شرکت «ارزش‌آفرینان نوین آسا» پیشگام در عرصه برگزاری سمینارهای اینترنتی در دوران همه‌گیری کرونا، برگزاری رویدادهای اینترنتی را رونق دهد

لذت برگزاری وبینار با ایسمینار

شرکت «اطلاعات صنایع کاوش تدبیر خاورمیانه» سامانه صبا را برای دسترسی به آمار دقیق و اطلاعات صنایع ایران ارائه کرده است

صبا، موتور جست‌وجوی آمار و اطلاعات صنایع

سرمایه گذاری در هر حوزه‎ای نیازمند تحقیق و بررسی است، خیلی کم پیش می‏آید کسی بدون آنکه کسب‎و‎کاری را بشناسد بگوید تمام سرمایه و وقتم را می‎گذارم تا ایده‎ام را در این زمینه اجرایی کنم. اما روند تحقیق و کسب اطلاعات مختلف در تمام زمینه‎ها به‌آسانی یک جست‎و‎جوی سریع اینترنتی نیست. خیلی از کسب‎و‎کارها مانند مشاغلی که با صنعت در ارتباط هستند یا کارخانه‎هایی که قصد دارند پروژه‎ای بزرگ را راه‎اندازی و مدیریت کنند نمی‎توانند اطلاعات مورد نیازشان را از طریق موتورهای جست‎و‎جوی رایج به دست بیاورند.
کد خبر: ۱۳۱۲۰۲۲
صبا، موتور جست‌وجوی آمار و اطلاعات صنایع
در این رابطه شرکت «اطلاعات صنایع کاوش تدبیر خاورمیانه» با شناسایی این نیاز، اقدام به راه‎اندازی سامانه جامعی برای جمع آوری آمار و اطلاعات صنایع کرده که از طریق تکمیل، به روزرسانی و صحه گذاری اطلاعات و آمار با مشارکت صنعتگران و شرکت های مرتبط در حوزه صنایع، امکان دسترسی به آمار و اطلاعات تخصصی را در بستر اینترنت فراهم می‎کند و در راستای جلب مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی برای تکمیل اطلاعات و حضور مستمر در سامانه، امکانات بسیاری از جمله، سامانه کاریابی و استخدام، شبکه ارتباطات، وندورلیست های صنعتی، سامانه اطلاع رسانی مناقصات، داشبوردهای اطلاعاتی و ... در اختیار کاربران و شرکت ها قرار می دهد.

شرکت «اطلاعات صنایع کاوش تدبیر خاورمیانه» با با ارائه محصول صبا (سرواژه صنایع بالادستی ایران) تمام تمرکز خود را در صنایع کلان ایران گذاشته تا بتواند به شکل کاملا حرفه‎ای در این زمینه زنجیره ارتباطی و اطلاعاتی بزرگ و قدرتمندی در بین صنعتگران شکل دهد.

صنایع بالادستی به صنایع کلانی گفته می‎شود که محصولاتشان در صنایع میان‌دست و پایین‌دست به کار می‎رود؛ مثل نفت و گاز و پتروشیمی، فلزات اساسی، صنایع غیرفلزی مانند سیمان و گچ، حوزه تولید
و انتقال انرژی. 

چالش‏های حرکت
در مسیر ساماندهی آمار
 
صبا، موتور جست‌وجوی آمار و اطلاعات صنایعمدیرعامل شرکت «اطلاعات صنایع کاوش تدبیر خاورمیانه» می‏گوید: «ما در مرکز نوآوری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) کار می‎کنیم؛ مرکزی که برای درک چالش‎های استارتاپ‏ها و حمایت از آنها شکل گرفته است اما به نظر می‎رسد لازم است این حمایت‎ها را از صنایع هم دریافت کنیم. تفکر غالب درباره استارت‌آپ‎ها این است که خودشان باید مسیرشان را طی کنند و پیشرفت کنند و وارد کسب‎و‎کارهای بزرگ بشوند. در حالی که نباید شعاری و سنتی به قضیه نگاه کرد، استارتاپ‎ها برای رشد و پیشرفت نیاز به اعتماد و حمایت دارند.»

محمود قدیری تصریح می‌کند: یکی از چالش‎های ما در مسیر ارتقای استارت‌آپ، این است که دولت در بسیاری از پروژه‎های مرتبط با آمار و اطلاعات کشور وارد می‌شود و حاضر به واگذاری این پروژه‎ها به بخش خصوصی نیست.

مسأله دیگر این است که فرآیند پیگیری پروژه‏های آماری در کشور به شکل عمومی پیش می‎رود و آمار مربوط به همه صنایع با هم و با یک شیوه جمع‎آوری و طبقه‎بندی می‎شود. در حالی که صنعت پرورش دام و صنعت نفت و صنایع غذایی با هم بسیار متفاوت هستند و نمی‎شود آنها را با یک روش مشترک و در قالبی همسان قرار داد و اطلاعات‎شان را جمع‎بندی کرد. هرکدام از این صنایع حوزه‎های تخصصی ویژه‎ای هستند که باید آنها را شناخت و به آن اشراف داشت.

مسأله دیگری که با آن مواجه هستیم این است که آمار و اطلاعات و تحلیل بسیاری از صنایع داخلی کشور را باید از خارج ایران تهیه کرد. شاید عجیب به نظر برسد اما علتش این است که در ایران برای جمع‎آوری این اطلاعات به شکل مدون و آنلاین تلاش خاصی نشده است و حالا هم وقتی افراد و شرکت‎ها و سازمان‎ها به اطلاعاتی نیاز پیدا می‎کنند، باید حساب‎های کاربری چند هزاردلاری و گاه چند صد هزاردلاری را از سایت‏های خارجی بخرند تا به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
 
چشم انداز 1404
برای سامانه جامع صبا
 
به گفته مدیرعامل شرکت «اطلاعات صنایع کاوش تدبیر خاورمیانه» سامانه صبا تا سال 1404 قرار است به جامع‎ترین سیستم اطلاعات صنایع و آمار ایران تبدیل شود و قابلیت این را دارد که غیر از کار در حوزه صنایع بالا دستی، در صنایع دیگر هم به کار برود. در واقع صبا قرار است به موتور هوشمند اطلاعات صنایع در ایران بدل شود.
صبا، موتور جست‌وجوی آمار و اطلاعات صنایع
 
 
مزیت‎های سامانه جامع صبا در مقایسه با روش‎های سنتی
 
دسترسی سریع و راحت به آمار و اطلاعات صنایع  : وجود یک سامانه جامع اینترنتی برای در اختیار قراردادن آمار و اطلاعات صنایع می‎تواند بسیاری از نیازهای سازمان‎های مختلف را پاسخ دهد و فرآیند زمان بر جست‎و‎جو در بایگانی‎های کاغذی و پیداکردن اسناد و آمارهای مختلف را بسیار کوتاه و راحت کند.

ارائه خدمات به افراد حقیقی: در برخی موارد که برای راه‎اندازی یک کسب‎و‎کار تازه یا تحلیل و بررسی روند کاری صنایع، افراد حقیقی به دنبال اطلاعات هستند می‎توانند با مراجعه به سامانه جامع آنلاین صبا به مجموعه‎ای کامل و کاربردی از داده‎ها دسترسی پیدا کنند. 

آشنایی و شبکه‌سازی مدیران:  حضور صنعتگران در یک سامانه جامع مرتبط با کارشان می‎تواند امکان آشنایی و ارتباط بیشتر را برایشان فراهم کند. آنها در این فضا می‎توانند از توانمندی‌های همکارانشان در صنایع مختلف مطلع شوند و با پروژه‎های کلان صنعتی در کشور نیز آشنا شوند.

صبا، موتور جست‌وجوی آمار و اطلاعات صنایعامکان بررسی زیرساخت‌ها قبل از تعریف پروژه: پروژه‎های زیادی در ایران تعریف می‎شود که امکان‎سنجی‎های اقتصادی لازم در آن در نظر گرفته نشده و مثلا برای تامین نیاز آب یا برق یا زیرساخت‎های لازم در ادامه کار، فکر و برنامه‎ریزی نشده است اما میلیاردها تومان برایش هزینه می‎شود. در حالی که با بررسی و پایش کسب‎و‎کارهای مختلف صنعتی می‎شود نیازهای لازم برای آغاز و تعریف پروژه‎های مختلف را شناخت و آمار و اطلاعات کسب‎و‎کارها و پروژه‎های قبلی را با نمونه‎های جدید مقایسه کرد و به درک خوبی از شرایط رسید تا اشتباهات و روندهای غیرعلمی قبلی تکرار نشود.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها