مدیرعامل حسینیه و زائرسرای فروشانی ها در مشهد گفت: با توافق با میراث فرهنگی مشهد ساخت و مرمت حسینیه و زائرسرای فروشانی های خمینی شهر در مشهد آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۱۰۱۳۵

به گزارش جام جم آنلاین اصفهان،حیدرعلی پیمانی با اعلام آغاز ساخت و مرمت حسینیه فروشانی های خمینی شهر در مشهد گفت: پس از سالها انتظار مشکلات حسینیه فروشانی ها در مشهد مقدس مرتفع شد و مرمت و ساخت این بنا آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی این حسینیه گفت: خانه کوزه کنانی مشهد در سال 1247 هجری شمسی مصادف با سال 1288 هجری قمری، یعنی در دوره قاجاریه ساخته شده است. این خانه در ابتدا متعلق به یکی از تجار معروف به نام مرحوم حاج کاظم کوزه کنانی بوده است. تاریخچه دقیقی در مورد این بنا وجود ندارد اما سبک معماری که در این خانه به کار رفته است نشان می دهد که این بنا در  دوره قاجاریه ساخته شده است.

مدیرعامل حسینیه و زائرسرای فروشانی ها در مشهد افزود: مدتی نیز این خانه در اجاره کنسولگری روسیه استفاده می شده و بعد از فوت کوزه کنانی قسمتی غربی آن تخریب و سجادیه کویتی ها ساخته شده و بقیه این خانه در سال۱۳۶۴ هجری شمسی به هیئات مذهبی محله فروشان خمینی شهر فروخته شد. 

وی در مورد مرمت این بنا اظهار کرد: این بنا در سال ۹۲ از فهرست آثار ملی خارج شده اما با توجه به تعریف طرح کاربری فرهنگی تاریخی پس از رایزنی ها و جلسات متعدد  با میراث فرهنگی در مورد مرمت این بنا با نظارت آقای دکتر جبل عاملی به توافق رسیدیم. براساس این توافق بنا شد که با حفظ و مرمت قسمت های تاریخی و واجد ارزش این بنا نیاز های اقامتی زائر سرای فروشانی ها در جبهه غربی و شرق و شمالی  ساخته شود.

پیمانی افزود: طرح های اولیه  فاز صفر زیر نظر اقای دکتر جبل عاملی از پیشکسوتان  معماری و آثار تاریخی تهیه شده بود که در سال۹۸ در شورای فنی میراث خراسان رضوی و تهران به تصویب رسید. همچنین بهمن سال گذشته  طرح های مرمت، مستندنگاری و فاز یک توسعه  تحویل سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی شد و در تاریخ ۲۵ اسفند طرح مرمت و در تاریخ ۲۸ اسفند طرح توسعه و نوسازی به تصویب شورای فنی میراث خراسان رضوی رسید که منتظر ابلاغ مصوبات از سوی سازمان مذکور هستیم .

وی با اعلام آغاز عملیات ساخت و ساز بعد از اخذ مجوز ها گفت: هم اکنون  قسمتی ازضلع شمالی خانه به دلیل فر سودگی و  ناکارآمدی فرو ریخته و تخریب شده که ایمن سازی صورت گرفته و طبق طرح های مصوب نمای اولیه آن باید حتی الامکان با مصالح اولیه بازسازی شود و مابقی آن در طرح توسعه و نوسازی قرار دارد که به صورت مدرن 5 طبقه روی زمین و 2 طبقه زیر زمین ساخته خواهد شد.

 مدیرعامل حسینیه و زائرسرای فروشانی ها در مشهد گفت:ضلع  غربی نیز 5 طبقه روی زمین و 2 طبقه در زیر ساختمان احداث خواهد شد و طراحی آن صورت گرفته است همچنین در زمین شرق این مجتمع نیز دو سالن حدود ۳۰۰ متری  به  صورت سالن اجتماعات در دو طبقه و یک طبقه اقامتی احداث خواهد شد.

پیمانی با تاکید بر حفظ بافت تاریخی و واجد ارزس این بنا تصریح کرد: قسمت جنوبی که بافت تاریخی دارد و از نظر میراث  مشهد  مقدس ارزشمند است و نیز حیاط فعلی و سردر ورودی جنوبی و ورودی قسمت شرقی نیز حفظ خواهد شد و اکنون در مرحله اخذ پروانه و مجوز هستیم و در آینده نزدیک پس از طی تشریفات قانونی  پروانه ساخت و مرمت اخذ خواهد شد.

وی ساخت این مجتمع را مردمی دانست و خاطر نشان کرد: طی جلسات مختلف در مساجد محله فروشان از جمله مسجد آیت الله حجازی، مسجد اعظم و مسجد ملاحیدر و مسجد نور قلعه آقا چندین قطعه زمین، خانه و مغازه و مبالغی نقدی توسط مردم به ساخت این زائرسرا اهدا شد که مجموعا حدود بیش از 12 میلیارد تومان به ساخت این مجتمع کمک شده است.

گفتنی است؛ نقل شده که هر زمان آیت الله بروجردی و شهید مدرس به مشهد مشرف می شدند، در این خانه اقامت می کردند. این بنا با مساحت ۲ هزار و ۵۵۰ متر مربع حدودا در فاصله ۱۰۰ متری باب الهادی و باب الغدیر واقع شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها