عكسی از مراسم یادبود سردار شهید سلیمانی به عنوان سومین عكس خبری برتر جهان در سال گذشته معرفی شد

این غم ناتمام

15 دی‌ماه سال 1398 دانشگاه تهران، روز عجیبی را پشت‌سر گذاشت؛ عزادارانِ شهید سردار سلیمانی، حال و هوای خاصی داشتند، مثل همه دانشگاه‌های ایران، مثل همه خیابان‌های ایران، مثل همه خانه‌های مردم.
کد خبر: ۱۳۱۱۱۲۰
شهادت سلیمانی، خشم و اندوه را توأمان احضار كرده بود و همین احساس دوگانه باعث شده بود توی صورت آدم‌ها، حالت‌هایی را رصد كنی كه كمتر می‌توان پیدایش كرد. به عكس‌های عكاس‌ها از آن روز و دیگر روزهای عزاداری سردار نگاه كنید؛ آدم‌های توی آن عكس‌ها با همیشه خودشان فرق دارند؛ نه پیش از آن، آن شكلی بوده‌اند و نه شاید در ادامه آن حس و حالت را به خود بگیرند.

بین عكس‌هایی كه از آن روز مخابره شد، یكی از عكس‌ها، بیش از باقی‌شان آن احساس دوگانه را توانسته بود ثبت كند؛ تصویری غریب از چند زن در عزای قهرمان‌شان. صورت هر یك از آنها، قطعه‌ای از پازل آن احساسات چندگانه خشم و اندوه را تكمیل می‌كرد و جهان این را دید. عكس را نیوشا توكلیان گرفته بود؛ عكاس شناخته‌شده ایرانی. عكاس درباره این عكسش نوشته بود: «غم و عصبانیت آنها واقعی بود. آنها احساس صدمه ‌دیدن داشتند و خواستار انتقام بودند. در داخل، جو سنگین بود. من مدت‌ها به دنبال چگونگی ضبط این صحنه گشتم و این صحنه را یافتم، لحظه‌ای آرام در میان گرداب مردم. زنی كه مشت خود را بالا می‌برد، در حالی كه پوستر را در دست داشت، دیگران در اندیشه خودشان بودند. آنها با احساسات خود بودند».

چند روز پیش خبر آمد كه مجموعه عكس‌های او از مراسم یادبود شهادت سردار قاسم سلیمانی، در بخش اخبار عمومی جایزه جهانی ورلدپرس‌فوتو، نامزد كسب جایزه شده است. علاوه‌بر او، نام فرشته اصلاحی، دیگر عكاس ایرانی نیز با مجموعه عكس «سودای پرواز» كه روایتی از زندگی یك ورزشكار سابق رشته پاركور است كه دچار ضایعه نخاعی شده، در بین نامزدهای بخش عكس‌های ورزشی دیده می‌شد. حالا خبر رسیده كه هر دوی آنها برنده جایزه نفر سوم بخش‌های خود شده‌اند.

سومین عكس خبری برتر جهان
واپسین دقایق پنجشنبه‌شب بود كه فهرست برندگان جایزه جهانی ورلدپرس‌فوتو، به عنوان مهم‌ترین جایزه برای عكاسان خبری در جهان، اعلام شد. در بخش تك‌عكس اخبار عمومی این رقابت عكاسی، جایگاه سوم به نیوشا توكلیان، برای ثبت عكسی از مراسم یادبود شهادت سردار قاسم سلیمانی اختصاص پیدا كرد. اهمیت این ماجرا از آن رو بیشتر به چشم می‌آید باقی برنده‌های دیگر بخش‌ها، با تصاویری بیش و كم مرتبط با شیوع ویروس كرونا، بین فهرست نامزدها و حالا برنده‌ها قرار گرفته‌اند.

جایزه برای عكس سال «تایم»
از زمان ثبت این عكس، حدود 15 ماه می‌گذرد و این نخستین بار هم نیست كه مورد توجه جهانیان قرار می‌گیرد. پیش از این، همین تصویر، در بین ۱۰ عكس برتر خبری مجله‌ تایم در سال 2020 هم قرار گرفته بود. صفحه اینستاگرام هفته‌نامه‌ آمریكایی تایم با انتشار این عكس از مراسم عزاداری زنان برای سردار سلیمانی، این توضیح را منتشر كرده بود: «این عكس یكی از 10 عكس برتر مجله‌ تایم در سال۲۰۲۰ است. این عكس در تاریخ پنجم ژانویه (۱۵دی ۹۸) در مراسم عزاداری سردار سلیمانی گرفته شده است».

ورلدپرس‌فوتوی 2015
برای همكار روزنامه جام‌جم
پیش از نیوشا توكلیان، سال 2015 فاطمه بهبودی برنده جایزه جهانی وردپرس‌فوتو شد تا به عنوان نخستین زن عكاس ایرانی، برنده این جایزه مطرح باشد؛ بهبودی آن سال توانسته بود با مجموعه عكس «مادران انتظار» این جایزه را كسب كند. «مادران انتظار» را بهبودی از مادران شهدای مفقودالاثر جنگ هشت‌ساله ایران و عراق ثبت كرده بود كه جهان را تحت‌تاثیر خود قرار داد. در پایان جنگ تحمیلی، پیكر بیش از 10 هزار ایرانی، مفقودالاثر بود. این مجموعه عكس، علاوه‌بر جایزه ورلدپرس فوتوی 2015، مقام اول پوی آمریكا در سال ۲۰۱۴ را هم كسب كرد و عكاسش جزو پنج عكاس برتر زن آسیا در آن سال قرار گرفت، همچنین مستر كلاس ورلدپرس فتو ۲۰۱۳ شد. فاطمه بهبودی سال‌ها به عنوان عكاس خبری فعالیت كرد، از جمله مدتی نیز با روزنامه جام‌جم همكاری كرد.
 
منبع: گروه هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها