به عنوان یكی از ۱۰ چهره تأثیرگذاری كه نظریات آنها به شكل‌گیری سیاست‌ها در مورد آینده تسلیحات هسته‌ای كمك می‌كند، معرفی شده است.
 
آمریکا به دنبال حفظ «حق تحریم» است

 بسیاری از تحلیلگران معتقدند آغاز غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم از سوی ایران، قدرت مانور تهران در مذاكرات برجامی اخیر در وین را افزایش داده است. نظر شما درخصوص این رخداد چیست؟ آیا شما با این تحلیل موافق هستید؟
من معتقدم كه مهاجمان نطنز نتوانسته‌اند در عمل به اهداف خود از این حمله برسند. پیام آغاز غنی‌سازی 60 درصدی از سوی ایران برای آنها (بانیان خرابكاری در نطنز) كاملا مشخص است. ایران با این اقدام به طرف مقابل پیام داده که حمله به تاسیسات اتمی، برنامه هسته‌ای این كشور را به عقب نخواهد انداخت. از سوی دیگر، با توجه به اهمیت فاكتور و مؤلفه زمان در مذاكرات برجامی، این اقدام پیامی آشكار به آمریكا نیز محسوب می‌شود. این‌كه آمریكا اگر می‌خواهد به برجام بازگردد، باید در این‌خصوص به صورت واقعی تصمیم بگیرد.
 
 به نظر شما، هدف رژیم صهیونیستی از انجام عملیات خرابكارانه اخیر در نیروگاه نطنز چه بوده است؟
اهداف اسرائیل از حمله به نیروگاه نطنز كاملا مشخص است. برنامه‌ریزی و اجرای عملیاتی مانند خرابكاری‌های فیزیكی نطنز به چندین هفته زمان نیاز دارد، این عملیات درست قبل از آغاز مذاكرات غیرمستقیم در وین بین كشورهای ۱+۴ و ایران، در مورد دستیابی به بازگشت متقابل به برجام صورت گرفت. اسرائیل از یك سو می‌خواهد در مسیر فعالیت‌های هسته‌ای ایران خلل ایجاد كند و از سوی دیگر، صحنه مذاكرات بر سر احیای برجام را برهم بریزد. این دو موضوع باید در تحلیل رفتار اسرائیل مورد توجه قرار گیرد.

 مقامات آمریكایی مدعی هستند كه بازگشت به برجام روندی پیچیده است. از سوی دیگر، افرادی مانند بلینكن و سالیوان می‌گویند گره‌هایی در این میان وجود دارد كه لازم است رفع شود. نظر شما در این‌خصوص چیست؟
ایالات متحده به‌صراحت اعلام كرده كه آماده است تمام تحریم‌های ناسازگار با برجام و مغایرت با مزایایی را كه ایران انتظار دارد، درصورت بازگشت ایران به تعهدات خود از برجام خارج كند، لغو كند.
در عین حال آمریكا سعی دارد حق تحمیل مجازات و تحریم‌ها به دلایل غیرهسته‌ای، خواه به نام حمایت از تروریسم باشد یا نقض حقوق بشر را حفظ كند. در اینجا شاهد شكل‌گیری نوعی پارادوكس و دوگانگی هستیم. برچسب‌گذاری تحریم‌ها در این معادله (از سوی دولت ترامپ) موضوع را پیچیده‌تر كرده است. در هر حال، به نظر اكنون نسبت به هر زمان دیگری ضروری‌تر  است كه توافقی در وین صورت گیرد و از تشدید بحران جلوگیری شود. آمریكا باید تحریم‌هایی كه علیه ملت ایران وضع كرده و حتی در دوران شیوع كرونا نیز آنها را ادامه داده، لغو كند.
 
 نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دفاع از حقوق هسته‌ای ایران را در این‌خصوص چگونه ارزیابی می‌كنید؟ آژانس باید چه اقدامی را در مواجهه و پیشگیری از اقداماتی از قبیل آنچه تل‌آویو انجام داد، صورت دهد؟
بدیهی است كه جامعه بین‌الملل و نهادهایی مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌خصوص نقش پررنگ و به‌سزایی خواهند داشت. گرچه آژانس نمی‌تواند از این اقدامات خرابكارانه پیشگیری كند، اما باید ضمن محكوم كردن این اقدامات و انجام تحقیقات جدی درخصوص چنین عملیات‌های خرابكارانه، در دفاع از حقوق اعضای خود وارد عمل شود.

در این‌خصوص، باید بازیگران خاطی با اقدامات و واكنش سازمان‌های بین‌المللی مواجه شوند. اعضای آژانس باید حمایت این سازمان را از برنامه‌های صلح‌آمیز خود حس كنند. این قاعده نه‌تنها در مورد آژانس، بلكه درخصوص سایر سازمان‌های بین‌المللی نیز صادق است. حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای یك كشور كه عضو آژانس محسوب می‌شود و ترور دانشمندان هسته‌ای، قطعا نقض قوانین بین‌المللی و حاكمیتی به شمار می‌آید و وظیفه سازمان‌های بین‌المللی نیز صیانت از این قوانین است. این اقدامات باید در قالب تهدید صلح و امنیت بین‌المللی تفسیر شود و پاسخ‌ها و واكنش‌های قاطع و مناسبی در قبال آنها صورت گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها