هر مدیر و رهبری ممکن است اشتباه کند، اما برخی از اشتباهات آنقدر بزرگ هستند که باعث آزرده شدن همه افراد می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۱۲۳۴۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از بهترین ویژگی‌های رهبری که یک مدیر می‌تواند داشته باشد این است که بتواند در دیگران, عزت نفس و اعتماد به نفس ایجاد کند و احترام به خود را در وجود دیگران به وجود آورد چرا که به عنوان یک رهبر, انتخاب های شما خصوصا اشتباه های رهبری روی کل تیم شما تاثیر می گذارد.

با این حال، همه ما در طول دوران کاریمان, رئیس بدی داشته‌ایم که درست برعکس عمل کرده است و امروز، من می‌خواهم ۳ مورد از بزرگترین اشتباهات رهبری کردن را که مردم مرتکب می‌شوند، شناسایی کنم و راه حل‌هایی را برای آن‌ها ارائه دهم.

شاید عده ای از ما در گذشته, برخی از این اشتباهات رهبری را مرتکب شده باشیم، اما خبر خوب این است که همه ما با نگاهی به این اقدامات نادرست و اصلاح آن‌ها می‌توانیم یاد بگیریم که چه چیزی باعث به وجود آمدن یک رهبر خوب می‌شود.

با تمرکز بر ایجاد عزت نفس، می‌توانیم به تیم خود کمک کنیم تا به بالاترین عملکرد خود برسد.
هر شخص, پتانسیل نامحدودی دارد و پس از استفاده از این پتانسیل، می‌تواند در محیط  کاری مناسب شکوفا شود. بنابراین, چنین افرادی دارای خلاقیت بسیاری هستند که می‌توانند برای حل مشکلات، غلبه بر موانع و دستیابی به اهداف تجاری مورد استفاده قرار بگیرند.

عزت نفس تیم خود را بالا ببرید

رهبر، مهم‌ترین فرد در هر سازمانی است. بنابراین, رهبر لحن خود را با نحوه گفت وگو، رفتار، پاسخ به دیگران و رفتار روزمره با مردم تعیین می‌کند.

مردم تمایل دارند از رهبر پیروی کنند و رفتار رهبر نسبت به دیگران را تقلید می‌کنند.بنابراین,  وقتی شما به عنوان رهبر, با دیگران با ادب و احترام رفتار می کنید بقیه افراد نیز این رفتار را دنبال می کنند. 

یک کلمه مهربانانه از طرف شما به یکی از کارمندانتان می‌تواند باعث شود که او تمام روز احساس خوشبختی کند و در مقابل, یک کلمه همراه با عصبانیت نیز می‌تواند باعث شود تا آخر روز احساس ناامیدی، ترس و ناامنی داشته باشید. بنابراین، شما باید مراقب باشید.

رفتار‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید هر روز در هر تعاملی تمرین کنید تا عزت نفس تیم خود را بالا ببرید.
وقتی شما روی بالا بردن عزت نفس تیم خود تمرکز می‌کنید، به طور همزمان, ترس‌هایی که باعث می‌شوند افراد نتوانند بهترین کار را انجام دهند، از بین می‌برید و به طور طبیعی, محیط کار با اوج عملکرد و نتیجه مفید، مانند گل‌های بهار در اطراف شما شکوفا می‌شوند.

به هر حال، حالا وقت آن رسیده است تا با سه اشتباه بزرگی که مدیران در رهبری خود انجام می‌دهند، آشنا شویم.

انتقاد کردن از دیگران

اولین اشتباه رهبری کردن که مدیران مرتکب می‌شوند، انتقاد از دیگران است.
به هر دلیلی, از انتقاد کردن از کسی خودداری کرده و سعی کنید وقتی کسی اشتباه می‌کند، شما روی راه حل تمرکز کنید و بیشتر از اینکه چه کسی این کار را انجام داده و مقصر چه کسی است، روی آنچه می‌توان انجام داد، تمرکز کنید.زیرا این می‌تواند یک نشانه تحسین‌برانگیز برای یک رهبر باشد.

همه ما می‌دانیم که انتقاد مخرب مضر است و همه ما از اینکه انتقادات مخرب بشنویم، متنفر هستیم و این مسئله می‌تواند روز‌ها و حتی سال‌ها ما را عصبانی کند.

انتقادات مخرب به عزت نفس ما حمله می‌کند و به تصویر از خود آسیب می‌رساند و مانع رسیدن به اوج عملکرد و نتیجه کاری می‌شود و در نهایت، ما را عصبانی و فردی دفاعی می‌کند که در این میان, باید از خود بپرسیم  وقتی از چنین مسئله‌ای بیزاریم، چرا آن را در حق دیگران انجام می‌دهیم؟

شکایت کردن

دومین اشتباهی که افراد در  رهبری کردن مرتکب می‌شوند این است که به هر دلیلی شکایت می‌کنند. زیرا افراد شاکی همیشه به دنبال چیزی یا شخصی هستند که از آن شکایت کنند.

آن‌ها تمایل دارند با سایر افراد شاکی ارتباط برقرار کنند. بنابراین, در محل کار با هم صحبت کرده و بعد از کار نیز با هم معاشرت می‌کنند و همچنین با هم برای استراحت ناهار و قهوه بیرون می‌روند که این باعث می شود شکایت برای آن ها به یک شیوه طبیعی زندگی تبدیل شود.

با این وجود، هم انتقاد و هم شکایت یک مشکل اساسی دارد و در هر دو موقعیت، شما خود را به عنوان یک قربانی قرار می‌دهید. بنابراین، وقتی شکایت می‌کنید، در واقع خودتان را ضعیف می‌کنید.

شما با شکایت کردن, انواع احساس حقارت، ناکافی بودن، عصبانیت، کینه و  اطمینان نداشتن را تجربه می‌کنید، ولی باید توجه کنید که وقتی به دلیل هرچیزی شکایت می کنید میزان عزت نفش خود را کاهش می دهید. 

اگر به عنوان مدیر, از چیزی راضی نیستید، حق دارید آن را به گوش شخص مقابل برسانید، چون شما مسئول پیگیری آن هستید و این موضوع, یکی از ویژگی‌های تحسین‌برانگیز رهبری کردن است که باید آن را یاد بگیرید.

اگر از یک رفتار یا نتیجه‌ای راضی نیستید، وظیفه شما این است که به طور فعال برای اصلاح شرایط مداخله کنید و می‌توانید این کار را با عینی بودن تفاوت بین انتظارات و آنچه واقعاً اتفاق افتاده است، انجام دهید و سپس، از دیگران بخواهید که برای حل کردن مشکل با یکدیگر همکاری کنند، اما شما نباید هرگز شکایت کنید.

محکوم کردن دیگران

سومین اشتباه رهبری که مدیران مجموعه‌های مختلف مرتکب می‌شوند، محکوم کردن هرکسی به هر دلیلی، در داخل یا خارج از شرکتشان است.

وقتی دیگران را محکوم می‌کنید، عزت نفس طرف مقابل به شدت پایین می‌آید و هنگامی که افراد خارج از شرکت را محکوم می‌کنید، سرانجام, یک نفر, هر آن چه  که گفته‌اید را به آن‌ها می‌گوید و معمولاً یک نسخه تحریف شده به گوش فرد می‌رسد و دوباره شما را آزار می‌دهد.

به نظر می‌رسد که این موضوع یک قانون طبیعی و کاملاً اجتناب‌ناپذیر است.
این توصیه‌ها هنگامی که در مورد رقبا یا مشتریان در بازار صحبت می‌کنید مهم هستند. بنابراین, هرگز از رقبا انتقاد نکنید.

اگر برخی از افراد در بعضی زمینه‌ها موفق‌تر از شما هستند، آن‌ها را تحسین کنید. سپس، به دنبال راه‌هایی برای تولید محصولات و خدمات حتی بهتر و فروش آن‌ها حتی به طور مؤثرتر باشید.

هرگز از افراد و مشکلات خارج از تجارت خود شکایت نکنید و در عوض، از همان مقدار انرژی ذهنی برای یافتن راه حل استفاده کنید، اما در وهله اول، مشکلاتی که منجر به شکایت شده‌اند را حل کنید.

بهترین رهبران, یک محیط مثبت ایجاد می‌کنند

وقتی خصوصیات مثبت رهبری کردن در شما به وجود می آید، نگرش عمومی شما باعث گرما و صمیمیت محیط کار می‌شود و این حس, کل محل کار را پر می‌کند. زیرا  شما محیطی را ایجاد می‌کنید که افراد در آن احساس آرامش می کنند و نسبت به خود و کارشان احساس خوبی دارند و عزت نفس همه افراد در محل کار را بالا خواهید برد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها