مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان در گفتگو با جام جم آنلاین

تلاش می کنیم فقر بین نسلی را از بین ببریم

کمیته امداد امام خمینی یکی از نخستین نهادهایی است که کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ خورشیدی به دستور رهبرکبیر انقلاب تشکیل شد. این نهاد  در طی ۴٣ سال گذشته همواره به عنوان حامی اصلی محرومین و نیازمندان شناخته شده است و به مرور زمان دامنه حمایت های مختلف خود را از اقشار آسیب پذیر و محروم گسترش داده است.َدر استان کرمان نیز با توجه به وسعت جغرافیایی زیاد و محرومیت بسیاری از مردم ساکن جنوب و شرقی این استان، کمیته امداد خدمات ماندگاری را انجام داده است. اقداماتی که یحیی صادقی، مدیر کل کمیته امداد استان کرمان در گفتگو با جام جم آنلاین به برخی از آنها اشاره می کند
کد خبر: ۱۳۰۹۶۱۵

به گزارش جام جم آنلاین کرمان، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان با بیان اینکه این نهاد مولود انقلاب اسلامی می باشد می گوید: کمیته امداد ٢٢ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی تشکیل شد و در طی این سال ها فعالیت های زیادی داشته و به مرور زمان نوع و مدل خدمت رسانی آن با توجه به نیاز جامعه تغییر کرده است.

یحیی صادقی می افزاید: زمانی در سال های ابتدایی تاسیس کمیته امداد وظیفه تامین خورد و خوراک و پوشاک نیازمندان را برعهده داشت، اما به تدریج حمایت های آن به مباحث فرهنگی،تربیتی ،مشاوره و اشتغال گسترش یافت واین ساختار طی ۴٣سال گذشته تکامل پیدا کرده است.

 وی ادامه می دهد:در حال حاضر کمیته امداد نسبت به آن سال های اولیه خیلی تفاوت پیدا  کرده است و نگاه ما بر این است که خدمات حمایتی و توانمند سازی خانواده ها چند وجهی باشد، به گونه ای که ما در کنار توانمند سازی، آموزش و مشاوره های لازم را در بحث اسیب های اجتماعی داریم و مددکاران ما که عمدتا تخصص مشاوره دارند به اقتضای نیاز خانواده های مددجویان همانند مشاوره ازدواج به انها کمک می کنند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد برای اشتغال مددجویان می افزاید: در حوزه اشتغال نیز در بین تمامی دستگاه های استان کمیته امداد با ایجاد ١٠ هزار شغل بالاترین رتبه را دارد.

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان می گوید: ما با گرفتن تسهیلات بانکی برای مددجویان آنهارا درجهت دارا شدن شغل مناسب و توانمند سازی یاری می دهیم.ماقبل از پرداخت وام به مددجو، استعدادسنجی می کنیم، سپس به او مشاوره داده می شودو پس از آن با اخذ مجوزهای لازم و آموزش، تسهیلات اشتغالزایی به او پرداخت می شود. 

یحیی صادقی ادامه می دهد: حمایت ما از مددجو فقط به گرفتن وام نیست، بلکه پس از انجام مقدمات پرداخت وام  کار اصلی ما شروع می شود و به مددجو برای راه اندازی شغلش مشاوره می دهیم.

 وی می افزاید:پس از شیوع بیماری کرونا  در شرایطی که بسیاری از مشاغل  از بین رفته اند ،خوشبختانه مشاغلی که توسط کمیته امداد راه اندازی شده کمتر دچار مشکل شدند،زیرا مشاورین ما همواره در کنار مددجویان بوده و به آنها مشاوره داده اند.

وی تصریح می کند:  ما حتی در پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی توسط مددجویان آنها را حمایت کرده ایم و به آنها مساعده،وام قرض الحسنه وکمک بلاعوض داده ایم تا سرمایه شان را حفظ کنیم.
حتی در برخی از شغل های ایجاد شده پس از پرداخت تسهیلات یک سال به مددجو  تنفس دادیم، تا طرح جا بیافتد و این اقدامات ما باعث توفیق ما در حوزه اشتغال بوده است. 

صادقی می افزاید:ما یک اعتبار تحت عنوان تبصره ١۶داریم که سهمیه نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد می باشد و در این راه بانک ها  در دریافت تضامین به مددجویان کمک می کنند و اخیرا برای زنان سرپرست خانوار نیز کمیته امداد ضامن وام دریافتی انها می شود تا با خیال راحت زیر دین کسی نباشند .

مدیرکل کمیته امداد در ادامه با بیان اینکه  ما در اجرای طرح های اشتغالزایی وسواس بسیاری داریم تا طرح های شکست خورده را انتخاب نکنیم ادامه می دهد:از سوی دیگر ما ناظرانی  را برای طرح ها انتخاب کرده ایم که  به طور مستمر از طرح ها ی اشتغالزایی بازدید می کنند و فعالیت ها و گزارشات آنها توسط ما راستی آزمایی می شود .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ١٢٠هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند می گوید: ما در بحث تامین وسایل کمک آموزشی مورد نیاز دانش آموزان نیز از ابتدای سال ١٣٩٩تعدادی تبلت توسط کمیته امداد و تعداد دیگر توسط خیرین تهیه و در اختیار آنها قرار گرفت، اما در حال حاضر هنوز تعداد ٨هزار نفراز دانش آموزان تحت پوشش ما  نیازمندتبلت هستند که باید برای آنها فراهم شود. 

وی با اشاره به اقدام کمیته امداد برای تهیه جهیزیه دختران خانواده مددجویان می گوید:کمیته امداد١۵ قلم کالای مورد نیاز  برای جهیزیه دختران خانواده مددجویان اهدا می کند که بسیار ارزشمند هستند.  

وی با بیان اینکه طبق بررسی های صورت گرفته آمار طلاق در بین خانواده های تحت پوشش کمیته امداد کمتر از ۵درصد آمار طلاق کشور است معتقد است دختران خانواده هایی که کمیته امداد برایشان جهیزیه تهیه کرده است به خاطر سختی هایی که در گذشته در زندگی کشیده اند از مقاومت و صبوری بیشتری برخوردار هستند و به راحتی به دنبال طلاق نیستند.  

یحیی صادقی،حمایت های کمیته امداداز ازدواج  فرزندان مددجویان این نهاد را فقط صرف دادن جهیزیه نمی داند و می گوید: ما حتی سعی داریم اگر داماد یکی از این خانواده ها شغلی ندارد با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی برایش شغلی ایجاد کنیم. 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان درباره اقدامات این نهاد برای ساخت واحدهای مسکونی برای محرومین می گوید:ما از ٢ سال پیش یک پروژه ۵ هزار واحدی  را با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اجرا کرده ایم که سال ١٣٩٨تعداد ١٣۵٠واحد مسکونی و در سال گذشته ١۵۴٠ واحد دیگر افتتاح گردیدکه بخشی از هزینه ساخت این واحد ها با پرداخت تسهیلات بانکی و بخشی دیگر به صورت بلاعوض بوده است.   

یحیی صادقی، با اشاره به رشد درآمد های کمیته امداد استان از طریق کمک های مردمی پس از شیوع کرونا می گوید:کمک های دریافتی ما پس از کرونا افزایش زیادی داشته است ،به گونه ای که در جشن نیکوکاری سال ١٣٩٨که در دوران اوج بیماری کرونا  بود و ما نتوانسته بودیم پایگاه  بزنیم حدود ٢٠ میلیارد تومان کمک نقدی جمع آوری شد که نسبت به سال قبل بیش از ٢برابر بود. در سال ١٣٩٩ نیز میزان دریافت کمک های مردمی  ما رشد داشته است و مردم در این شرایط سخت کمک هایشان بیشتر شده است. 

وی در پایان می افزاید: ما تلاش می کنیم فقر بین نسلی را از بین ببریم و اگر پدر خانواده ای فقیر بود فرزندان آن فقیر باقی نمانند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها