رئیس فرهنگستان علوم پزشکی نامه مهمی به وزیر بهداشت در مورد واکسن و ایمن‌سازی جامعه علیه ویروس کرونا نوشت

خطر رانت‌خواری در واردات واکسن

دکتر سیدعلیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در نامه مهمی به دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند نکته مهم و اساسی در زمینه واکسن و ایمن‌سازی جامعه علیه ویروس کرونا متذکر شدند. در این نامه به موارد مهمی در خصوص خرید واکسن و فرآیند واکسیناسیون اشاره شده است که به نظر می‌رسد باید مورد توجه دولت و نظام سلامت قرار گیرد.
کد خبر: ۱۳۱۱۸۰۵

به گزارش جام جم آنلاین، در ذیل این نامه آمده است:
با احترام، نظر به اهمیت بسیار بالای نقش ایمن‌سازی جامعه علیه ویروس کرونا و با توجه به اشتیاق قاطبه مردم به دریافت واکسن، به اختصار به چند نکته مهم اشاره می‌کنم.

 این اقدام بسیار ضروری، نیازمند برنامه‌ریزی کاملا دقیق و مشارکت بعضی از نهادها در امور برنامه‌ریزی و اجراست (در ارتباط با نظم، امنیت، نظارت و... و طبیعتا نه مسائل فنی).

بدون هیچ‌گونه تردیدی، استفاده از شبکه بهداشتی درمانی «تنها» راه انجام این مسؤولیت خطیر است.
برای اجرایی کردن توصیه و دستور رهبر معظم انقلاب، بهتر است از فرصت محدود باقیمانده و قبل از آن‌که حجم لازم واکسن آماده شود، هرچه سریع‌تر، به ترمیم، تکمیل، اصلاح، تقویت و اعتلای شبکه بهداشتی درمانی پرداخته شود، تا آمادگی‌های لازم کاملا فراهم شود.
 
می‌توان نوعی رقابت بین دانشگاه‌های علوم پزشکی برای عملیاتی کردن این امر مهم ایجاد کرد. این اقدام بسیار ارزشمند، علاوه بر پیشگیری از هرگونه مشکل احتمالی و نیز پاسخگویی مطلوب به نیازهای امر واکسیناسیون عمومی، موجب سرمایه‌گذاری بسیار مهمی برای آینده کشور نیز خواهد بود.

از درگیر کردن بخش خصوصی، به‌شدت پرهیز شود، چه در امر خرید واکسن و چه در امر توزیع و حتی تزریق آن که متأسفانه خطر رانت‌خواری و سوءاستفاده‌های کلان در خرید، فساد در حمل و نگهداری و نیز کیفیت واکسن خریداری شده زیاد خواهد بود. در امر توزیع هم احتمال ورود به بازار سیاه و در نتیجه محروم ماندن اقشار آسیب‌پذیر که قدرت خرید واکسن را ندارند بسیار زیاد خواهد بود و عملا احتمال پاسخگویی مطلوب توسط بخش خصوصی هم وجود نخواهد داشت.

قطعا واکسن و واکسیناسیون باید کاملا رایگان و فاقد هرگونه هزینه‌ای برای آحاد مردم باشد.
توصیه می‌شود از بسیج جامعه پزشکی و نیروی بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای همکاری‌های لازم به منظور کسب اعتماد بیشتر مردم، حفظ نظم و آرامش، نظارت در توزیع عادلانه واکسیناسیون و امثال آن استفاده شود.

لازم است برنامه نرم‌افزاری قابل اعتمادی برای ثبت و ردیابی آنها که واکسینه می‌شوند از طریق ثبت‌نام، نام خانوادگی، سن، شناسه ملی و کدی که گویای اولویت دریافت واکسن باشد، تهیه شود. توصیه می‌شود قبل از استفاده از سامانه مزبور، راستی آزمایی لازم انجام شود.

کارکنان و همه آنها که در امر تزریق واکسن دخالت مستقیم دارند، باید آموزش‌های لازم را دیده و بر نحوه عملکردشان نظارت شود. متاسفانه در مشاهده جریان کارآزمایی‌های بالینی، نحوه تزریق واکسن در تلویزیون، در بسیاری موارد اشکالاتی در نحوه عملکردشان را نشان داد، نظیر نحوه مصرف پنبه الکل و غیره توسط افرادی که کار تزریق را انجام می‌دادند.

بهتر است وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هر دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی حداقل دو ناظر پیش‌بینی کند تا با استفاده از فرم‌های تنظیم شده و انتخاب رندوم افراد واکسینه شده، بتوانند گزارش‌های منظمی را برای آن وزارتخانه محترم تهیه و ارائه کنند.

پیش‌بینی‌های لازم برای شنیدن و پاسخگویی به نظرات و پیشنهادات مردم در تمام طول مدت واکسیناسیون انجام شود.

از آنجا که منابع تهیه و تولید واکسن‌ها متفاوت است، هر گونه بحث و نظر در مورد میزان تأثیر هر یک از انواع واکسن‌ها، فقط در محافل علمی و کاملا خصوصی صورت پذیرد و از مغشوش کردن اذهان مردم در این مورد یا موارد مشابه به‌شدت پرهیز شود.

حتما امکان ثبت هرگونه عارضه احتمالی (اعم از آنی، کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا درازمدت) که ناشی از واکسیناسیون باشد فراهم شود و فرم‌ها و گزارش‌های مزبور مستمراً به استحضار مسؤولان محترم وزارتخانه برسد.

در مورد اولویت‌بندی مردم در امر دریافت واکسن، ضمن استفاده از تجربیات سایر کشورها و نظرات سازمان جهانی بهداشت که بسیار ارزشمند است، وضعیت کشور را کاملا در نظر گرفته و در صورت ضرورت با مقاماتی که ممکن است پیشنهاداتی داشته باشند، مشورت قبلی به عمل آید که در ضمن اجرا، مردم با شنیدن نظرات متفاوت مغشوش نشوند.

مطلب بسیار مهم دیگر این که، توجه لازم داشته باشید که مساله‌ای بسیار تاثیرگذار یعنی انتخابات و جابه‌جایی دولت در پیش است. پیش‌بینی اقدامات باید به گونه‌ای باشد که هرگونه جابه‌جایی، کوچک‌ترین خللی در امر واکسیناسیون مردم ایجاد نکند. بهره بردن از حضور افراد یا نهادی که با تغییر دولت تعویض نخواهند شد، می‌تواند به ادامه اجرای موفق واکسیناسیون کمک کند.
 
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها