طرز تهیه دیماج قزوین

دیماج غذای سنتی قزوینی ها

دیماج در کنار قیمه نثار، نوعی غذای سنتی قزوینی است که به خاطر وجود نان خشک مخصوص قزوین طعم بخصوص و لذت بخشی دارد که در آیین سنتی پنجاه بدر قزوینی ها نیز تهیه و مصرف می شود و طرفداران بسیاری دارد.
دیماج در کنار قیمه نثار، نوعی غذای سنتی قزوینی است که به خاطر وجود نان خشک مخصوص قزوین طعم بخصوص و لذت بخشی دارد که در آیین سنتی پنجاه بدر قزوینی ها نیز تهیه و مصرف می شود و طرفداران بسیاری دارد.
کد خبر: ۱۳۱۱۱۹۰

به گزارش جام جم آنلاین قزوین، این که غذا که به عنوان میان وعده در صبح و  عصر تناول می شود مخلوطی از تکه های نان خشک شده، سبزی، خیار، پیاز داغ و پنیر است

پنیر این غذا که به نام پنیر کهنه قزوینی معروف است؛ مخلوطی است از تخم سیاه ، زیره و پنیری که مدت ها در کوزه و در زیر خاک نگهداری شده تهیه می شود.

اگر به قزوین سفر کرده باشید این پنیر را می توانید در جای جای بازار سنتی قزوین پیدا کنید که طعم و عطر بخصوصی دارد که البته ممکن است هر کسی به آن علاقه نداشته باشد.

برای تهیه دیماج قزوین ابتدا باید پیاز سرخ شده با زردچوبه،نان لواش خشک و خرد شده قزوین، سبزی خرد شده، خیار و گردو به همراه پنیر کهنه را در ظرفی ریخته و مخلوط میکنیم.برای نرم تر شدن و حالت دادن آن به صورت لقمه های کوچک می توان مقداری آب در حد نمدار شدن به نان اضافه کرد همچنین می توان این غذا را در استکان کمر باریک ریخته و با قاشق آن را فشار داده سپس استکان را برعکس کرده تا دیماج بیرون بیاید و به صورت لقمه شود. این مواد را در یخچال قرار داده تا به مدت 30 دقیقه مواد استراحت کنند. بعد از گذشت 30 دقیقه غذا آماده ی خوردن است.

بعضی از خانواده ها علاوه بر مواد فوق در دیماج سیر ، سماق، گلپر و فلفل نیز اضافه می کنند.

تهیه این میان وعده لذیذ و پرطرفدار بیشتر از 30 دقیقه طول نمی کشد و برای روزهای گرم تابستان بهترین میان وعده و در ماه رمضان به عنوان افطاری قابل استفاده است؛ این غذا را می توانید به همراه هندوانه یا انگور نیز نوش جان کنید.

دیماج برای کودکان بسیار مناسب است زیرا مواد به کار رفته آن مقوی است و در عین حال غذای سبکی است. فسفر و منیزیم، ویتامین های B6، E ، B3 و B2، B1 و B5( پانتوتنیک اسید) موجود در گردو، کلسیم، سلونیوم، روی و آهنی که در مواد دیگر این غذا موجود است، ارزش غذایی این غذا را بسیار افزایش داده است.

دیماج باعث تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن، بهبود خلق و خو، تقویت و استحکام استخوان و دندان و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند، موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود، این غذا بسیار مقوی و مغذی است؛ به همین خاطر غذای مناسب و مفیدی برای افراد لاغر و کم بنیه به شمار می‌رود.

علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین از ثبت ملی ۳۱ اثر تاریخی و فرهنگی این استان در سال ۹۹ خبر داد و گفت: در سال گذشته 31 اثر تاریخی و فرهنگی واجد شرایط در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که از این تعداد شش عدد  به آثار منقول، 12 مورد به آثار غیر منقول، چهار مورد به آثار طبیعی و هشت مورد به آثار ناملموس از جمله مهارت  تهیه دیماج قزوین اختصاص داشته است.

این اثر ملی در تاریخ چهارم بهمن ماه نود و نه با شماره 2281 در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها