به فاصله گذشته چند ماه از پایان سال 2020 میلادی دانشمندان تخمین می زنند این سال گرم ترین سال در 170 سال اخیر بوده است. به این ترتیب حتی کرونا هم نتوانست جلوی فعالیت های گرمایشی انسان را بگیرد.
کد خبر: ۱۳۱۱۶۹۱

به گزارش جام جم آنلاین ،  براساس یک گزارش جدید سال ۲۰۲۰ یکی از سه سال دارای رکورد جهانی از لحاظ گرما بود و گرم ترین سال 170 سال اخیر ارزیابی می شود.

دمای متوسط جهانی در سال گذشته در حدود ۲.۱۶ درجه فارنهایت (1.2 درجه سانتی گراد) بالاتر از سطح انقلاب صنعتی (1850 - 1900) رسید؛ این موضوع را سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نشان داد.

همچنین همین گزارش حاکی از آن است که از سال 2011 «دهه گرما» آغاز شده است.

شیوع ویروس کرونا و ایجاد انبوهی از محدودیت های کرونایی هم باعث نشد تا روند تولید گازهای گلخانه ای متوقف شود.

بعد از سال 2020، سال های 2016 و سپس 2019 گرم ترین سال های 170 سال اخیر ارزیابی می شوند. کارشناسان می گویند تفاوت گرما در این سه سال بسیار ناچیز است.

طبق گفته این سازمان  اقیانوس حدود ۲۳ درصد از تشعشعات سالانه CO2 را به اتمسفر جذب می‌کند و به عنوان حایل در برابر تغییرات آب و هوا عمل می‌کند.

 

دی اکسید کربن با آب دریا واکنش می‌دهد، pH آن را کاهش می‌دهد و به اسیدی شدن اقیانوس منجر می‌شود و منجر به مشکلاتی نظیر سفید کنندگی مرجان‌ها می‌شود و تلفات زیادی به صخره‌های طبیعی وارد می‌کند.

این به نوبه خود ظرفیت آن برای جذب دی‌اکسید کربن از اتمسفر را کاهش می‌دهد.

WMO نشان می‌دهد که اقیانوس بیش از ۹۰ درصد از گرمای اضافی را از فعالیت‌های انسانی جذب می‌کند و در حالی که سال ۲۰۱۹ بالاترین میزان گرمای اقیانوس‌ها در رکورد را دید، این روند احتمالاً در سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها