حشرات؛ حاکمان حقیقی زمین

چرا حشرات این‌قدر زیادند؟

اگر فرض کنیم همین روزها یک جنگ هسته‌ای آغاز شود و سیاستمداری دیوانه تصمیم بگیرد یکی از بمب‌های هسته‌ای را منفجر کند، به جز ما انسان‌ها و دیگر مهره‌داران که احتمالا به آنی نابود می‌شویم، این حشرات هستند که جان سالم به در می‌برند اما چه سازگاری‌های در بدن این نوع بندپایان وجود دارد که توانسته‌اند پیش از دایناسورها، تمام مخاطرات زمین را تحمل کنند و امروزه هم به‌وفور در همه‌جای زمین سر و کله‌شان دیده شود؟
کد خبر: ۱۳۱۰۸۴۹

تعداد زیاد فرزندان

روی زمین به‌طور تخمینی حدود ۱۰کوانتیلیون (یا۱۰به‌توان۱۸) عدد حشره وجود دارد. این یعنی در مقایسه با جمعیت ۸میلیاردی ما انسان‌ها به ازای هر یک نفر حدود یک میلیارد حشره وجود دارد! و صدالبته راز این تعداد خارق‌العاده را باید در توانایی بالای آنها در تولید انبوه فرزندانشان جست‌وجو کرد.

برای مثال هر زنبور ملکه روزانه حدود ۲۰۰۰تخم می‌گذارد و حتی اگر نیمی از آنها زنده بمانند، باز هم تصورش دشوار خواهد بود که هر زنبور ملکه در طول عمر پنج ساله‌اش چه تعداد فرزند از خود به جای می‌گذارد؟ جالب است بدانید برخلاف فرزندان دیگر جانوران، زادگان حشرات به مراقبت فرزندی خاصی احتیاج ندارند و بسیاری از حشرات پس از تخم‌گذاری، آنها را به حال خود رها می‌کنند و ممکن است در طول زندگی هرگز با آنها مواجهه‌ای نداشته باشند.

همچنین حشرات برخلاف دیگر جانوران که چندسال پس از تولد به سن تولیدمثل می‌رسندـ فقط با گذشت چند روز به سن بلوغ می‌رسند و می‌توانند شروع به تولیدمثل کنند.

اسکلت خارجی

این موجودات گرچه بسیار کوچکند و از دید ما ضعیف به نظر می‌رسند اما در حقیقت همین بدن‌های کوچک با اسکلت‌ خارجی حفاظت می‌شود که این اسکلت خارجی از جنس نوعی قند و پروتئین است و همچون یک زره جنگی، تمام بدن حشرات را می‌پوشاند و آنها را از سرما و گرما و باد و باران حفاظت می‌کند.

با افزایش سن حشرات، اندام‌های داخلی آنها رشد می‌کند و نیاز است که اسکلت خارجی بزرگ‌تری هم از بدن‌شان حفاظت کند.

برای رفع این مشکل، حشرات هر چندوقت یک‌بار به اصطلاح پوست‌اندازی می‌کنند و از اسکلت خارجی قدیمی‌شان بیرون می‌آیند و بدنشان پس از مدتی اسکلت خارجی جدیدی متناسب با اندازه جدیدشان می‌سازد. احتمالا به همین علت است که اندازه حشرات از این که هستند، بزرگ‌تر نشده است زیرا در غیر این صورت ممکن بود هنگام پوست‌اندازی زیر وزن پوست خودشان له ‌شوند. جالب است بدانید اندازه بزرگ‌ترین حشرات زمین، باز هم از اندازه کف‌دست شما کوچک‌تر است. همچنین اندازه کوچکشان به آنها کمک‌کرده تا میلیون‌ها حشره در یک مکان کوچک جا شده و کنار هم از منابع موجود استفاده کنند.

دگردیسی

از دیگر دلایل موفقیت حشرات، دگردیسی یا قابلیت تغییر شکل است. برای مثال پروانه را در نظر بگیرید. لارو این حشره که معمولا با گذشت یک‌هفته از‌ تخم بیرون می‌آید، فقط از برگ‌ها تغذیه می‌کند تا رشد کند و به اندازه‌ای برسد که بتواند شروع به تنیدن پیله به دور خود کند. اما پروانه بالغی که از پیله بیرون می‌آید، دیگر از برگ‌ها تغذیه نمی‌کند و علاقه زیادی به شهد گل‌ها دارد و فقط در این مرحله است که می‌تواند تولیدمثل کند.

پس با این حساب دو شکل جوان و پیر این حشره با هم رقابتی بر سر غذا یا جفت ندارند و با صلح و صفا می‌توانند در مکانی مشترک زندگی کنند. این صفت به‌قدری کارآمد بوده که تقریبا ۹۰درصد حشرات از آن بهره‌مندند و به‌طور کامل گردیسی می‌کنند.

مریم رجبی فقیهی - دانش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها