دو روز گذشته آمار قربانیان ناشی از كرونا سه‌ رقمی شده است و شرایط به گونه‌ای است كه سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا، نسبت به شروع خیز بلند این بیماری در كشور هشدار می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۰۹۳۰۹

 اما در شرایطی كه همه از آغاز پیك چهارم بیماری می‌گویند، ‌به نظر می‌رسد باید كمی صبر كرد و دید در روزهای آینده روند اپیدمی چگونه ادامه پیدا می‌كند؛ آیا رفتارهای اشتباه و سهل‌گیری‌ها ادامه‌ خواهد داشت؟ یا میزان رعایت پروتكل‌ها، دوباره بعد از تعطیلات نوروزی افزایش پیدا می‌كند.‌

درواقع روزهای پیش‌رو، روزهای حساسی است و با توجه به سیاست‌های غلط و بی‌توجهی شهروندان به پروتكل‌های بهداشتی، ممكن است شرایطی ایجاد شود كه قله اپیدمی را نسبت به دفعات قبل تشدید كند. ‌ باید اعتراف كرد كار اشتباه رخ داده، اما هنوز هم می‌توانیم با رفتار درست و سیاست‌های مناسب در قالب اقدامات فردی و اجتماعی، مانع پیشروی پیامدهای ناشی از بی‌ملاحظگی‌ها و سیاست‌های غلط شویم و تا جایی كه ممكن است، اثرات سوء سفرها و دورهمی‌ها را كم كنیم.

برای رسیدن به این هدف، طبیعتا نیاز به واكنش‌های سریع و البته گسترده در سطح كشور داریم. در مقیاس فردی، كسانی كه از سفر آمده‌اند تا چند روز خودشان را قرنطینه و از رفت و آمد به مكان‌های پرجمعیت پرهیز كنند.

افرادی كه در شهر محل سكونت خودشان مانده بودند هم سعی كنند با دوستان و آشنایان‌شان كه از سفر برگشته‌اند، تا چند روز برخورد و رفت و آمد نداشته باشند. از طرف دیگر، مسوولان هم باید بیماریابی فعال را به سرعت افزایش دهند؛ به این معنا كه منتظر نمانیم تا افراد علائمی پیدا كنند و خودشان به بیمارستان‌ها مراجعه كنند، بلكه ما به سراغ‌شان برویم.

مثلا كسانی كه از مناطق قرمز به شهرشان برگشته‌اند، می‌توانند یكی از مبتلایان احتمالی باشند. كسانی كه با افراد مبتلا ارتباط داشته‌اند هم شناسایی شوند و در صورت وجود نشانه یا علامتی هرچند كوچك، خیلی سریع قرنطینه و تحت‌ درمان‌ های سرپایی قرار بگیرند.

یادآوری می‌شود در مدیریت و كنترل یك اپیدمی، همیشه تصمیمات درست، تصمیماتی صفر و صدی نخواهد بود.

مطلوب این است كه پروتكل‌ها كاملا رعایت شود و در اجرای سیاست‌ها چندصدایی وجود نداشته باشد، اما وقتی این هدف عملا ممكن نیست و مشكلاتی كه امروز به آن آگاه هستیم، وجود دارد؛ قدم بعدی و با یك درجه تخفیف، كاهش خطر و كاهش آسیب است.

درواقع در چنین شرایطی، ما مجبور به اتخاذ تمهیداتی هستیم كه موضوع را به طور كلی حل نمی‌كند، اما كمی از بار این فشار و آسیب می‌كاهد.

برای نمونه درخواست وزیر بهداشت برای توقف یك هفته‌ای رفت و آمد با تركیه هم از همین دست تمهیدات است.

به هر حال روشن است كه جامعه باید هزینه این بی‌توجهی دو هفته‌ای خودش را بپردازد و منتظر پیامدهای ناگوار باشد؛ اما امیدواریم با توجه و رعایت نكاتی كه به آنها اشاره شد، این پیامدها سنگین نباشد.

دكتر حمید سوری - رئیس كمیته كشوری اپیدمیولوژی كووید-۱۹ / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها