گفت‌وگو با امیرحسین اکبری ستاره فوتبال ساحلی بعد از انتقال به لکوموتیو مسکو

به بهترین لیگ دنیا آمده‌ام

پشت‌پرده حذف فوتبال ساحلی از جام‌جهانی چیست؟

شاهکار تاج!

تیم‌ملی فوتبال ساحلی ایران، قوی‌ترین تیم آسیا و ششمین تیم قدرتمند جهان، مجوز حضور در رقابت‌های جام‌جهانی روسیه را به دست نیاورد.
کد خبر: ۱۳۱۲۳۴۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا در روز روشن، با حذف ایران، حق خوری را به اوج رساند تا نشان دهد باکی از این رفتارها ندارد. در روزهای گذشته بحث‌های زیادی در این‌باره صورت گرفته اما در پس پرده اتفاقاتی افتاده که احتمالا با شنیدن آن بیشتر حرص می‌خورید و بیشتر ناراحت می‌شوید که چرا ایران نمایندگان شایسته‌ای برای دفاع از حقش در آسیا ندارد.

 

 رئیس کمیته که ایرانی است

پیش از هر چیز باید بدانید مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران، رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی آسیاست. یعنی در کمیته‌ای حق خوری شده که رئیس آن یک فرد ایرانی است! در ماه‌های گذشته انتقادها از مهدی تاج به اوج رسیده است. منتقدانش می‌گویند نایب رئیسی او در آسیا عملا برای ایران «هیچ» است چون قدرتی در کنفدراسیون ندارد و تنها گهگاه می‌رود و می‌آید. در گذشته علی کفاشیان رئیس این کمیته بود. او می‌گوید: «بعد از جدایی من از کنفدراسیون، آقای تاج رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی آسیا شدند.»

تاج: قطعا سهمیه می‌گیریم!

حالا به نقطه حساس ماجرا می‌رسیم. با لغو مسابقات انتخابی جام‌جهانی روسیه، کنفدراسیون فوتبال دو دستور‌العمل برای انتخاب سهمیه‌ها مشخص می‌کند. دستور‌العمل اول می‌گوید بنا به عملکرد تیم‌ها در آخرین مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2019 باشد؛ رقابت‌هایی که برای ایران آورده‌ای نداشت و با شکست همراه بود. دلیل اصلی هم به موضوع لغو اردوی برزیل بازمی‌گشت. در همان زمان تاج و ساکت، رئیس و دبیر‌کل فدراسیون تصمیم گرفتند اردوی برزیل را به دلیل هزینه 23 هزار دلاری لغو کنند تا تیم‌ملی بدون آمادگی عازم رقابت‌های آسیایی شود و شکست بخورد. دستور‌العمل دوم کنفدراسیون اما به نفع ایران بود؛ سه دوره قبلی قهرمانی آسیا، ملاک انتخاب سه تیم اعزامی.
مهدی تاج به عنوان رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی آسیا در تماس با مسؤولان فدراسیون فوتبال می‌گوید: «ما تاکید کردیم دستورالعمل اول نباشد چون ما نمی‌توانیم به جام‌جهانی برویم. تصمیم این شد عملکرد تیم‌ها در سه دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا ملاک باشد.» او در ادامه با اطمینان اضافه می‌کند: «حضور ما در جام‌جهانی فوتبال ساحلی قطعی است. امتیازات ما خوب است و مجوز را گرفته‌ایم.»
کمیته فوتبال ساحلی هم با ‌توجه به حرف‌های تاج به سرمربی تیم‌ملی اعلام می‌کند برنامه بدهد تا ایران برای جام‌جهانی آماده شود. تاج در تماس دوم می‌گوید موضوع به کمیته اجرایی رفته و با توجه به نفوذی که در آنجا دارد، قطعا نظر خود را تصویب می‌کند. آخرین خبری که مسؤولان فدراسیون از کنفدراسیون می‌گیرند این است که حرف تاج به کرسی نشسته و ایران به جام‌جهانی روسیه خواهد رفت اما وقتی AFC نام تیم‌های اعزامی را اعلام می‌کند، نامی از ایران دیده نمی‌شود! یکی از مسؤولان فدراسیون فوتبال به جام‌جم می‌گوید: «وقتی این اتفاق افتاد با آقای تاج تماس گرفته شد که اگر قرار بود نباشیم، حداقل رایزنی می‌کردیم. به دلیل این‌که شما تاکید داشتید سهمیه گرفته‌ایم هیچ اقدامی نکردیم.» تاج هم پاسخ روشنی ندارد: «طبق چیزی که اعلام شد ما سهمیه گرفتیم و نمی‌دانم چرا الان عمان جایگزین ما شده است. باید در این زمینه پیگیری کنم.»

حق‌خوری آشکار

فدراسیون فوتبال بیکار نمی‌نشیند و در نامه‌ای به AFC اعتراض می‌کند. از سوی دیگر مسؤولان کمیته فوتبال ساحلی با مسؤولان فیفا تماس می‌گیرند که در آسیا حق‌خوری شده است. پاسخی که می‌گیرند جالب است: «ما در این مساله دخالتی نداریم و فقط از کنفدراسیون نام خواسته‌ایم. سه کشور ژاپن، امارات و عمان معرفی شده و در جام‌جهانی حاضر می‌شوند.» فدراسیونی‌ها امیدی ندارند سهمیه ایران برگردانده شود. طبق دستورالعملی که کنفدراسیون تعریف کرد تیم‌های اول تا دهم رقابت‌های فوتبال ساحلی قهرمانی آسیا 10 تا 100 امتیاز کسب می‌کردند؛ یعنی تیم اول 100 امتیاز و تیم دهم 10امتیاز.
محاسبه امتیاز تورنمنت‌ها به همین سادگی بود.
قهرمانی آسیا 2015: عمان 100 امتیاز، ژاپن 90 امتیاز، ایران 80 امتیاز..... امارات(پنجم) 60امتیاز
قهرمانی آسیا 2017: ایران 100 امتیاز، امارات 90 امتیاز، ژاپن 80 امتیاز.... عمان(هفتم) 40امتیاز(تقلب کنفدراسیون در رده‌بندی این جام مسجل شد چون در رده‌بندی نهایی عمان دهم شده و 10 امتیاز کسب کرده بود ولی کنفدراسیون آنها را هفتم اعلام کرد!)
 قهرمانی آسیا 2019: ژاپن 100 امتیاز، امارات 90 امتیاز، عمان 80 امتیاز.... ایران(ششم) 50امتیاز
 امتیازات کلی: ژاپن 270 امتیاز، امارات 240امتیاز، ایران 230 امتیاز و عمان 220 امتیاز.
تازه این امتیازات با احتساب هفتمی عمان در رقابت‌های سال 2017 است نه عنوان دهمی آنها! بنابراین واضح و مشخص بود که حق‌خوری صورت گرفته و ایران باید عازم رقابت‌های جام‌جهانی می‌شد. هنوز برای کسی قابل باور نیست در کمیته‌ای که رئیس آن یک ایرانی باشد، حق‌خوری صورت گرفته است. از نظر مسؤولان راه برگشتی هم وجود ندارد و کنفدراسیون تصمیمی گرفته که از آن برنمی‌گردد؛ درست مثل میزبانی‌ها.
مازیار فیروزی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها