به منظور شرکت در ادامه مذکرات با گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا

عراقچی راهی وین شد

نخست‌ وزیر کره‌ جنوبی امروز به ایران سفر خواهد کرد و در این میان آنچه اهمیت بیشتری دارد موضوع پرداخت پول‌ های بلوکه شده جمهوری اسلامی از سوی این کشور است.
کد خبر: ۱۳۱۰۳۲۲

البته قطعا باید در این زمینه علاوه بر مطالبه جدی برای پرداخت پول‌ های بلوکه شده، تمام ضرر و زیان‌های ناشی از بلوکه کردن منابع ایران را نیز از کره‌جنوبی مطالبه کنیم. چرا که این کشور در طول این مدت با این پول‌ها توانسته است پروژه‌هایی را در کشور خود اجرایی کند.

ایران و کره‌جنوبی در طول تاریخ روابط دوستانه و خوبی با یکدیگر داشتند و روابط دو کشور هم همواره رو به رشد بوده است اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ های آمریکا و فشارهای دولت ترامپ بر سئول، این روابط به دلیل مسدود شدن دارایی‌های ایران دچار چالش و مشکلات جدی در روابط دوستانه جمهوری اسلامی و این کشور ایجاد شد.

پس این سفر را که به درخواست نخست‌وزیر کره‌جنوبی انجام می‌شود می‌توانیم در راستای تلاش مقامات کره‌ای برای بهبود این روابط و ادامه همکاری‌های مشترک با کشورمان ارزیابی کنیم، این سفر اوج برنامه‌ریزی و نگاه درازمدت به مسائل در روابط دوجانبه است.

اخیرا و به‌خصوص با این سفر به نظر می‌رسد مقامات کره‌ای درصدد حل مشکلات و تقویت روابط با جمهوری اسلامی هستند بنابراین باید اولا در جریان این سفر، تمام و کمال در پی مطالبه جدی و قاطعانه حقوق خود باشیم و ذره‌ای از آن عقب‌نشینی نکنیم و در مرحله بعد باید روی موضوعات مشترکی که دو کشور می‌توانند طی سال‌های بعد با هم همکاری داشته باشند بحث و بررسی صورت گیرد؛ موضوعاتی از قبیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف پتروشیمی و....

مردم کره‌ جنوبی نگاه خوبی نسبت به ایران دارند و در عین حال از وابستگی مسؤولان خود نسبت به آمریکا هم ناراضی هستند.

متاسفانه این نوع وابستگی‌ها نه تنها در کره‌ جنوبی بلکه در کشورهای دیگر نیز وجود دارد و همین وابستگی‌ها موجب بلوکه کردن منابع ما از سوی آنها شده است. اینگونه کشورها استقلال لازم را در برخورد با آمریکا ندارند بنابراین باید در این سفر مقامات مربوط کشورمان چهره مقتدری از خود به نمایش بگذارند چرا که ایران در منطقه از قدرت کافی و جایگاه بالایی برخودار است.

نکته دیگری که باید در این میان به آن توجه داشت این است که یکی از دلایل تغییر رویکرد کره‌جنوبی به ایران و تمایل بیشتر برای همکاری با کشورمان، برگزاری نشست‌های وین و ابراز امیدواری نسبت به این‌گونه همکاری‌هاست.

همچنین امضای سند همکاری جمهوری اسلامی با چین نیز در تغییر رفتار کره‌ جنوبی در قبال ایران تاثیرگذار بوده است.

فریدون انتظاری - سفیر پیشین ایران در کره‌ جنوبی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها