روایت جوایز پای سکو در المپیک و حاشیه‌هایی که به وجود آمد

پاداش‌هایی با دلار جهانگیری!

پیروزی‌های قاطعانه با وجود کارشکنی‌های AFC و FILA نشان داد داشتن انگیزه می‌تواند بسیاری از کمبودها را جبران کند

بردهای دوربرد

 نتایج درخشان تیم‌های فوتبال ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به جهت روانی توانسته مسائل فنی را تحت‌الشعاع قرار دهد.
کد خبر: ۱۳۱۱۷۸۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، در حالی‌که کشورمان در محاصره یک بیماری هولناک قرار دارد و متاسفانه در پیک چهارم این بیماری و یک پاندمی ناخواسته هستیم و باز‌هم در‌شرایطی که هر‌روز آمار مرگ‌و‌میر بالا می‌رود و این شرنگ تلخ به کام مردم ما ریخته می‌شود، روزنه امیدی باز است و آن روزنه درخشش فوتبالیست‌های کشورمان مقابل حریفان آسیایی خود در خاک بیگانه است که مردم را به فردایی بهتر امیدوار می‌کند و دلبسته.

از چند منظر می‌توان به بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا نگاه کرد. طبیعتا یک بخش تحلیل‌های فنی آن است که در شرایط کنونی تمایلی ندارم به آن ورود کنم. اما مساله اساسی در میان این همه تیرگی، سیاهی و مرگ ناشی از کرونا که برای همه‌مان درد‌آورد است و غم سنگینی را بر دل ما ایرانی‌ها بر جای گذاشته، این است که نتایج درخشان نمایندگان فوتبال ایران بی‌شک روحیه ملی را افزایش داده است.

خوشبختانه نگاه نمایندگان فوتبال ایران در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان نگاهی مبتنی بر ذهنیت و روحیه بالاست. این بیماری ناخوانده و این کشتار بی‌رحمانه از یکسو و مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم از سوی دیگر باعث شده، تیم‌های ما با تمام وجود به میدان بروند تا دل مردم را شاد کنند و مرهمی باشند بر زخم‌های آنها.

از طرفی عملکرد بد فدراسیون قبلی بهانه‌های مختلفی را دست نهادهای بین‌المللی فوتبال داد تا AFC با بی‌عدالتی، تصمیمات غیر‌منصفانه‌ای علیه فوتبال ایران بگیرد که همین اتفاقات هم باعث ایجاد انگیزه در بازیکنان ما شده است. سر الکس فرگوسن در کتاب خود به نام «رهبری» می‌گوید:« زمانی که قصد داشتم تصمیم بگیرم بین یک بازیکن با‌استعداد و یک بازیکن با‌انگیزه یکی را انتخاب کنم بدون هیچ تردیدی بازیکن با‌انگیزه را انتخاب می‌کردم و از بازیکنان مستعد می‌گذشتم.»

حالا همین انگیزه مصداق پیدا می‌کند در فوتبال ما و شاهد هستیم که چگونه بازیکنان با‌انگیزه در زمین فوتبال می‌درخشند. آنها سوای پیروزی‌هایی که به دست می‌آورند نمایشی قاطعانه، منسجم و منظمی از فوتبال ارائه می‌دهند و این نمادی از یک ملت است. این پیروزی بر تیم‌های مقابل، پیروزی بر نهادهای بین‌المللی فوتبال است که نوع نگاه‌شان به ما هیچگاه با عدالت سنخیت نداشته است. در حقیقت ما در مقابل حریفان‌مان مبارزه می‌کنیم اما واقعیت این است که داریم علیه یک بی‌عدالتی بزرگ می‌جنگیم. این بی‌عدالتی که حتی اجازه نمی‌دهد ما در مرحله مقدماتی جام‌جهانی فوتبال در کشور خودمان بازی کنیم، سبب شده تیم‌های ما برای اثبات حقانیت خود و کشور فراتر از انتظار ظاهر شوند. 

خیلی امیدوار هستم که در سال نو، با یک فدراسیون نو بتوانیم به نحوی عمل کنیم که جایگاه واقعی ایران در منظر جهانیان و تصمیم‌گیرنگان تثبیت شده باشد و آنها نتوانند به آسانی از پتانسیل غنی فوتبال ایران بگذرند و این اجازه را پیدا نکنند تا تصمیماتی بگیرند که مطابق میل حریفان ما باشد.

لازم است صمیمانه از بروبچه‌های تیم‌های پرسپولیس، استقلال، فولاد و تراکتور و دست‌اندرکاران آنها تشکر کنیم. البته آنها تنها گروهی نیستند که برای اثبات حقانیت ایران تلاش می‌کنند. در همین یک هفته اخیر شاهد درخشش بروبچه‌های کشتی آزاد و فرنگی ایران بودیم که با قهرمانی در آسیا و کسب سهمیه المپیک، برای شاد کردن دل مردن از جان مایه گذاشتند. از سایر ورزشکاران کشورمان که در رشته‌های مختلف با همین رویکرد در حال تمرین، تلاش و مبارزه کردن با حریفان هستند هم باید از صمیم قلب تشکر کنیم و به آنها بگوییم: پیروزی‌های شما در راستای عدالت است. در راستای انصاف است و در راستای حقی است که طی سال‌ها از جامعه ورزش و کشور ما تضییع شده و این جای قدردانی و سپاس دارد. امیدوارم این روند ادامه  داشته باشد.

در عین حال امیدوارم با یک مدیریت صحیح به سران فیفا و AFC تفهیم کنیم که ‌علی‌رغم همه مشکلاتی که بر سر این ملت نازل شده، بازیکنان شجاع ما، طالب عدالت هستند و‌ می‌خواهند در فضایی عاری از تبعیض‌ به نمایندگی از یک ملت بزرگ و کهن، خود را به جهانیان عرضه کنند. آنها ‌می‌خواهند بگویند اینجا مردمی زندگی می‌کنند که شاید دردها، آلام و زخم‌های بیشماری داشته باشند اما کماکان وقتی پای حیثیت مملکت‌شان در‌میان باشد، در سطح بالایی ظاهر می‌شوند و به مبارزه کردن ادامه می‌دهند. در پایان باید بگویم بار دیگر تاکید دارم این پیروزی‌های ورزشی به ارتقای روحیه ملی کمک می‌کند و در ذهن مردمی که دردمند هستند همچون یک داروی شفابخش است. اینها تنها یک پیروزی ورزشی نیستند.  این تنها یک دستاورد محصور‌شده در زمین بازی هم نیست. اینها یک موفقیت‌جمعی است.  اینها صدای مردم ماست که از طریق ورزشکاران‌شان در آوردگاه‌های بین‌المللی فریاد می‌شود  تا به گوش دنیا برسد.

امیر حاج رضایی / کارشناس فوتبال 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها