واکاوی ماجرای تیراندازی مرگبار در چرام و آتش زدن خانه اقوام قاتل

شب شوم (+عکس)

جمعه ۲۰ فروردین ماه، شهرستان چرام استان کهگیلویه و بویراحمد، آبستن حادثه‌ای عجیب بود؛ حادثه‌ای که با یک تصادف ساده و معمولی شروع شد اما پایانش خونبار بود و در نتیجه آن دو نفر کشته شدند.
کد خبر: ۱۳۱۱۸۹۷

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از ضمیمه تپش روزنامه جام جم، هیچ‌کس باورش نمی‌شد یک تصادف ساده، مقدمه وقوع دو جنایت در شهرک کره شهبازی چرام شود.

آن شب، شهبازی حسابی بهم ریخت و بسیاری از مردم نگران حوادث پس از آن بودند؛ حوادثی که البته با وجود نگرانی‌های بزرگان طایفه و تلاش آنان برای جلوگیری از وقوع آن رخ داد و علاوه بر این‌که دو نفر کشته شدند، عده‌ای نیز خانه و زندگی برخی از اهالی را به آتش‌کشیدند.

خبر دو قتل و ویرانی‌های پس از آن به‌سرعت به گوش اهالی فضای مجازی رسید و با انتشار عکس‌های به آتش کشیده شدن خانه و لوازم زندگی برخی از اهالی چرام، اظهارنظرها در مورد آن آغاز شد. از چند و چون حادثه کسی اطلاع چندانی نداشت و آنهایی هم که نظرشان را می‌گفتند، بر حسب شنیده‌های‌ شان بود و منبع موثقی نداشت. اما اصل ماجرا چه بود؟

شروری که همچنان می‌تاخت

ساعت از ۱۱ شب گذشته بود که مراسم عروسی به پایان رسید و مهمانان به سمت خانه داماد حرکت کردند. ناگهان خودروی یکی از مهمانان در بلوار شهرک کره شهبازی از مسیر خود منحرف شد و با واژگون شدن آن، بلوار بسته شد.

سرنشینان خودرو در سلامت بودند اما سرپا کردن خودرو به نیروی کمکی نیاز داشت. خانه یکی از اقوام مهمانان به نام پیروز براتی حوالی همان محل تصادف بود و برای همین به خانه او رفتند و از او درخواست کمک کردند.

او دکترای ادبیات داشت و یکی از نخبه‌های شهر بود. براتی خودش را به محل تصادف رساند تا با کمک بقیه مسیر را باز کند. در حالی‌که همه تلاش می‌کردند راه را باز کنند، یکی از راننده‌ها که از ترافیک ایجاد شده به‌شدت کلافه شده بود، از خودرو پیاده شد و با بستگان خودرویی که راه را بسته بود، درگیری لفظی پیدا کرد.

او شرور معروف شهر بود که اسفند ۹۸ چند نفر از یک طایفه را با اسلحه شکاری زخمی کرده بود. او سپس سوار خودروی خود شد و میدان را دور زد. درحالی‌که همه تصور می‌کردند غائله تمام شده است، شرور مسلح این بار لوله کلاشينکف را به سمت مردم گرفت و همه را به رگبار بست. مردم از ترس روی زمین دراز کشیدند. یکی از گلوله‌ها به سر پیروز براتی اصابت کرد و درجا جانش را گرفت.

شب شوم (+عکس)

مرد مسلح پس از تیراندازی از محل جنایت گریخت و تعدادی از اقوام مقتول برای جلوگیری از فرار قاتل، به سمت محلی رفتند که فکر می‌کردند آنجا رفته باشد اما نبود و پس از درگیری با برخی اقوام او، خانه و زندگی تعدادی از آنها را به آتش کشیدند که تصاویر و فیلم‌های خسارات وارد شده در سطح گسترده‌ای در فضای مجازی منتشر شد.

در شرایطی که همه دنبال شرور قاتل بودند، او در نقطه دیگری از شهر با گروهی از فامیل مقتول درگیر شده بود. در آن شب شوم، یکی دیگر از نخبگان شهر به‌نام محمد خانی هم در آرایشگاه بود که صدای درگیری را شنید. از آرایشگاه بیرون آمد تا بین طرفین دعوا میانجیگری کند که یکی از اقوام قاتل تیراندازی کرد و گلوله به محمد اصابت کرد.

با مرگ او، بار دیگر اختلافات دو طایفه بالا گرفت. بزرگان قبایل که می‌دانستند فاجعه‌ای در راه است، از نیروهای انتظامی درخواست کمک کردند تا به این غائله فیصله دهد و به طایفه خود نیز اعلام کردند موضوع شرارت‌های قاتل و دو قتل را پیگیری خواهند کرد.

خط و نشان مراجع قضایی برای قاتلان

در حالی‌که خطر شعله‌ور شدن بلوای چرام وجود داشت، حسن نگین‌تاجی، رئیس‌کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد وارد صحنه شد و گفت:«‌ رسیدگی و بررسی به پرونده درگیری چرام خارج از نوبت انجام می‌شود و هرگونه برخورد با متهمان در ملأعام خواهد بود. در پرونده درگیری گذشته در شهرستان چرام، شدیدترین مجازات‌ها ازجمله تبعید ۳۲ نفر، حبس و جریمه را برای مجرمان اعمال کردیم، ضمن این‌که نسبت به اراذل و اوباش هیچ‌گونه اغماضی صورت نخواهد گرفت و به مجرمان خطرناک هیچ‌گونه مرخصی داده نخواهد شد.»

دستگیری یکی از قاتلان چرام

تنها ساعاتی پس از قتل دو نخبه در چرام، سرهنگ کیقباد مصطفایی، فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد یکی از قاتلان در کمتر از سه ساعت و هنگام خروج از شهرستان با همکاری و هوشیاری نیروهای پلیس دستگیر شده است.

خشم کنترل نشده و ناگهان قتل

خشونت از مقوله‌هایی است که مورد پسند هیچ جامعه‌ای نیست و آثار سوء متعددی بر روح و روان مردم به همراه دارد. افراد پرخاشگر به‌راحتی هنجارهای دیگران را زیر پا گذاشته و از آن عبور می‌کنند. روحیه این افراد به‌گونه‌ای است که در هر شرایطی چه حق با آنان باشد و چه نباشد، رفتار خشنی از خود بروز می‌دهند تا با استفاده از این روش، به چیزی که می‌خواهند برسند.

در این بین، هر چه میزان خشم و خشونت در فرد زیادتر باشد، این رویه کم‌کم در او نهادینه شده و در هر مسأله‌ای از خود خشونت نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد هم نتیجه می‌گیرد و به همین علت رفتار را بارها تکرار می‌کند.

گاهی میزان خشم در این افراد به حدی می‌رسد که با بروز کوچک‌ترین مسأله‌ای تا حتی پیچیدن ناگهانی خودروی دیگری در مقابل‌شان، عنان صبر و تحمل از کف می‌دهند و یک نزاع دامنه‌دار و گاهی حتی قتل را هم رقم می‌زنند.

در ارتکاب قتل علاوه بر دخالت خشم، عوامل دیگری نیز دخیل است؛ عواملی مانند محیط، ارتباط با افرادی که در گذشته مرتکب قتل شده یا به‌راحتی دست به انجام رفتارهای بزهکارانه زده‌اند. دسته دوم، افرادی هستند که وجدان انسانی نداشته و عقیده‌ای به انجام رفتارهای مثبت در جامعه ندارند و دوست دارند همه‌چیز را طبق قانون خود پیش ببرند.

گاهی وارد شدن یک ضربه به فرد مانند تجاوز و تعرض به او در دوران کودکی یا از دست دادن همسر و فرزند هم باعث می‌شود تا او آرامش زندگی‌اش را از دست دهد و در مواجهه با کوچک‌ترین مشکل دست به قتل یا اعمال مجرمانه بزند تا آرامش را به خود برگرداند.

این‌گونه افراد اختلال شخصیتی دارند و بسیاری از آنها بارها از مدرسه و خانه فرار کرده‌اند، خانواده‌های از هم پاشیده دارند و مرتکب سرقت هم شده‌اند. در هر صورت، افراد برای جلوگیری از تبعات منفی خشونت بهتر است به روان‌شناس مراجعه کنند. در کنار آن باید از شرایط اضطراب‌آوری که خشم آنان را شعله‌ور می‌کند، دوری کنند. خوردن یک لیوان آب، تغییر محیطی که فرد در آن قرار دارد، تنفس عمیق و انجام ورزش‌های هوازی هم به کنترل خشم کمک می‌کند.

ضمیمه تپش روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها