محمد فیلی این بار قرار است با سریال «رعد و برق» به تلویزیون باز گردد و در باکس پخش ماه رمضان جای محکمی برای خودش باز کند.
کد خبر: ۱۳۰۹۹۵۱
«رعد و برق» چهارمین همکاری فیلی با افخمی است که در آن نقش یک روحانی اهل تسنن را بازی می کند. سریالی درباره حادثه سیل دو سال گذشته که فیلی به شدت از آن دفاع و تاکید می کند با نهایت دقت ساخته شده و دغدغه مند است. از این رو جام جم آنلاین با او گفت و گویی داشته که در ادامه می خوانید.  
محمد فیلی: بهروز افخمی دیکتاتور نیست که بگوید ماسک نزنید / نقش یک روحانی اهل تسنن برایم تازگی داشتآقای فیلی، چند ماه پیش ویدئویی از شما در فضای مجازی پخش شد که طی آن با انتشار پیامی درخواست خود را از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه مبنی بر مشکلاتی که برای خانه استجاری‌ تان پیش آمده بود بیان کردید. به نظر می رسد مشکلتان حل شده؟
اصل ماجرا حل شده و بخشی از آن باقی مانده که آنهم انشاالله درست می شود.

«رعد و برق» چهارمین همکاری شما با بهروز افخمی است. به غیر از اینکه حضور ایشان به عنوان کارگردان قطعا برایتان اهمیت داشت مهمترین عاملی که باعث شد بازی در این مجموعه را بپذیرید، چه بود؟
بله، «رعد و برق» چهارمین کاری است که با بهروز افخمی انجام می دهم. قبلا در فیلم «روز شیطان» و هر دو فصل سریال «عملیات 125» هم با ایشان همکاری داشتم. در سریال «رعد و برق» هم نقشی را بازی کردم که برایم تازگی داشت و تا به حال مانند آن را بازی نکرده بودم.

از چه نظر برایتان تازگی داشت؟
در این نظر که در این سریال نقش یک روحانی ترکمن و اهل سنت را بر عهده دارم و سبک زندگی و مبانی اعتقادی این عزیزان برایم جالب بود.

نام این روحانی چیست؟
آخوند مولوی

ما به ازایی برای شخصیت «آخوند مولوی» که یک روحانی اهل سنت است در اطرافتان بود که نقش را از روی او اتود بزنید؟
داستان سریال «رعد و برق» برگفته از واقعیت است. واقعیتی که البته به لحاظ زیبایی شناختی در آن دخل و تصرفاتی هم شده. به همین خاطر با خود شخصی که نقش اش را بازی کردم گفت و گوهایی داشتم و متوجه خیلی از نکات شدم. البته از آنجا که سنی ها هم مسلمان هستند تفاوت خیلی زیادی با ما شیعیان ندارند.

تصویربرداری این سریال کجا انجام شد؟
فیلمبرداری در جاهای مختلف شهر گرگان انجام شد و از آنجا که این سریال روایتی از مناطق سیل زده‌ دو سال گذشته است تمرکز زیادی روی شهرستان آق قلا شد که در آنزمان متاسفانه دچار آب گرفتگی شدید شده بود.

خاطرم هست دو سال پیش، می گفتند ارتفاع آب در برخی محلات آق قلا به بیش از یک متر رسیده و خسارت های زیادی برای واحدهای مسکونی و غیرمسکونی شهری و روستایی ایجاد کرده. با توجه به اینکه شما اخیرا چند ماه در آن مناطق فیلمبرداری داشتید وضعیت معیشت و زندگی مردم را چطور دیدید؟ آیا تسهیلاتی به مردم جهت بازسازی و مرمت اکثر خانه‌هایشان پرداخت شده؟
بخش زیادی از سیل زدگان وام گرفتند و خانه هایشان را بازسازی کردند، اما خب هنوز هستند خانوارهایی که دچار مشکل هستند و اتفاقا همین بازسازی ها منجر به این شده که مناطق مسکونی شان از آن قدیمی بودن در بیایند و نو شوند.  

شما تجربه بازی در سریال های مناسبتی را دارید و قطعا از مشکلات موجود در این کارها خبر دارید. یکی از مهمترین مشکلات ساخت این مجموعه ها عجله و شتابی است که برای رسیدن به آنتن زمان مقرر دارند که همین شتابزدگی روی کیفیت کار اثر می گذارد و طبعا مخاطبان را جذب نمی کند. این عجله و عدم نظارت بر کیفیت چقدر روی در تولید «رعد و برق» وجود داشت؟
ساخت و تولید این سریال مربوط به امروز و دیروز نیست. تولید «رعد و برق» از سال 98 شروع شده و هنوز هم تمام نشده. یکسری از پلان ها مانده که فکر می کنم تا آخر فروردین طول بکشد. سازندگان این سریال برای مردم احترام قائل بودند و تمام تلاش شان را کردند که مردم پلان به پلان کار را اصولی و زیبا ببینند. ما کار باری به هر جهت پیش روی مردم قرار ندادیم. سریالی شسته رفته ساختیم که مردم در ایام ماه رمضان بعد از نماز و افطار وقتی پای تلویزیون می نشینند از تماشای آن ناراضی بلند نشوند. بعضی از سریال ها شوخی هایی دارند که با اینکه مردم را در لحظه شاد می کنند، اما فاقد محتوا هستند. در صورتیکه سریال باید علاوه بر دلنشینی، مردم را به فکر وا دارد و دغدغه مند باشد.  
 
پس معتقدید قصه و موضوعات مطرح شده در این سریال قابلیت این را دارد که بتواند سی شب مخاطب را پای تلویزیون بنشاند؟
همانطور که گفتم این سریال با محوریت سیل دو سال پیش ساخته شده و تمام گروه تلاششان را کردند که مردم با مصائب آن اتفاقات به شکل واقعی تری روبرو شوند. در این سریال می بینیم که چطور باران لحظه به لحظه شدیدتر و وارد خانه های مردم می شود. این سریال پر از ماجراست و در جریان آن گاهی اتفاقات طنزی هم رخ می دهد که تماشاگر با حال بهتری تا انتهای داستان همراهی کند. اساسا ساخت این سریال بسیار مشکل بود. اینکه خانه ای را پر از آب کنید، قایق بگذارید و حتی بازیگرها مجبور باشند در آب بازی کنند نیاز به صبر و تحمل دارد.  
 
خودتان از چه کاری می‌توانید به عنوان نمونه‌ای موفق در آثار مناسبتی نام ببرد؟
چند سال پیش سریالی از شبکه یک پخش شد به نام «اغما» که امین تارخ در آن نقش پزشک را داشت. این سریال قصه خوبی داشت و مردم را جذب کرد.
محمد فیلی: بهروز افخمی دیکتاتور نیست که بگوید ماسک نزنید / نقش یک روحانی اهل تسنن برایم تازگی داشتاز فضای همکاری با آقای افخمی بگویید. کلا ایشان تا چه اندازه دست بازیگر را برای کار باز می گذارند؟
بهروز افخمی هیچ دخالتی در کار بازیگر نمی کند. فقط در صورتیکه نیاز باشد تذکر می دهد.

یادم هست در ایام جشنواره فیلم فجر، بهروز افخمی بدون ماسک در فضای جشنواره حاضر می شد و حتی در مقابل دوربین یک رسانه هم گفت که  تحمیل ماسک به مردم کار بسیار غلطی است! می خواستم از شما بپرسم با چنین ادعایی از سویی آقای افخمی، در پشت صحنه سریال «رعد و برق» چه می گذشت و نکات و پروتکل های بهداشتی در زمان تصویربرداری این سریال رعایت میشد یا خیر؟
بازیگرها که کلا جلوی دوربین نمی توانند ماسک بزنند، اما در پشت صحنه بهروز افخمی دیکتاتوری نداشت که بگوید هیچکس حق زدن ماسک ندارد. هرکسی که می خواست ماسک میزد و هرکسی که نمی خواست نمی زد. خوشبختانه در مدتی هم که این سریال را کار می کردیم کسی درگیر این بیماری نشد.

به عنوان آخرین سوال بازتاب مجموعه‌ را چگونه پیش بینی می‌کنید؟
-همیشه معتقد بودم که مردم با تلویزیون قهر کردند و سراغ شبکه های ماهواره ای رفتند، اما از سال گذشته تا به الان مردم کم کم به سمت تلویزیون آمدند و سریال های خودمان را می بینند. به خصوص سریال های مناسبتی و طنزی مثل «نون.خ» که استقبال خوبی از آن بعمل آمد. در مورد «رعد و برق» هم نمی توانم پیش بینی خاصی داشته باشم و صرفا امیدوارم مردم آن را بپسندند.   
 
منبع: ساناز قنبری – جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها