طرح استفاده از  مجریان ذیصلاح برای  ساخت ساختمان های دارای 8 سقف و بیشتر و یا ساختمان های با مساحت دو هزار مترمربع و یا بیشتر که توسط وزارت مسکن و شهرسازی به تصویب رسیده و  از شهریور ماه سال 1398 در استان کرمان اجرایی شده است، انتقاد برخی از مدیران شهری و فعالان  ساخت و ساز مسکن  در این استان را نسبت به شیوه اجرای آن  به همراه  داشته است
کد خبر: ۱۳۱۱۵۶۸

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ مجری ذیصلاح به فرد مسئول اجرای ساختمان اطلاق می شود که صلاحیت اجرا از سازمان نظام مهندسی دارد و طبق سندی (برگ تعهد) فرآیند اجرای بنا را بر عهده می گیرد.

مجری ذیصلاح مسئولیت اجرا و صحت عملیات ساختمان را بر طبق مقررات ملی، آئین نامه ها، ضوابط شهرداری و نقشه های مصوب مرجع صدور پروانه بر عهده دارد.

وی نماینده فنی کارفرما (مالک یا سازنده) در اجرای بنا است و باید تمامی مراحل اجرای کار را به سمع و نظر مهندس ناظر و دیگر مراجع کنترل کننده برساند.

احتمال بیکاری صدها مهندس
اجرای طرح مجریان ذیصلاح همانند دیگر نقاط کشور در استان کرمان مخالفان خود را دارد، به گونه ای که شهردار کرمان و رییس صنف مشاوران املاک این شهر در مخالفت خود با اجرای این طرح گفته اندکه اجرای آن باعث سوء استفاده عده ای خاص می شود و حتی افزایش قیمت مسکن را در کرمان به همراه خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان کرمان نیز به عنوان مخالف اصلی اجرای طرح مجریان ذیصلاح در گفتگو با جام جم آنلاین می گوید: وزارت مسکن و شهرسازی طرحی به نام مجری ذیصلاح ارائه و تصویب کرده است که روند اجرایی این طرح  در کرمان بیشتر به یک طنز تلخ شبیه بوده است.
 
محمدرضا صالحی، با اشاره به  اینکه ما از طرح مجری ذیصلاح اگر طبق قانون اجرا  می شد استقبال می کردیم می افزاید: ما به شیوه اجرای عجولانه این طرح معترض بوده و انتقاد داریم؛ زیرا سازمان نظام مهندسی کرمان خلاف جهت اهداف طرح مجری حرکت کرده است.

 وی ادامه می دهد: در اواخر شهریور ۹۸ زمانی که طرح مجری ذیصلاح به مرحله اجرا گذاشته شد تنها دو شرکت پروانه اجرا داشتند و سرمایه گذاران بخش ساختمان با بن بست قطعی روبرو شدند و اجبارا سرمایه شان را به شهرهای دیگر و یا به بخش دیگری منتقل کردند .

صالحی، تصریح می کند:سازمان نظام مهندسی ساختمان بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله تربیت و تعیین تعداد کافی مهندس مجری شروع به اجرای عجولانه این طرح کرده و تعداد محدود مهندسان مجری، پاسخگوی همه‌ی نیازهای شهر نیست.

 وی ادامه می دهد: این در حالی است که در کرمان صدها انبوه‌ساز باتجربه و خبره وجود دارند که پروژه‌های قبلی آن‌ها همه مورد تایید نظام و مردم شهر بوده است، اما این طرح نه‌تنها آن‌ها را نادیده می‌گیرد، بلکه صدها مهندس و نیروهای متخصص و با تجربه که با شرکت‌های انبوه سازی همکاری داشته را بیکار کرده و شهر را از تجربه و سرمایه‌ این انبوه‌سازان محروم ساخته است.

 رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان کرمان با اشاره به اینکه اهداف و خط مشی اصلی مقررات ملی ساختمان خود بر تامین مشارکت هر چه وسیع تر مهندسان در انتظام امور حرفه ای تاکید کرده است می افزاید: سوال اصلی اینجاست آیا چنین مشارکتی محقق شده است ؟  آیا وضعیت فعلی طرح مجری ذیصلاح بستری برای مشارکت مهندسین باقی گذاشته و یا ناخواسته موجب انحصارطلبی شده است؟

محمدرضا صالحی، می گوید: سازمان نظام مهندسی کرمان نزدیک به ۱۳ هزار عضو دارد و این سازمان می توانست با دادن رهنمودهای لازم به اعضاء و راه اندازی ۵۰۰ شرکت ساختمانی که هر شرکت با ۵ عضو ،۲۵۰۰ نفر از مهندسان را مشغول بکار کند و از این طریق علاوه بر ایجاد  اشتغالزایی  به شهروندان خدمات مهندسی مفید ارائه می کرد. 

تداوم اجرای معیوب طرح

وی با بیان اینکه  واضح می باشد شرکتی که پروانه مجری را داراست لازم است کلیه نیروهای فنی آن پروانه اشتغال بکارو کارگران پروانه مهارت فنی داشته باشند می افزاید :حتی یک شرکت مجری ذیصلاح در کرمان وجود ندارد که شرایط مندرج در قوانین مجری را داشته باشد؛ ما معتقدیم اگر این طرح طبق قانون اجرا می شد ، می توانست کرمان را به یک شهر پویا و با توسعه سریع تر تبدیل کندو سرمایه گذار از آن استقبال می کرد. 

صالحی ادامه می دهد: متاسفانه بعد از گذشت بیش از یک سال و نیم از اجرایی شدن این طرح تمام دستاوردهای آن خلاف جهت اهداف  قانون نظام بوده وتداوم اجرای معیوب طرح مجری ذیصلاح در کرمان موجب شد به سمت انحصار طلبی برودو نتیجه آن فرار سرمایه از شهر و یا انتقال سرمایه به بخش های دیگر و نهایتا  بیکاری مهندسین ، کاردان های فنی ، کارگران ، کلیه مشاغل وابسته به ساختمان و گرانی مسکن را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  انجمن انبوه سازان استان کرمان نزدیک به ۳۰۰ عضو  دارد که حداقل ۲۰۰  عضو حقوقی و حقیقی آن توان ساخت سه هزار متر بنا با سرمایه تقریبی پانزده میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲۵۰ نفر  را دارند می گوید: به عبارت دیگر این مجموعه سرمایه ای بالغ بر سه هزار میلیارد تومان همراه با اشتغالزایی پنجاه هزار نفر را داراست و طبق آمار و داده هایی که امور مالی شهرداری ها در اختیار ما قرار داده است نزدیک به ۸۰ در صد عوارض شهرداری را این مجموعه پرداخت می کند .

مصوبه قانونی را اجرا می کنیم
 
مخالفت های صورت گرفته نسبت به نحوه اجرا و تبعات منفی طرح مجری ذیصلاح در حالی است که علیرضا گلستانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان در گفتگو با جام جم آنلاین اگر چه ترجیح می دهد درباره این طرح اظهار نظر نکند، اما با بیان اینکه طرح مجری ذیصلاح  قانونی است و ما ملزم به اجرای آن هستیم گفت: اعضای انجمن انبوه سازان نسبت به این طرح معترض بوده و به دادگاه  شکایت کرده اند ، اما از نظر ما خواسته آنها خلاف قانون  است.

گزارش از حکمت قاسم خانی، جام جم آنلاین کرمان.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها