هم اکنون در سراسر جهان واکسیناسیون همگانی آغاز شده است و هفت واکسن ساخت کشورهای آمریکا، چین، روسیه و بریتانیا به این منظور استفاده می شود.
کد خبر: ۱۳۱۰۶۲۹

به گزارش جام جم آنلاین ، هر یک از این واکسن ویژگی هایی دارند، البته شباهت هایی متعددی هم بین آنها وجود دارد. با ویژگی های این هفت واکسن بیشتر آشنا می شویم:

 

کروناواک (سینوواک)- ساخت چین

این واکسن ساخت چینی ها 56.50 درصد از بروز علائم بیماری جلوگیری می کند و درصد جلوگیری آن از بیماری و یا مرگ ناشی از کرونا 84 درصد تخمین زده شده است. این واکسن در دوز باعث غیرفعال شدن ویروس کرونا می شود و به این ترتیب مصونیت ایجاد می کند.

 

سینوفارم – ساخت چین

دیگر واکسن چینی ها به نظر می رسد از سینوواک موثرتر است. ارزیابی ها در رابطه با موثر بودن آن این نکته را نشان می دهد. سینوفارم تا 73 درصد از بروز علائم مربوط به بیماری کرونا جلوگیری می کند و به طور 100 درصد نیز مانع از بیماری شدید و مرگ ناشی از آلوده شدن به ویروس کرونا است. سینوفارم هم باید در دو دوز تزریق شود تا ویروس کرونا در بدن غیرفعال شود.

 

آسترازنکا – ساخت بریتانیا

واکسن بحث برانگیز و جنجالی دانشگاه آکسفورد را شرکت داروسازی آسترازنکا ساخته است. میزان قدرت این واکسن در جلوگیری از علائم بیماری کرونا 79درصد ارزیابی شده است اما در مقابل به طور 100 درصد از بیماری شدید و مرگ کرونایی جلوگیری می کند. واکسن بریتانیایی ها باید در دو دوز تزریق شود.

 

اسپوتنیک وی – ساخت روسیه

واکسن ساخت روسیه نیز مانند موارد قبلی باید در دو دوز تزریق شود. قدرت این واکسن برای مهار علائم کووید19 حدود 92 درصد ارزیابی شده است و قدرت آن برای جلوگیری از مرگ و بیماری شدید 100 درصد است.

 

فایزر/بایونتک – ساخت آلمان و آمریکا

فایزر نخستین واکسنی در آمریکا بود که به مرحله تایید نهایی رسید. فایزر در میان سایر نمونه ها بیشترین کارایی در مقابله با علائم بیماری را دارد به طوری که تا 95 درصد از بروز این علائم جلوگیری می کند. این واکسن که در دو دوز تزریق می شود و به گروه واکسن‌های mRNA تعلق دارند. این تکنولوژی مبتنی بر ذرات ریز RNA پیامرسان از ژنوم کروناویروس جدید است. فایزر طبق ارزیابی ها به طور 100 درصد از بروز بیماری و مرگ کرونایی جلوگیری می کند.

 

مدرنا – ساخت آمریکا

دیگر واکسن ساخت ایالات متحده 94 درصد از علائم کرونا را از بین می برد و 100 درصدمانع از بیماری شدید و مرگ می شود. این واکسن نیز مانند مدرنا با mRNA ژنوم ویروس ساخته شده است.   

 

جانسون اند جانسون – ساخت آمریکا

سومین واکسن ساخت آمریکا که به تازگی واکسیناسیون همگانی با آن آغاز شده است. قدرت این واکسن در از بین برد علائم کرونا از دو واکسن دیگر آمریکا یعنی فایزر و مدرنا کمتر است و 67 درصد ارزیابی شده است اما به طور کامل یعنی 100 درصد از مرگ و بیماری شدید کرونا ممانعت می کند. جانسون اند جانسون تنها واکسن کنونی در جهان است که فقط در یک دوز تزریق می شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها