مشکلات هنرمندان سمنان قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا در گفت‌وگو با مدیران فرهنگی این استان

سمنان در انتظار یک روز خوب

استان سمنان پیشینه‌ای طولانی در فرهنگ‌وهنر دارد و ذائقه مردم با موضوعات فرهنگی سازگارتر است اما پروژه‌های فرهنگی در این استان به اندازه کافی به‌سرعت پیش نمی‌روند.
کد خبر: ۱۳۱۰۳۵۲

دو طرح از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان با ۱۰هزار متر زیربنا هنوز در شهرستان‌های سمنان و شاهرود به نتیجه نرسیده، در حالی که این شهرستان‌ها به سالن‌هایی با ظرفیت بالاتر از ۳۰۰ نفر نیاز دارند.

این استان با بودجه تقریبا هفت‌میلیاردی برای تامین اعتبار و تخصیص بودجه به فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی مشکلاتی دارد اما با این همه سمنان تلاش می‌کند که به مرکز تولید محتوای دینی برای فضای مجازی بدل شود.

شرح تنگنا و مشکلات مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر در استان سمنان در گفت‌وگوی جام‌جمبا فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد مرادی‌حقیقی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان آمده است.

سمنان، سرای اهل قلم

استان سمنان از لحاظ بخش فرهنگی اهل قلم پیشرو محسوب می‌شود و در داستان‌نویسی، خبرنگاری و مطبوعات هم امتیازات ویژه‌ای در کشور دارد.

هم‌اکنون در حال گذر از انجمن‌های فرهنگی- هنری به موسسات فرهنگی- هنری است و اگر در گذشته فعالیت فرهنگی- هنری در مجتمع‌های فرهنگی برگزار می‌شد امروز بخش مهم فعالیت‌ها در موسسات آزاد هنری و فرهنگی- هنری است.

فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان می‌گوید: در استان سمنان ۱۱ سالن اجتماعات زیرمجموعه ارشاد و در مجموع ۸۲۳ موسسه فرهنگی یا کانون مساجد وجود دارد. بیشتر فعالیت‌ها در همین نهاد‌های غیردولتی به انجام می‌رسد و انجمن‌ها به دلیل استقرارشان در مجتمع‌های فرهنگی، عملا جنبه اقتصادی پیدا نکرده‌اند و درآمدزا نیستند لذا فعالیت‌هایشان در همان میزان اندک اعتبارات دولتی استمرار دارد

در حالی که آموزشگاه‌های آزاد هنری و موسسات

فرهنگی- هنری دارای مجوز بدون اتکا به دولت در حال فعالیت هستند و بخش دائم و مستمر فعالیت‌ها توسط آنها به ثمر می‌رسد و هدف ما هم آن است که با توجه بیشتر به موسسات بخش غیردولتی در فعالیت‌های فرهنگی- هنری رونق ایجاد کنیم.

سمنانی‌ ها و موسیقی

در حال حاضر ۱۹ آموزشگاه موسیقی در استان فعال است و وجود ۱۰ آموزشگاه موسیقی در شهر سمنان نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم به فراگیری موسیقی است. سمنانی‌ها در جشنواره‌هایی که افراد به صورت انفرادی شرکت می‌کنند، رتبه‌های خوبی می‌گیرند ولی از لحاظ گروهی خیلی در کشور دیده نمی‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌گوید: سمنان تنها استانی است که دانشکده موسیقی در دانشگاه علمی- کاربردی دارد. این آموزشگاه توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و علاقه‌مندان زیادی جذب فعالیت در رشته‌های مختلف موسیقی می‌شوند؛ از لحاظ نمایش هم استان بزرگانی دارد که هم‌اکنون یک چهره مشهور هم‌استانی در حال ساختن سریال سینمایی سلمان فارسی در همین استان است.

سمنانی‌ ها و خوشنویسی 

در استان سمنان ۱۰۰ نفر و در شاهرود ۱۱۰ نفر دارای مدرک خوشنویسی ممتاز هستند و انجمن نمایش هم فعال و پویا است، هرچند این روزها شیوع کرونا به این پویایی آسیب زده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان دراین‌باره می‌گوید: انجمن هنر‌های تجسمی، اهل قلم و انجمن شعر برخلاف انجمن تئاتر موسیقی و سینمای جوان توسط واحد‌های مرکزی حمایت نمی‌شوند، در نتیجه فعالیت‌هایشان از لحاظ حجم و ساماندهی با مشکلات بیشتری مواجه شده است.

کرونا و آسیب‌ هایش در سمنان

وام تسهیلات کم‌بهره دولت برای آسیب‌دیدگان از کرونا برای هنرمندان در سمنان هم در نظر گرفته‌شده‌است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌سمنان درباره این تسهیلات می‌گوید: در این استان ۱۷۴موسسه یا تشکل برای استفاده از این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند.البته یک نوع تسهیلات دیگر هم به نام گذر فرهنگی برای توسعه بافت‌های فرهنگی شهر‌ها در نظر گرفته شده‌است که طبق آن، مناظقی از شهرداری یا تحت مالکیت دولت تبدیل به فضای فرهنگی می‌شود و وام کم‌بهره به تولیدکنندگان مشاغل فرهنگی هنری اختصاص می‌یابد ‌که هم اکنون در همه شهرهای اصلی استان سمنان گذر فرهنگی مشخص شده است.

سالن‌ ها و تجهیزات

احمد مرادی حقیقی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان با بیش از چهار دهه فعالیت دراین حوزه که سابقه چند دوره ریاست انجمن‌های نمایشی استان و عضو شورای نظارت بر نمایشگاه‌های آزاد استان را هم در کارنامه فعالیت خود دارد، درباره فضاهای فرهنگی و هنری استان در حوزه نمایش معتقد است سمنان از جمله استان‌هایی است که از لحاظ سالن‌های نمایش و پلاتوهای تمرین نسبت به استان‌های وسیع‌تر، از امکانات خوبی برخوردار است و همه شهرهای کوچک و بزرگ آن دست‌کم دارای یک سالن نمایش هستند اما این سالن‌ها به شدت نیاز به مرمت و بازسازی دارند!

مرادی با اشاره به وجود ۲۰گروه نمایش فعال و ثبت‌شده و حدود ۱۵ ـ۱۰ گروه ثبت‌شده زیر مجموعه گرو‌های فعال در استان، می‌گوید: تقریبا حدود ۴۰۰هنرمند فعال و ۲۰۰هنرمند غیرفعال یا نیمه‌فعال درحوزه نمایش وجود دارند که با شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌شان متوقف یا بسیار محدود شده و با مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند.

علیرضا مداح، مسؤول انجمن نمایشی شهرستان سمنان، عضو هیات‌مدیره انجمن‌نمایش‌استان و فعال در زمینه هنرهای نمایشی، کارگردانی، نویسندگی و بازیگری به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: با توجه به رکود سخت اقتصادی در جامعه، هنرمندان نیز مانند سایر اقشار جامعه از این رکود متاثر هستند و در کل کشور حمایت‌های مادی و معنوی مسؤولان از هنر خیلی مغفول واقع شده‌است و بسیاری ازخانوارها نیز به علت تورم و درآمدهای ناچیز، نمی توانند از کارهای هنری بهره‌مند شوند و هنر در سبد خانوارها نقشی ندارد که این بزرگ‌ترین مشکل است و حمایت جدی دولت را می‌طلبد.

این فعال‌هنری معتقد است: برای استفاده بهینه از ظرفیت سالن ها، مدیریت درستی وجود ندارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا اداره‌کل ارشاد در استان باید مقداری دید تجاری‌شان را در قبال هنر، کنار بگذارند تا جایی که تامین هزینه‌های مخارج اجراها از قبیل آب و برق و... سبب شده‌است اگر در سالنی اجرای هنری همزمان برگزاری همایشی باشد که پول آن عاید ارشاد شود، اولویت با همایش است و گاهی اتفاق افتاده‌است که وسط اجراها، اجرا را قطع کردند تا همایش را برگزار کنند و دوباره اجرا را ادامه بدهند که این باعث مشکلات وسیعی می‌شود.

مسؤول انجمن‌نمایشی شهرستان سمنان می‌گوید: با این‌که در بسیاری از استان‌های با وضعیت قرمز فعالیت‌های هنری در حال انجام است و هنر چرخه خودش را طی می‌کند، در استان ما از روز اول که وضعیت قرمز شد، نه برای استفاده ازپلاتوها، نه کارگاه‌ها نمایش برای تمرین و نه سالن‌ها برای اجرا، مجوز صادر نمی‌کنند و تقریبا می‌توان گفت هنر استان سمنان کلا تعطیل شده‌است مگر هنرهای انفرادی که هر کسی در خانه برای دل خودش انجام می‌دهد وگرنه هنرهای گروهی که برای ارائه نیاز به مخاطب دارند واقعا دچار مشکل شده‌اند و به‌رغم نامه نگاری‌های انجام شده، متاسفانه کسی پیگیر این قضیه نیست.

جام جم استان ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها