درس‌هایی که کارآفرینان از خبر پایان عرضه گوشی‌ های هوشمند ال‌ جی باید بگیرند

بدرقه ‌ال‌ جی از دنیای گوشی‌ های هوشمند

در یک سال گذشته بارها از اثرات همه‌گیری کرونا بر کسب‌وکارها گفتیم. دورانی که کسب‌وکارها در سراسر دنیا به ناچار تلاش کردند طرح کسب‌وکار خودشان را متناسب با شرایط جدید تطبیق دهند و در بسیاری از موارد هم شنیدیم آنهایی که نمی‌توانستند با این شرایط همراه شوند (که تعدادشان کم هم نبوده) از گردونه این رقابت بی‌رحمانه حذف شدند.
کد خبر: ۱۳۱۱۳۷۰

به نظر می‌رسد شرایط ناخواسته به وجود آمده در ماه‌های اخیر، نه فقط کسب‌وکارهای کوچک و نوپا را درگیر کرده است، بلکه با تغییر روند نیازهای بازار در حوزه‌های مختلف، در تصمیمات اساسی بسیاری از غول‌های بزرگ تجاری شناخته شده نیز اثرگذار بوده است.

خبر کناره‌گیری کامل ال‌ جی از بازار پر رقابت گوشی‌ های هوشمند در روزهای گذشته از جمله اتفاقات مهم و تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بود که در دو هفته اخیر واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

در ادامه با بررسی مهم‌ترین دلایل شکست این غول دنیای محصولات دیجیتال در رقابت پرتنش گوشی‌ های هوشمند، نگاهی به آینده آن خواهیم داشت.

از زمان ظهور اولین گوشی‌ های تلفن‌ همراه، این بازار جذاب و پر‌رقابت بازیگران متعددی را به خود دیده است.

بازیگران قدرتمندی که در هر برهه‌ای از زمان به نظر می‌رسید قرار است سال‌های طولانی با شتاب زیاد در این مسیر یکه‌تازی کنند اما مدام دست برنده در این بازی چرخیده است و بازیگرانش شاهد تغییرات زیادی بوده‌اند.

اگر خیلی کم سن و سال نباشید، روزگاری که گوشی‌ های خوش‌ دست فنلاندی نوکیا سهم اصلی بازار گوشی‌ های همراه را از آن خود کرده بودند را به یاد دارید.

نوکیا در دهه‌های ۱۹۹۰ و‌ ۲۰۰۰ میلادی غول موبایل‌سازی جهان و بزرگ‌ترین نوآور و قدیمی‌ترین شرکت تولیدکننده تلفن‌همراه جهان به شمار می‌رفت.

با این وجود با به میان آمدن رقبای تازه‌نفسی مانند اپل، رفته‌رفته از فروغ نوکیا کاسته شد تا جایی که در سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ به ناچار سهام خود را برای ادامه مسیر به شرکت مایکروسافت فروخت و اکنون نیز با وجود بازگشت به بازار گوشی‌های هوشمند همچنان نتوانسته سهم اولیه خود را از این بازار پس بگیرد.

این داستان به نوکیا ختم نشد و شرکت‌های سونی، موتورولا، اچ‌تی‌سی و... نیز که روزگاری از پرچم‌داران کاروان تولید گوشی‌های همراه بودند، از جایی به بعد در بازار رقابت با غول‌های بزرگ تولیدکننده گوشی‌های هوشمند یعنی اپل و سامسونگ سرنوشت بهتری نصیبشان نشد.

ناشی‌گری در انتخاب زمین بازی

ابر شرکت خوشه‌ای کره‌ ای اِل‌ جی از غول‌ های مهم دنیای الکترونیک به شمار می‌رود که از سال ۱۳۸۱/ ۲۰۰۲ وارد تجارت گوشی تلفن‌ همراه شد.

ال‌ جی در همان سال با عرضه چند گوشی، سعی کرد خود را به عنوان یک یه گوشی‌ساز مهم معرفی کند اما این موفقیت عمر زیادی نداشت.

به طوری که گفته می‌شود بخش گوشی‌های هوشمند این شرکت از سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ در ضرر کامل بوده است بنابراین چندان عجیب نیست که امروز این شرکت پس از پنج سال ضرردهی و از دست رفتن منابع مالی و نیروهای انسانی خود شکستش را بپذیرد و از این دنیای پررقابت کناره‌گیری کند.

ال‌ جی در طول فعالیت خود در زمینه گوشی‌های هوشمند در دو‌رده گوشی‌های پرچم‌دار و گوشی‌های اقتصادی فعالیت می‌کرد.

یعنی در دو لبه بالا و پایین طیف وسیع گوشی‌های هوشمند؛ جایی که از یک طرف با دو غول اصلی این حوزه یعنی اپل و سامسونگ سرشاخ بود و در طرف دیگر باید با شرکت‌های بزرگ چینی مانند شیائومی و اوپو بر سر گوشی‌های ارزان‌قیمت رقابت می‌کرد.

برخی کارشناسان معتقدند انتخاب این‌چنینی زمین‌های رقابت، از دلایل اصلی شکست این برند در بازار گوشی‌های هوشمند بوده است زیرا رقبایی را برای خود انتخاب کرده بود که هر یک در زمینه فعالیت خود حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند و توانستند به راحتی این رقیب کره‌ای را کنار بزنند. به طوری که طی ده سال، سهم ال‌جی از بازار گوشی‌های هوشمند از ۱۰ به ۲ درصد کاهش پیدا کرد، در حالی که رقبای اصلی‌اش یعنی اپل، سامسونگ، شیائومی و اوپو در سال گذشته به ترتیب ۲۱، ۱۶، ۱۱ و ۹درصد از بازار را از آن خود کرده بودند.

نوآوری‌های دوست‌ نداشتنی

شرکت ال‌ جی در سال‌های فعالیت خود در بازار گوشی‌های هوشمند همواره از سردمداران طراحی‌های جدید و متفاوت در این حوزه بوده است.

به طوری که ال‌جی در تابستان ۹۹ از آخرین گوشی پرچمدارش به نام «ال‌ جی وینگ» یا گوشی بالدارش به عنوان گوشی با قابلیت چرخش ۹۰درجه صفحه نمایش رونمایی کرد؛ رونمایی‌ای که هیچ‌وقت نتوانست به بازار راه پیدا کند!

حتما دقت کرده‌اید که توجه به نوآوری در ظاهر گوشی هوشمند در شرکتی مانند اپل جایگاه مهمی ندارد. هنوز هم با وجود ساختارشکنی‌هایی که در چند سال اخیر در طراحی گوشی‌های آیفون اعمال شده است، می‌توان گفت آیفون‌ها کمترین تغییرات ظاهری را در میان گوشی‌های هوشمند داشته‌اند.

شاید به نظر برسد که نگاه خلاقانه ال‌ جی برای ایجاد تنوع در ذائقه مخاطب می‌تواند سهم بزرگ‌تری از بازار را در اختیارش قرار دهد. اما چیزی که در عمل با آن مواجه شده‌ایم کاملا بر خلاف این موضوع است! واقعیت این است که اگرچه خلاقیت و نوآوری در بسیاری از موارد از مهم‌ترین مزیت‌های رقابت به شمار می‌رود، اما این که چه خلاقیت و نوآوری‌ای را به محصولمان اضافه کنیم هم به همان اندازه مهم است.

راحت‌تر بگویم، درست است که تا قبل از این گوشی، پرچمداری با قابلیت ال‌جی‌وینگ وارد بازار نشده بود، اما چقدر برای مخاطب ویژگی چرخیدن صفحه نمایش می‌تواند مهم باشد؟ به‌عنوان مصرف‌کننده گوشی‌های هوشمند شخصا هیچ‌وقت حاضر نیستم پرچمدارهای سامسونگ و اپل را با ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هیجان‌انگیزشان فقط به این دلیل کنار بگذارم که صفحه‌نمایش‌شان را نمی‌توانم بچرخانم!

این نکته در حوزه‌های دیگر کسب‌وکار نیز می‌تواند درس بزرگی برایمان داشته باشد که الزاما هر نوآوری و خلاقیت تازه‌ای به معنی جذب حداکثری مخاطب و افزایش میزان فروش نخواهد بود. شناخت ذائقه مخاطب و هدف‌گذاری بر اساس آن قدم به مراتب بزرگ‌تری خواهد بود.

آینده ال‌ جی و گوشی‌هایش

بر اساس اعلام شرکت ال‌جی این مجموعه ضمن توقف تولید محصولات جدید قرار است به تدریج تا تیر سال جاری روند فروش محصولاتش را به پایان برساند.

با این وجود تا مدتی روند به‌روزرسانی سیستم‌عامل و پیشتیبانی محصولات تولید شده ادامه خواهد یافت تا خدشه‌ای به تعهدات این شرکت نسبت به خدمات پس از فروش محصولاتش وارد نشود.

در اطلاعیه ال‌جی آمده که تصمیم راهبردی این شرکت برای خروج از بازار پر رقابت گوشی‌های هوشمند برای افزایش تمرکز بر بخش‌های در حال رشد این مجموعه مانند قطعات خودروهای برقی، اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند، رباتیک، هوش مصنوعی و خدمات B۲B به شرکت‌های دیگر اتخاذ شده است.

همچنین قرار است این مجموعه از توان و تخصص موجود در بخش گوشی‌های هوشمند خود در زمینه فناوری‌های همراه دیگری از جمله نسل ششم اینترنت همراه (۶G) بهره بگیرد. عرصه‌های دست‌نخورده و بکری که در صورت اقدام سریع و به موقع می‌تواند آغاز دوباره‌ای برای این غول بزرگ کره‌ای
به همراه داشته باشد.

عسل اخویان طهرانی - دانش / روزنامه جام جم 

برگرفته از: The verge، LG News Room، Yahoo Finance، tomsguide.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها