نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن در بهشهر تأکید کرد:

کمبود زمین و آورده متقاضی عامل عقب‌ماندن مازندران از طرح اقدام ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: هر پروژه اقدام ملی مسکن باید در زمان مشخص شده مرحله آماده سازی آن انجام شود تا مردم بتوانند خانه‌هایشان را تحویل بگیرند و نباید از این زمان‌بندی تجاوز کند.
کد خبر: ۱۳۱۱۵۸۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی امروز ۳۰ فروردین در حاشیه بازدید از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن شهر جدید پرند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پرند یکی از شهرهای جدید و با کیفیت است که توانسته است پاسخ خوب و روشنی به قشری از جامعه در کنار کلان‌شهر تهران بدهد.

حرکت پرند به سمت نیم میلیون نفری شدن

وی گفت: اکنون این شهر به سمت یک شهر نیم میلیون نفری حرکت کرده است و ما برای این شهر دو موضوع مهم را در دستور کار قرار دادیم. یکی از این مسائل، مربوط به راه‌های دسترسی و توسعه ظرفیت راه‌ها بود که هم قطار حومه‌ای برقرار شد و مسافر را جابه‌جا می‌کند و هم اتصال به مترو برقرار شد که با شهرداری تهران به تعامل رسیدیم و امیدواریم که بتوانیم با مشارکتی که آن‌ها انجام خواهند داد و نقشی که ایفا می‌کنند، سریع‌تر به اتمام برسند و دسترسی ریلی برقرار شود و اتصال راه دسترسی که وجود داشته است، بهبود پیدا کند.

امکانات رفاهی، آموزشی و فرهنگی در پرند ایجاد شود

اسلامی عنوان کرد: نکته دیگر این است که در شهر امکاناتی برای زندگی مردم در فضاهای مورد نیاز اعم از بهداشتی، درمانی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی، تجاری، خدماتی و آموزشی به وجود آید که همه این‌ها جز مواردی هستند که در دستور کار قرار دارند و بخش زیادی از آن در دست اجراست و بخش دیگر از آن نیز تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

برنامه ساخت ۲۶ هزار مسکن ملی در پرند

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: موضوع دیگر بحث مسکن است که ۲۶ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی برای این شهر به میزانی که برای مردم ثبت‌نام صورت گرفته برنامه‌ریزی شده است و تفاهم‌نامه‌ای که با دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور داشتیم برای تولید مسکن، هم اکنون حدود ۱۱ هزار واحد آن شروع شده که امروز از اکثر این پروژه‌ها بازدید به عمل آمد. حدود ۱۵ هزار واحد دیگر نیز در برنامه است و در فاز دوم که در آینده در این شهر ثبت‌نام انجام خواهد گرفت، کار عملیاتی آن وارد اجرا خواهد شد.

وی ضمن برشمردن پیشرفت‌های فیزیکی انجام گرفته در پروژه‌های پرند، گفت: پیشرفت‌های پروژه‌ها متفاوت است. سری اول تقریباً در آستانه افتتاح است که طرح‌های اقدام ملی مسکن هستند و به‌زودی به مردم تحویل داده خواهند شد و بخش‌های دیگر نیز یا در مرحله سفت‌کاری یا در حال تشکیل اسکلت ساختمان هستند.

اسلامی خاطرنشان کرد: پروژه‌ای که امروز از آن بازدید شد، ۱۸۰۰ واحدی است که تقریباً نیمی از اسکلت پروژه رو به اتمام است و پیمانکاران نیز در حال اجرا هستند. در بخش دیگری از پروژه‌ها هم کار شروع شده است که در مرحله فونداسیون هستند.

الزام به تکمیل پروژه‌های اقدام ملی مسکن حداکثر تا ۱۸ ماه

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: طرح‌های اقدام ملی مسکن دو مؤلفه دارند که یک بخش آن تسهیل‌گری است که خود دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی باید برای عقد قرارداد و تهیه نقشه و صدور مجوز اقدام کنند که بخش مهمی از کار است و بخش دوم نیز مردمی هستند که عضو می‌شوند و باید آورده خود را به حساب واریز کنند. این دو هر چقدر روان‌تر کار کنند و به‌موقع‌تر باشند، پروژه در پایان مقرر به پایان می‌رسد.

وی در ادامه گفت: ولی کل برنامه هر پروژه‌ای ۱۸ ماه تا حداکثر دو سال باید طول بکشد؛ یعنی از زمانی که قرارداد منعقد می‌شود ۱۸ ماه فرصت است تا به موارد تکمیلی آن‌که شامل آماده‌سازی است، برسد. تا مردم سر دو سال بتوانند خانه‌هایشان را تحویل بگیرند و این موضوع در هر پروژه‌ای صدق می‌کند و پروژه‌ها از این زمان‌بندی نباید تجاوز کند.

اتمام پروژه تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی پرند طی ۱۴ ماه

اسلامی اظهار کرد: شهرک صنعتی پرند، با ظرفیت بسیار خوبی که دارد، یکی از شهرک‌های صنعتی فعال است که با توجه به آمدوشد و لجستیک سنگینی که دارد، نیاز داشت تا یک تقاطع غیر هم‌سطح در آن به وجود بیاید. این تقاطع ظرف ۱۴ ماه طراحی، ساخته و امروز افتتاح شد و یک گره بزرگی از این منطقه را برطرف کرد.

وی افزود: موضوع دیگر مربوط به روکش آسفالت جاده ساوه به پرند بود که بعد از سال‌ها امروز پایان‌یافته می‌تواند قلمداد شود. نکته دوم بحث پارک مشاهیر است که این پارک یک رود دره است و امروز فاز دوم آن به افتتاح رسید. اگر سال‌های ۹۰ و ۹۱ این محل را مشاهده می‌کردید، یک بیابان بود که با طراحی که انجام گرفت، یک پارک بزرگ و گسترده و با ظرفیت عالی برای مردم پرند است که فرصت تفریحی فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد.

پاسگاه انتظامی در پرند می‌سازیم

اسلامی گفت: از دیگر موارد، درمانگاه است که افتتاح آن انجام خواهد شد و به‌زودی ساختمان‌هایی که مربوط به حوزه‌های انتظامی و امنیتی هستند، امروز بهره‌برداری آن کلید خورده و به علاوه کارهایی که در بخش آینده‌نگری برای اینجا داریم مانند آرامستان است که جزو مطالبات مردمی بود و امیدواریم که ازاین‌گونه خدمات که مطالبه مردم هستند، در زمان‌بندی خودش، با مساعدت همکاران ما به اتمام برسند تا مردمی که در اینجا زندگی می‌کنند هیچ‌گونه کمبود و دغدغه‌ای نداشته باشند.

اسلامی درباره پروژه‌های معطل مانده مسکن مهر و تعاونی‌های مسکن اظهار کرد: نکته حائز اهمیت مسکن مهر این است که تقریباً در اکثر کشور در شهرها و پروژه‌ها تمام شده است و آن‌هایی که طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی بودند به اتمام رسیده است.

وی افزود: ما کمتر از ۳۰ هزار واحد داریم که تا قبل از پایان دولت تحویل خواهند شد و بخشی که در پرند هست که ۳۸۰۰ واحدی شرکت کیسون در دست اجرا دارد این بازسازی آخرین پروژه‌های مسکن مهر است که انجام می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: نوع دوم پروژه‌های خود مالکی هستند که عمدتاً تعاونی بوده و مشکلات حقوقی دارند زیرا در آن‌ها تخلفاتی صورت گرفته که این‌ها در پرونده در محاکم قضائی دارند و خارج از کنترل ما است.

توقف ۲۰ ساله یک پروژه ۴ هزار واحدی تعاونی ساز در شهر جدید پرند

وی گفت: به‌طور مثال پروژه‌ای که امروز مشاهده کردید، یک پروژه‌ای است که با یک تعریف می‌گویند ۴ هزار عضو دارد و تعریف دیگر می‌گویند حدود ۲ هزار و ۶۰۰ عضو دارد و مسائل حقوقی آن حل نمی‌شود و مشکلی است که ۲۰ سال است همچنان مانده و مربوط به مسکن مهر هم نیست.

اسلامی تصریح کرد: امروز اعلام کردیم مردمی که عضو این تعاونی‌ها هستند اقرارنامه بدهند تا به این شکل به شرکت عمران پرند اختیار داده تا این پروژه را تحویل بگیرد و همچنین بپذیرند که با نرخ تمام شده شرکت عمران این پروژه را تکمیل کرده و در اختیار آنها قرار دهد. به شکلی که متعهد شوند که در زمان‌بندی مقرر، قیمت تمام شده برای مسکن خودشان را پرداخت کنند.

وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد و این وکالت‌نامه و اختیار را بدهند، با یک فصل مشترکی این پروژه را می‌توانیم طی یک پروسه حقوقی، نجات داده و این یک راه حل است. این راه حل را برای تعداد دیگری از پروژه‌ها نیز می‌توانیم انجام دهیم تا مردم نجات پیدا کنند.

اسلامی تأکید کرد: اگر مردم بپذیرند و در این مسیر قرار بگیرند این مشکل برطرف می‌شود اما اگر باورشان این باشد که پولی که به تعاونی سال‌ها پیش داده‌اند و بخواهند بر این باور بمانند، این موضوع به دادگاه رفته و مشخص نیست که عاقبت چه سرانجامی خواهد داشت و زمان می‌گذرد و این خانه‌ها نیز همچنان می‌مانند و قیمت تمام شده آن نیز هر روز افزایش پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی برخورد با مدیران متخلف تعاونی‌ها گفت: آن‌گونه که ما مطلع هستیم و به دادستان کل کشور و وزارت تعاون منعکس کردیم، این‌ها مواردی هستند که هم اداره کل تعاونی استانی و هم بخش قضائی استان در آن نقش دارند و هر کدام از این‌ها یک پرونده و یک موضوع خاص هستند و نمی‌توان در مورد آن یک حرف فراگیر را مطرح کرد.

برخی پروژه‌های مسکن مهر پرند تمام شده ولی مردم هنوز آورده شأن را تکمیل نکرده اند

وی تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است؛ مردمی هستند که در این موضوع اسیر هستند و به امید خانه‌دار شدن در آن پروژه‌ها عضو شده‌اند. البته ما پروژه‌هایی داریم که از جنس مسکن مهر هستند و رو به اتمام بوده و تمام شده‌اند و مردم تعهدات مالی خودشان را انجام ندادند که و باید برای تحویل آن‌ها اقدام کنند.

اسلامی تأکید کرد: امیدواریم با نقشی که از سوی مردم ایفا می‌شود و پیگیری که انجام می‌دهیم، چون حقوق خصوصی مردم است و جزو قلمرو مدیریت ما نیست، مردم مشارکت داشته باشند تا مسائل حل شود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز رضایت از اقدامات عمرانی انجام گرفته در پرند عنوان کرد: با توجه به شرایط مالی که در آن قرار داریم و وضعیتی که بوده است، امیدواریم کارهای باقیمانده به خصوص در محیط‌های مسکونی با یک سری اقدامات تکمیلی، انجام شود.

اسلامی تاکید کرد: اقداماتی باید در محوطه‌ها انجام شود، از جمله برطرف کردن کمبود بازارچه و پارک برای بازی بچه‌ها و امکانات از این قبیل که مردم نیاز دارند و مدیرعامل در دستور کار خود قرار می‌دهند تا پروژه‌هایی که مردم نیاز دارند به آن سرعت بخشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها