نگاهی به مقوله آموزش اجباری به کودکان و تفاوت‌های آن با فرآیند صحیح یادگیری مساله‌ای که این‌روزها در مدارس، چالش‌هایی جدی به بار آورده‌ است

از یادگیری تا آموزش زوری !

متخصصان شرکت خلاق «پارسا نیک کهن دیار»، موفق شده‌اند پروژه‌های تفریحی، فرهنگی و ورزشی مختلفی را به‌طور اختصاصی برای کودکان طراحی و اجرا کنند

آموزش کودکان از طریق بازی در کلوپ پاندا

بازی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین روش‌هایی است که در حوزه آموزش کودکان به‌کار می‌رود. بازی‌کردن برای کودکان جذاب و آموزنده است و همین می‌تواند عاملی برای شکل‌گیری آسان‌تر مفاهیم در ذهن آنها باشد.
کد خبر: ۱۳۱۱۷۰۲

اما در دنیای دیجیتالی امروز، بازی‌های رایانه‌ای جای بازی‌های قدیمی را گرفته‌اند و در کنار مزایایی که دارند، گاهی زیان‌های به‌مراتب بیشتری را متوجه کودکان می‌کنند.

آموزش کودکان از طریق بازی در کلوپ پاندا

در بازی‌های سنتی کشورمان همیشه جنب‌وجوش از ارکان اصلی به‌حساب می‌آمده و کودک می‌توانست علاوه بر یادگیری تکنیک‌های برقراری ارتباط که به‌دلیل گروهی بودن این دسته از بازی‌ها امکان‌پذیر می‌شد، انرژی خود را هم تخلیه کند.

در حالی‌که بازی‌های رایانه‌ای دقیقا در نقطه مقابل بازی‌های فیزیکی قرار دارند و یکی از شایع‌ترین عوارض آنها انزوای کودک است که در نتیجه رشدنکردن مهارت‌های اجتماعی او رخ می‌دهد؛ همچنین بیماری چاقی که در میان کودکان نسل فعلی بسیار رواج یافته نیز از دیگر معضلاتی است که در اثر تحرک نداشتن در هنگام بازی‌های رایانه‌ای اتفاق می‌اُفتد.

شرکت «پارسا نیک کهن دیار» (که در این گزارش به‌اختصار با نام «پارسا نیک» از آن یاد خواهیم کرد)، با دغدغه آموزش به کودکان از طریق انجام بازی‌های هدفمند و همچنین با توجه به سلامت جسم و روان آنها در عرصه طراحی، مشاوره و راه‌اندازی فضاهای تفریحی، فرهنگی و ورزشی برای کودکان و نوجوانان مشغول کار است.

علیرضا پورغلام، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت پارسا نیک در رابطه با شکل‌گیری و نوع فعالیت‌‎های این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «شرکت ما در سال ۸۹ به‌عنوان یک شرکت سهامی خاص تأسیس شد و اکنون به‌طور تخصصی در زمینه طراحی بازی برای کودکان فعالیت می‌کند.

از جمله پروژه‌های فعلی‌مان، می‌توان به طراحی و ساخت تجهیزات بازی‌هایی که در پارک‌های دانش ‌مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره کرد.»

او در ادامه می‌گوید: «شرکت پارسا نیک به‌عنوان یک شرکت خلاق و نوآور شناخته شده است و در همین راستا موفق به دریافت گواهی خلاقیت و فناوری از معاونت علمی‌وفناوری نهاد ریاست‌جمهوری شده‌ایم؛ همچنین ما عضو پارک علم‌وفناوری استان خراسان رضوی هستیم و یکی از پروژه‌های ما به‌نام «کلوپ پاندا»، به‌عنوان یکی از صد برند برتر ورزشی کشور برگزیده شد و از سوی اتحادیه محصولات فرهنگی و بازی‌های غیر رایانه‌ای شهر مشهد نیز به‌عنوان واحد برتر سال ۹۷ معرفی شده‌ایم.

هدف ما در شرکت پارسا نیک این است که تمام مجموعه‌هایی که احداث می‌کنیم، حتما سه ویژگی تفریحی، فرهنگی و ورزشی را داشته باشند و به‌طور کلی این مجموعه‌ها برای رده سنی پایین‌تر از ۱۲ سال طراحی و اجرا شوند.»

«کلوپ پاندا»، مجموعه‌ای بازی‌محور برای کودکان

مدیر اجرایی شرکت پارسا نیک، درباره اولین و اصلی‌ترین پروژه این شرکت به‌نام «کلوپ پاندا» می‌گوید: «پروژه کلوپ پاندا در سال ۹۰ و با تمرکز روی بازی‌های حرکتی به‌منظور رشد توانایی‌های خلاقانه کودکان در مشهد اجرا شد. ویژگی اصلی کلوپ پاندا این است که بازی‌های رایانه‌ای و حتی مکانیکی، در آن جایی ندارند و تمام عناصر این مجموعه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که جنبه ورزشی داشته باشند و بدن کودک را به‌صورت فیزیکی درگیر کنند یا خلاقیت کودک را هدف قرار می‌دهند و کاربرد استعدادیابی دارند.»

وی با اشاره به بعضی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کلوپ پاندا، می‌افزاید: «مواردی هستند که به‌عنوان ویژگی‌ها و کاربردهای جانبی این پروژه مطرح می‌شوند؛ به‌طور نمونه مجموعه کلوپ پاندا از راه‌حل‌هایی است که برخی از مشاوران تربیتی و پزشکان فعال در حوزه روانشناسی کودک، آن را به خانواده‌هایی که کودک یا کودکان بیش‌فعال دارند، توصیه می‌کنند. پیش از احداث کلوپ پاندا، هیچ مکان امنی برای این دسته از کودکان وجود نداشت که بتوانند در آنجا انرژی فیزیکی خودشان را تخلیه کنند. از دیگر ویژگی‌های مجموعه‌هایی نظیر کلوپ پاندا، ظرفیت اشتغال‌زایی آنهاست که هر مجموعه حدودا برای ۳۰ نفر شغل ایجاد می‌کند. این قبیل پروژه‌ها از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری بسیار به‌صرفه هستند و با توجه به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی‌ای که دارند، بایستی مورد حمایت دولت و به‌ویژه شهرداری‌ها قرار گیرند. احداث این فضاها در هر منطقه شهری می‌تواند نشاط، ورزش و خلاقیت کودکان آن منطقه را به‌صورت بومی مورد هدف قرار داده و سرانه فرهنگی هر منطقه را بالا ببرند.»

پورغلام درباره نقش کلیدی مربیان در پروژه کلوپ پاندا می‌گوید: «بازی‌هایی که به‌طور اختصاصی برای کلوپ پاندا طراحی شده‌اند و در آن ارائه می‌شوند دستگاه‌محور نیستند و وسیله‌بازی در آنها اهمیتی ندارد. بلکه این مربیان هستند که محوریت دارند و می‌توان گفت بازی‌های کلوپ پاندا به‌نوعی «مربی‌محور» هستند. مربیان شاغل در کلوپ پاندا همه متخصص و آموزش‌دیده‌اند. آنها دوره‌های آموزشی مختلفی از قبیل روانشناسی کودک، علوم تربیتی کودک و شناخت بازی‌ها را گذرانده‌اند و هرکدام از آنها دنیایی از بازی‌های کودکانه هستند! اما شاید نقش کلیدی مربیان کلوپ پاندا این باشد که خانواده‌ را نیز همزمان با کودک درگیر روند بازی کرده و به این شکل وقت‌گذرانی در این محیط را برای تمام اعضای خانواده جذاب می‌کنند. اتفاق جالبی که در کلوپ پاندا رخ می‌دهد، آشناشدن خانواده‌ها با یکدیگر از طریق بازی‌کردن فرزندان‌شان است و حتی در مواردی روابط و رفت‌وآمدهای خانوادگی نیز در میان آنها شکل گرفته است.»

بلندپرواز و جذاب برای سرمایه‌گذاران

پورغلام به طرحی اشاره می‌کند که حمایت دولت و نهاد‌هایی مانند سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور، می‌تواند این طرح را به پروژه‌ای ملی تبدیل کند.

او در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: «ما طرحی را در نظر داریم که طبق آن می‌توان تحولی بنیادی در حوزه آموزش کودکان ایجاد نمود؛ یک تیم تخصصی از همکاران بنده، تمام زوایای توجیهی این طرح را بررسی کرده‌اند و طرح کاملا آماده اجرا شدن است. مجموعه پارسا نیک می‌تواند این طرح را در قالب یک پروژه عظیم استعدادیابی با عنوان «کارگاه مشاغل کودکان» به بهره‌برداری برساند که قطعا در کشف استعدادهای کودکان این سرزمین بسیار مفید خواهد بود.»

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش، ضمن اشاره به جذابیت‌های مالی و اقتصادی فراوانی که مجموعه‌های بازی کودکان دارند، خاطرنشان می‌کند: «هزینه احداث مجموعه‌های بازی‌محور برای کودکان، تقریبا یک‌چهارم هزینه‌ای است که برای احداث یک شهربازی با تجهیزات الکترونیکی در همان مساحت مورد نیاز است؛ لذا سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذابیت مضاعفی داشته باشد. سرمایه‌گذارانی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه داشته باشند، می‌توانند از راه‌های زیر برای برقراری ارتباط با شرکت پارسا نیک استفاده نمایند.»

پارک‌هایی که رنگ‌وبوی دانش دارند

بنیان‌گذار مجموعه پارسا نیک در خصوص سایر پروژه‌های این شرکت توضیح می‌دهد: «ما در شرکت پارسا نیک پروژه‌های ریز و درشت متعددی در شهر مشهد انجام داده‌ایم که همه آنها به‌طور اختصاصی برای کودکان و نوجوانان طراحی و اجرا شده‌اند؛ پروژه‌ای به‌نام «پاندا پلاس» که در سال ۹۸ برای بخش خصوصی طراحی و پیاده‌سازی شد، یا پروژه‌ای به‌اسم «لی‌لی‌پوت» که به‌عنوان یک خانه مخصوص کودکان اجرا شد، نمونه‌هایی از فعالیت‌های ما برای رده‌های سنی پایین هستند.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به طراحی و ساخت عناصر برای سبک‌های طراحی ‌پارک‌های دانش اشاره می‌کند: «یکی دیگر از پروژه‌های ما مربوط به تِم‌پارک‌های دانش می‌شود؛ تِم‌پارک به پارکی گفته می‌شود که عناصر آن یک زمینه خاص و مشترک دارند و فضای آن پارک نیز همان زمینه خاص را تداعی می‌کند. تِم‌پارک دانش نیز همان‌طور که از نامش پیداست، پارکی است که زمینه کلی آن از جنس دانش و علوم پایه مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی باشد.»

او در ادامه اظهار می‌کند: «در استان خراسان یک پارک دانش وجود دارد که شهرداری آن را احداث کرده است و تعدادی از عناصر این پارک را تیم متخصصان شرکت ما طراحی و نصب کرده‌اند. ویژگی مشترک میان این عناصر، مبتنی‌بودن آنها بر پایه دانش است؛ برای مثال یک بازی به‌گونه‌ای طراحی شده است که کودک بتواند با چرخاندن وسیله‌ای به‌شکل پیچ ارشمیدس (وسیله‌ای برای بالا کشیدن آب از سطح شیبدار)، آبی که در یک مخزن وجود دارد را به‌سمت دریچه‌هایی هدایت کند که در آنها انواع متنوعی از شیرآلات وجود دارند و به این ترتیب کودک از طریق بازی، با شیرهای مختلف به‌صورت عملی کلنجار می‌رود تا با طرز کار هرکدام از آنها آشنا شود.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها