گفت‌وگو با کامبیز دیرباز بازیگر فیلم «۲۸۸۸»

سینمای دفاع‌مقدس به بلوغ رسیده

نوروز ۱۴۰۰ چه چهره‌هایی در تلویزیون درخشیدند و چه کسانی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند؟

فاتحان نوروز ۱۴۰۰

امسال دومین نوروز به قول معروف کرونایی را پشت سر گذاشتیم و رسانه ملی هم‌چون نوروز سال قبل تلاش کرده بود در قالب سریال‌های نمایشی که در گونه‌های متفاوت تولید کرده بود، مسابقات، مستندها، فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های گفت‌وگومحور نه‌تنها مخاطبان را سرگرم کند، بلکه به اطلاعات آنها هم بیفزاید.
کد خبر: ۱۳۰۹۲۵۸
به همین دلیل همه برنامه‌سازان تلاش کرده بودند تا بهترین‌ها را برای مخاطبان آماده کنند. در واقع با نگاهی موشکافانه به برنامه‌های رسانه ملی در نوروز ۱۴۰۰ باید گفت که تنوع در قالب و موضوعات در همه آثار نمایشی و غیر نمایشی رعایت شده بود. اگر نگاهی به سریال‌ها داشته باشیم هر یک از شبکه‌های سیما بنا به ماموریتی که بر عهده داشتند، موضوع جذاب و گونه متفاوتی را انتخاب کرده بودند.
فصل سوم نون خ بیشتر سراغ بازیگران محلی رفته بود و حتی توانست رکورد تماشای مخاطبان را بزند. شبکه سه با یک اثر جاسوسی - امنیتی وارد گود شد و با گاندو نظر مخاطبان را جلب کرد. شبکه دو سراغ یک موضوع ملودرام عاشقانه رفت و شبکه پنج هم موضوع طنز را دستمایه قرار داد. همچنین شبکه‌های سلامت و نسیم هم سریال داشتند. در مجموع شبکه‌های سیما امسال در مسابقات و برنامه‌های روتین هم سراغ اعمال تغییرات رفته بودند و سعی کردند هم آیتم‌ها و هم موضوعات متنوع‌تر برای مخاطبان باشد. البته در میان برنامه‌های پربیننده، تعدادی برنامه هم وجود داشت که نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و خیلی در جذب مخاطبان موفق نبودند. اما اگر نگاهی اجمالی به تمام آثار داشته باشیم نمره قابل قبولی سیما گرفته است. در این گزارش به جزئیات برنامه و سریال‌های دیده شده و آنها که نتوانستند نظر مخاطبان را جلب کنند، پرداخته‌ایم.

سریال نون خ ۳ در نوروز توانست بیشترین آمار مخاطب را به خود اختصاص دهد
فراتر از انتظار
در بین مجموعه‌های مختلفی که روی آنتن رفت، سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی توانست عنوان صدرنشینی را به خود اختصاص دهد. مجموعه‌ای که دو فصل قبلی آن در سال‌های پیش ساخته و پخش شدند.
این مجموعه در فصل اول تقریبا خوب دیده شد و در  ادامه، قصه شکل دیگری پیدا کرد و باعث شد فصل بعدی آن بیش از پیش دیده شود و نگاه مخاطبان را به خود اختصاص دهد. در فصل دوم این مجموعه پرداختن به ماجرای زلزله غرب کشور و انعکاس مشکلاتی که مردم در آن روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، در بستر طنز اجتماعی باعث شد توجه‌ها به این سریال جلب شود.
در کنار اینها وجود طنز موقعیت در لایه‌ها و بخش‌های مختلف قصه هم اتفاقی است که به خصوص در فصل سوم به وفور به چشم می‌خورد و همین باعث شده  صرفا سریالی که شامل رد و بدل شدن چند دیالوگ است را نبینیم. از سوی دیگر لوکیشن این مجموعه هم کمک زیادی به تازگی و جذابیت ماجرا کرده است. در فصل قبلی، نون خ، خانواده و دوستانش در غرب کشور و شرایط دشواری کار را تصویربرداری کردند، در این فصل هم داستان در یک روستا رقم خورد و تعداد قابل توجهی از بازیگران بومی در کار حضور داشتند؛ اتفاقی که باز هم به جذابیت و دیده شدن هر چه بیشتر سریال کمک کرد.
شهرام خرازی‌ها، منتقد تلویزیون و سینما در گفت‌و‌گویی که با جام‌جم داشت، نون خ را از ابعاد مختلفی بررسی کرد. در ادامه بخشی از این نگاه را می‌خوانید:
قصه: ورود کاراکترهای جدید به قصه(سیروس، بهادر و گردشگران کره‌ای) حال و هوای روستایی سریال را
عوض کرده بود. بهادر عالی بود. حضور کره‌ای‌ها هم اتفاق خوبی بود ولی جای کار بسیاری داشت و در این بین از پتانسیل دراماتیک‌شان غفلت شده بود. در سوی دیگر سیروس مثل وصله ناجوری بود بر لباسی فاخر  اما شخصیت‌های ثابت مجموعه عالی بودند. زوج کیوان و فریده از همه بهتر بودند.سکانس‌های اضافی و قابل حذف در
نون‌خ ۳ بیش از نون خ ۱ و ۲ بود مثلا سکانس جر و بحث چوپان با فریبرز بر سر رهاکردن کیسه‌ها در طبیعت که هیچ ربطی به قصه نداشت و خیلی راحت می‌شد حذفش کرد.در مجموع متن(به‌خصوص دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها) قوی بود اما نه در حد متن دو سری قبل.
بازیگران: تمام بازیگران مجموعه خوب بودند به‌جز بازیگران نقش عمه‌ها و بازیگران نقش گردشگران که از چشم کارگردان دور مانده بودند. زهره بازوند، نسرین مرادی و سیروس میمنت کاملا بر نقش مسلط بودند. سعیدآقاخانی مثل دو سری قبل عالی بود و نقش صحنه‌گردان را در بیشتر سکانس‌ها داشت که البته نقشی دشوار با زیر و بم‌های بسیار محسوب می‌شد.علی صادقی با بازی دلپذیرش تلاش کرده بود نقشی که جایگاه محکمی در مجموعه نداشت را از سقوط برهاند.
کارگردانی: هدایت این همه بازیگر و عوامل فنی آن هم همزمان با ایفای نقش اصلی و اول سریال بسیار سخت و مستلزم صرف انرژی فراوان و داشتن روابط عمومی خوب است. موفقیت نون خ۳ حاکی از آن است که سعید آقاخانی از پس این وظایف دشوار به خوبی برآمده است.
با همه اینها به طور کلی می‌توان گفت که نون خ امسال توانست حتی بیشتر از حد انتظار نگاه‌ها را به خود جلب کند.

از آواز خواندن نصیریان تا بیماری علیخانی در «عصر جدید»
دنیای شایعات
برنامه «عصر جدید» یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سال گذشته بود که اتفاقا در ویژه برنامه نوروزی‌اش هم مورد توجه قرار گرفت و عنوان پربیننده‌ترین را از آن خود کرد. یکی از اتفاقات جالب این ویژه برنامه آوازخوانی استاد علی نصیریان به صورت زنده در برنامه بود که همه را سر ذوق آورد؛ از بیننده‌ها گرفته تا عوامل پشت دوربین و احسان علیخانی. البته استاد نصیریان بار اولی نبود که در یک برنامه زیر آواز می‌زد. پیش از این در سال گذشته در برنامه «کتاب باز» هم که مهمان سروش صحت بود یک‌باره بغضش ترکید و زیر آواز زد. با این تفاوت که در «عصر جدید» روی آنتن زنده آواز خواند.
علی نصیریان از هنرمندان پیشکسوت است که تا به امروز در آثار مختلف تلویزیونی نقش پدرهای متفاوتی را  بازی کرده است. از پدرهای مقتدر گرفته تا پدرهای سختگیر و ... در مجموع این استاد که سالهاست در سریال های تلویزیونی نقش آفرینی کرده است. به همین دلیل هنرمند بسیار محبوبی در میان مردم است و همه علاقه مند هستند در برنامه های متفاوت تلویزیونی این چهره هنری را بیشتر ببینند و با  او آشنا شوند.
بنابراین حضور علی نصیریان و دعوت از او جزو اتفاق های خو برنامه های نوروزی محسوب می شود که مردم با علاقه به تماشای صحبت های استاد نشستند. او در گفت و گو با مجریان به بیراهه نمی رود و این اتفاق هم در ایام نوروز  و در برنامه عصر جدید رخ داد و مردم هم صحبت های شیرین او را شنیدند و هم اینکه آواز او را با جان و دل گوش دادند.
همچنین یکی دیگر از اتفاقات این برنامه اعتراف مجری به بیماری اش بود که در ابتدا شایعه ابتلای او به کرونا در فضای مجازی مطرح شده بود و کم کردن وزن و لاغرشدنش هم شایعاتی را در این زمینه برای او رقم زده بود که ماجرا از این قرار است  که وی در آخرین دقایق اجرای فینال عصر جدید گفت که دچار بیماری شده و با سختی روی صندلی نشسته است. علیخانی که اجرایش مثل همیشه نبود و بسیار بی‌حال بود گفت که دلیل این بی‌حالی، بیماری‌ای است که دچار آن شده است. او گفت کرونا نگرفته اما به خاطر بیماری‌ای که دارد با زور قرص و آمپول روی صندلی نشسته است. احسان علیخانی به طور محسوسی لاغر هم شده است. احسان علیخانی گفت فشار سنگینی را تحمل کرده و می‌کند و بیماری او را آزار می‌دهد و به سختی به صندلی تکیه کرده است. او جزئیاتی از بیماری‌اش نگفت فقط از مردم خواست به خاطر این روزهای سخت رای بدهند.  این اتفاق و شایعات آن در فضای مجازی دست به دست چرخید و همه درباره لاغری احسان علیخانی مطالب متفاوتی را منتشر کردند.

سریالی متفاوت در تلویزیون
تابوشکنی در شبکه سلامت
شبکه سلامت به عنوان یک شبکه تخصصی به عنوان یک شبکه آگاهی دهنده به مردم در حوزه سلامت است. این شبکه تلویزیونی در تلاش است در قالب برنامه‌ها، مردم را نسبت به مفاهیم متفاوت حوزه سلامت و بهداشت آگاه کند تا از این طریق فرهنگسازی هم انجام بدهد. این شبکه در ایام نوروز دست به ابتکار جالبی زد و سراغ سریال‌سازی رفت تا این بار در قالب مجموعه نمایشی به مفاهیم متعددی بپردازد.
حتی به واسطه این سریال تابوشکنی کرد و موضوع دوران قاعدگی بانوان در سریال نمایش داده شد که حتی در شبکه‌های مجازی هم بسیار دست به دست چرخید و منجر به هیاهوی زیادی شد؛ البته هیاهو به معنای مثبت، زیرا همه از این اتفاق استقبال کردند که سریال تلویزیونی منم دوستت دارم به مفاهیم ویژه بانوان پرداخته است.
کارگردانی این سریال را مجید پرکار به عهده داشته است. گرچه این سریال کاستی‌هایی هم داشت، اما برای شروع توانست گام خوبی بردارد. البته شبکه سلامت نمی‌خواهد به یک سریال اکتفا کند و از مدتی پیش هم ساخت یک سریال دیگر با نام وجدان را شروع کرده است. در واقع تابوشکنی این شبکه با ایام نوروز ۱۴۰۰ اتفاق خوبی بوده و باید منتظر اتفاقات تازه‌تری از این شبکه تلویزیونی باشیم.

فیلم‌هایی که قبل از اکران پخش شدند
تازه‌های سینماییفاتحان نوروز ۱۴۰۰
یکی از اتفاقات جالب که در پخش فیلم‌های نوروزی در تلویزیون رخ داد، پخش دو فیلم سینمایی که در جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه ملی برگزیده شده بودند. در واقع با عملکرد خوب مدیران بینندگان سیما امسال دو فیلم سینمایی یدو و تک‌تیرانداز را به تماشا نشستند که در جشنواره فیلم فجر که بهمن ۹۹ نمایش داده شده بودند، قبل از اکران عمومی و قبل از اکران آنلاین از شبکه‌های یک و سه پخش شدند. 
فیلم سینمایی تک‌تیرانداز به کارگردانی علی غفاری، درباره یک تک‌تیرانداز ایرانی به نام عبدالرسول زرین است که در جنگ غوغا به پا کرده و تمام عراقی‌ها دنبال او هستند تا او را از پا دربیاورند. سرهنگ راشد خمیس داوطلب می‌شود تا او را از پا دربیاورد و... در این فیلم کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی و... بازی کردند. داستان فیلم سینمایی یدو به کارگردانی مهدی جعفری با ماه‌های آغازین جنگ تحمیلی شروع می‌شود. دورانی که خانواده‌های شهرهای مختلف خوزستان به ناچار خانه، کاشانه و همه دلبستگی خود را رها کردند و به شهرهای دیگر پناه بردند تا جان خود را نجات دهند. اما در این میان مادری قصد ندارد خانه و کاشانه خود را رها کند. در این میان پسر بزرگ‌تر و نوجوان خانواده، از دست این تصمیم مادر عصبانی است. مدام به جان مادر غر می‌زند که مانند تمام اهالی محل از آنجا بروند تا از بین نرفته‌اند. به هر بهانه‌ای با مادر بحث می‌کند و حرف از رفتن می‌زند. مادر اما بیش از آنچه یدو تصورش را  می‌کند عاشق خانه‌ای است که در آن مادر شده‌است.

برنامه‌هایی که توانستند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند
برنده‌های ماراتن نوروزی
از بین برنامه‌هایی که در ایام نوروز پخش شد، تعدادی از آنها توانستند نظر مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند. گرچه پخش اغلب این برنامه‌ها از زمستان سال گذشته آغاز شده بود، اما دست‌اندرکاران آنها تلاش کرده بودند تا تغییراتی را در محتوا، دکور و فضای برنامه و حتی نوع اجرای مجری‌های برنامه ایجاد کنند تا بتوانند رضایت مخاطبان بیشتری را کسب کنند. از جمله برنامه‌هایی که توانست پربیننده باشد، فصل جدید مجموعه «ایرانگرد» است که به دلیل همین استقبالی که از برنامه شد، همچنان پخش آن از شبکه یک ادامه دارد. جواد قارایی در این فصل تغییرات بسیاری در محتوای برنامه داد و حتی تصاویر خاص‌تری به بیننده‌ها ارائه کرد. ضمن این‌که باز هم به سراغ نقاط زیبا با تصاویر چشمنوازی در ایران رفت و اطلاعاتی درباره طبیعت و فرهنگ مردم آن مناطق داد که باعث شد مورد توجه مخاطبان گسترده‌تری از فصل‌های گذشته قرار بگیرد. به همین دلیل توانست یکی از برنده‌های این رقابت نفسگیر باشد.
«جاسوسی در حیات وحش» یکی از مستندهای تامینی پرمخاطبی بود که در نوروز روی آنتن شبکه مستند رفت و مورد توجه قرار گرفت. در این مستند بیننده شاهد اتفاقات جذابی از حیات وحش و زندگی حیوانات بود. این مستند خوش‌ساخت و جذاب توانست بیننده‌های بسیاری را به خود جذب کند و به یکی از برنامه‌های پربیننده تلویزیون تبدیل شود.
«محاکات» برنامه‌ای قصه‌محور است که پخش آن پیش از نوروز از شبکه‌دو  آغاز شده و در همین مدت کوتاه توانسته مورد توجه بیننده‌های بسیاری قرار بگیرد. در ظاهر شاید این برنامه به نوعی مسابقه باشد و مهمان‌ها با بیان وقایع زندگی‌شان در این رقابت شرکت کنند، اما بیننده با بخش‌هایی از زندگی این افراد مواجه می‌شود که شاید کمتر می‌دانست. از جمله حضور افراد سرشناس و چهره‌های هنری و ورزشی که بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌یگرند. «کودک شو» و «زوجی نو» نیز جزو برنامه‌های پربیننده تلویزیون در ایام نوروز بود که با تغییراتی در محتوا، بازی‌ها و حتی اجرا توانستند رضایت مخاطبان خودشان را به دست بیاورند. به عنوان مثال می‌توان گفت اجرای باربد بابایی در «زوجی نو» به نوعی جا افتاده بود و همچنین شرکت‌کننده‌ها با تفکر و تعقل بیشتری وارد این رقابت می‌شدند. این نکته را می‌شد در بخش‌های مختلف برنامه دید. از طرفی «کودک شو» هم از تکرار مکررات دور شده بود و بازی‌های تازه و مهیج‌تری را برای شرکت‌کننده‌ها طراحی کرده بود. تا جایی که بچه‌ها نیز از حضور در این برنامه و بازی در فضای آن لذت می‌بردند.
ویژه برنامه نوروزی «دستپخت» هم با رقابت بین گروه‌های آتش‌نشان، اورژانس، پرستاران، کارمندان هواپیمایی، راه آهن و... توانست به یکی از برنامه‌های پربیننده تبدیل شود. وحید حسینی حتی در نحوه رقابت تغییراتی را ایجاد کرده بود که بتواند هیجان این مسابقه را برای بیننده بالاتر ببرد و شرکت کننده‌ها را هم وارد چالش‌های جذابی کند.

داریوش فرضیایی در ایام نوروز
یک کلبه متفاوت
داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ معروف و شهره در میان بچه‌ها هر سال با تزریق ایده‌های ناب و تازه در تلاش است که هم طراوات برنامه را بعد از این همه سال حفظ کند و هم این‌که نظر بچه‌ها را جلب کند. به همین دلیل تیم برنامه‌ساز عموپورنگ امسال دست به ابتکار جالبی زده بودند و با ساخت مجموعه کلبه عمو پورنگ به موضوعات متفاوتی پرداخت کردند که برای بچه‌ها جالب بود و از تماشای آن لذت می‌بردند. عموپورنگ در این فصل از برنامه لباس قومیت‌های مختلف را می‌پوشید و قصه جالبی را تعریف می‌کرد. در کنار او، بازیگران در نقش حیوانات هم حضور داشتند و در کنار عموپورنگ نقش آفرینی می‌کردند. در واقع باید دست مریزاد به تیم برنامه ساز کلبه عموپورنگ گفت که با یک اثر جذاب و شنیدنی توانستند بچه‌ها و بزرگ‌ترها را دور هم جمع کنند و به تماشای این مجموعه بنشینند.

بازیگرانی که نتوانستند انتظارات را برآورده کنند
ناکام در جذب مخاطبفاتحان نوروز ۱۴۰۰
در بین مجموعه‌هایی که در ایام نوروز روی آنتن رفت، اسامی برخی چهره‌ها وجود داشت که هر کدام به تنهایی می‌توانست تضمین موفقیت یک سریال باشد. اما عکس این موضوع اتفاق افتاد و برخی از آنها نتوانستند حضور موفقی در سریال داشته باشند. از جمله آتیلا پسیانی که نامش به تنهایی می‌تواند موفقیت یک اثر را تضمین کند. اما در مجموعه «هم‌بازی» حضور و بازی چندان تاثیرگذاری ندارد. می‌توان گفت سبقه‌ای که از بازی او در ذهن مخاطب نقش بسته و با این تفکر بیننده سریال شد، بازی و حضورش چنگی به دل نزد و خاطرات خوبش را نیز در ذهن مخدوش کرد. گرچه او در مجموعه «باخانمان» هم که پیش از نوروز پخش شد  نتوانست انتظارات را برآورده سازد.
در مجموعه «نوروز رنگی» هم این اتفاق برای یکی از بازیگران افتاد و آن‌طور که باید نتوانست نظرات بسیاری را به خود جلب کند. یوسف تیموری با رزومه خوبی که در آثار طنز دارد، اصلا نتوانست خودش را در این مجموعه به خوبی نشان بدهد و بازی قابل قبول و جذابی داشته باشد. شاید دلیلش این است که تیموری به تکرار افتاده و نقش‌هایی که به او پیشنهاد می‌شود نیز تکرار مکررات است. بنابراین برای این‌که باز هم بتواند مورد توجه قرار بگیرد و توانایی را به نمایش بگذارد، باید منتظر نقش و کار خاصی باشد تا فضا برایش مهیا شود.

چه خبر از مهمانان تکراری!
نقل و انتقالات شبکه‌‌ای
معمولا وقتی بازیگر یا خواننده‌ای به اصطلاح گل می‌کند و به هر دلیلی مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، پای ثابت برنامه‌های مناسبتی شبکه‌های سیما می‌شود و مدام از این شبکه به آن شبکه می‌رود و همان سوالات و حرف‌های تکراری را می‌زند. به خصوص در ایام نوروز که ویژه‌برنامه‌های بسیاری روی آنتن شبکه‌های مختلف می‌روند و برنامه‌سازها و تهیه‌کننده‌ها ناچارند برای جلب نظر مخاطبان خود از افرادی دعوت کنند که مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند. البته از بحث رقابت شبکه‌ها نیز نباید غافل شد که باعث می‌شود مخاطب هر کانالی را که عوض می‌کند، با همان چهره مواجه شود. امسال نیز در برخی برنامه‌های نوروزی که در طول این دو هفته روی آنتن رفتند، شاهد حضور مکرر بعضی چهره‌ها بودیم. از جمله کاظم نوربخش یا همان «سلمان» مجموعه «نون.خ» که با خنده‌های شیرین و سادگی رفتارش نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. کاظم نوربخش مهمان دو برنامه «خندوانه» و «شوتبال» شده و ناچار شد همان حرف‌های تکراری را بیان کند. این‌که چطور بازیگر شده و سعید آقاخانی چقدر در محبوبیت او تاثیرگذار بوده و...
اما یکی از اتفاقات خوب و مثبت ویژه برنامه‌های تحویل سال ۱۴۰۰ چیدمان مهمان‌های برنامه بود. این‌که هر شبکه‌ای از مهمانانی در برنامه خود دعوت کرده بود که مختص برنامه‌ها و سریال‌های شبکه خودش بود. با این حال بعضی خواننده‌ها مثل «رحیم شهریاری» یا «فرزاد فرخ» مهمان چند شبکه و برنامه شدند و هنرنمایی کردند. رحیم شهریاری که مهمان علی ضیا در ویژه برنامه «فرمول یک» شد و دو سه قطعه آذری اجرا کرد و بسیار هم مورد توجه عوامل پشت دوربین قرار گرفت و از قضا مهمان برنامه «صبح فروردین» شبکه دو با اجرای محمد سلوکی هم شد و باز هم قطعات زیبای آذری‌اش را اجرا کرد و شور و حال خاصی به فضای برنامه داد. فرزاد فرخ نیز هم مهمان رامبد جوان در برنامه «خندوانه» شد و هم به «صبح فروردین» رفت و قطعاتی را اجرا کرد و مورد توجه مخاطبان این برنامه‌ها قرار گرفت.

برنامه‌هایی که نتوانستند در جذب مخاطب موفق باشند
انتظاراتی که برآورده نشد
از بین برنامه‌هایی که در ایام نوروز از شبکه‌های سیما پخش شد، تعدادی از آنها نتوانستند توفیق چندانی در جذب مخاطب کسب کنند. یا زمان پخش مناسبی نداشتند و دیده نشدند یا این‌که تکرار مکررات باعث شد که نتوانند انتظارات مخاطبان را برآورده سازند. از جمله برنامه «خندوانه» که با وجود وقفه‌ای که در تولید و پخش داشت و رامبد جوان فرصت این را داشت که با اتفاقات جدید و جذاب به شبکه نسیم بازگردد، اما آنطور که انتظار می‌رفت در جذب مخاطب موفق نبود. گرچه تا حدودی تلاشش را کرده بود که با تغییراتی که در آیتم‌ها ایجاد کرده بود و ترسیم فضای دهه ۶۰ و حضور مهمانان و استندآپ کمدین‌ها رضایت مخاطبان را به دست بیاورد، اما به دلایلی نتوانست مانند فصل‌های گذشته موفق شود و جزو برنامه‌های پربیننده باشد.
«سیم آخر» با اجرای رضا رشیدپور هم که پخش آن از سال گذشته آغاز شده بود، حتی حضور چهره‌های آشنا برای مخاطبان و حضور آنها در چالش خنثی‌کردن بمب و پاشیدن رنگ‌ها هم به جذابیت برنامه کمک چندانی نکرد. گرچه این برنامه هم مخاطبان خودش را داشت که در این مدت همراه برنامه بودند. با این حال حضور سعید فتحی روشن و تردستی‌ها و کارهای عجیبش هم چندان مورد توجه قرار نگرفت. با این حال رشیدپور و تیم همراهش سعی کردند در این شرایط سخت کرونا و باوجود دستورالعمل‌های بهداشتی حال و هوای خوبی را برای مردم ایجاد کنند.

سریال گاندو ۲ با ماجراهایی که در دل داستانش داشت، حسابی خبرساز شد
جنجالی نوروز
فصل دوم سریال گاندو به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی که در نوروز از شبکه سه روی آنتن رفت، با ۵۵.۸ درصد مخاطب بعد از نون خ قرار گرفت. این سریال را البته باید جنجالی‌ترین مجموعه نوروزی خواند، چرا که داستان سیاسی- امنیتی آن باعث شد صحبت‌های زیادی درباره‌اش شکل بگیرد.
انعکاس بخشی از ماجرای روح‌اله زم در ابتدای این سریال یکی از موارد خبرساز بود، همچنین پرداختن به وجود جاسوس در تیم مذاکره‌کننده ایرانی در برجام هم مورد دیگری بود که واکنش دولت را برانگیخت. این جریان تا جایی ادامه داشت که ظریف هم در یک گفت‌و‌گوی مجازی نسبت به آن واکنش نشان داد و صحبت‌هایی را درباره‌اش مطرح کرد.
یکی از ویژگی های سریال گاندو قرار دادن صحنه های درگیری و تغقیب و گریز بود که با اقبال مخاطبان رو به رو شده بود. یکی دیگر  از نکاتی که  در این سریال به چشم می خورد این بود که  فقط  شخصیت های  امنیتی سریال در همه عملیات ها موفق نبودند و گاهی هم خطاهایی داشتند که منجر  به این می شد که گزینه هایی  که به دنبالشان بودند را از دست بدهند.
مازیار معاونی، منتقد تلویزیون و سینما در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره این فصل گاندو بیان کرد: فصل جدید سریال گاندو از نظر کارگردانی و بازیگری، همان سطح قابل قبول فصل اول را حفظ کرده و در این زمینه تا حدی موفق عمل کرده است.
او همچنین با اشاره به فیلمنامه گاندو گفت: از نظر محتوای فیلمنامه باید کارشناسان عرصه سیاست و مطلعین نظر بدهند ولی از منظر کیفیت دراماتیک همین که نیروهای امنیتی داخلی را از قالب قهرمانان شکست‌ناپذیر به نمونه‌های ملموس‌تری تبدیل کرده که امکان خطا و شناسایی‌شدن توسط دشمن را هم در کنار قابلیت‌هایشان دارند یک گام به جلو محسوب می‌شود.

۲ مجموعه نوروزی در شبکه ۲ و نسیم نتوانستند آنطور که باید نگاه مخاطبان را جلب کنند
انتظاری که برآورده نشد
«هم‌بازی»، «نوروز رنگی» و «دست‌انداز» سه مجموعه‌ای است که از شبکه دو، پنج و نسیم روی آنتن رفتند. هم‌بازی به کارگردانی سروش محمد‌زاده، داستانی اجتماعی و عاشقانه دارد که با حضور بازیگرانی مثل آتیلا پسیانی، دیبا زاهدی، حسین مهری، همایون ارشادی و...پخش شد. برخی منتقدین ریتم این سریال را کند و خالی از اتفاقاتی می‌دانند که به پیشبرد داستان و ضرباهنگی که باید وجود داشته باشد، کمک کند.
این سریال درهفته اول نوروز امسال ۲۸.۲ درصد مخاطب با رضایت ۷۵ درصدی داشت و در کل قصه آن با فضای خانوادگی و همان روند ملایمی که از اتفاقات دارد، تاحدی مورد توجه علاقه‌مندان به این فضا قرار گرفت.
مجموعه نوروز رنگی به کارگردانی علی مسعودی با حضور بازیگران مختلفی مثل رابعه اسکویی، جواد خواجوی، یوسف تیموری و.... روی آنتن رفت. این سریال هم در هفته اول نوروز توانست ۱۸.۴درصد از مخاطبان را پای خود بنشاند.
شهرام خرازیها با تشریح این سریال از زوایای مختلف در گفت‌و‌گو باجام‌جم بیان کرد:
قصه: ایده محوری نوروز رنگی(نوستالژی دهه ۶۰) عالی‌است اما بعدا در مرحله داستان پردازی متوقف شده و گسترش دراماتیک درستی ندارد.حفره‌های داستانی کم نیستند مثلا جعفر پنهان از چشم خانواده اش در خانه مخفی شده و به مسافرت نمی‌رود اما هیچ اشاره‌ای به دل‌نگرانی و پرس و جوی پدر و مادرش در این زمینه نمی‌شود! روایت مجموعه تا قبل از ورود دایی محمود (وی.جی) با ریتم درستی پیش می‌رود اما با ورود او حال و هوای داستان عوض می‌شود و مجموعه ریتم مناسب خود را از دست می‌دهد. داستان بر مبنای روابط بین شخصیت‌های کاریکاتوری نوروز رنگی نوشته شده است اما این روابط گاه به علت اغراق بیش از حد(مثلا سیلی‌زدن‌های مکرر آقای مهدوی و وی.جی) جنبه کمیک خود را از دست می‌دهند.مدینه فاضله‌ای که سریال ترسیم می‌کند هر چند از لحاظ اخلاقی قابل دفاع است اما به خاطر فاصله داشتن از آنچه در دهه ۶۰ و سال‌های دفاع مقدس اتفاق افتاد، چندان باورپذیر نیست. در این زمینه می‌توان اشاره کرد به خانه‌تکانی دسته‌جمعی محله و مشکل‌گشایی‌های سریع و بدون پیش‌زمینه بر و بچه‌های کمیته و متولی مسجد محله.با همه این نواقص مجموعه به واسطه دست گذاشتن روی نوستالژی دهه ۶۰ و استفاده درست از نشانه‌ها و شاخص‌های این دهه خاطره برانگیر در نهایت نظر موافق مخاطب خود را جلب می‌کند. من که خیلی کیف کردم از تماشای قسمت به قسمت این سریال. همه‌اش برایم تداعی‌گر خاطرات شیرین بود.
بازیگران: بی‌هیچ تردیدی حمیدرضا حافظ شجری بهترین بازیگر نوروز رنگی و بهترین بازیگر کل سریال‌های تلویزیونی نوروز ۱۴۰۰ بود.او هم نقش جعفر را خیلی خوب و حرفه‌ای بازی کرده بود هم در بداهه‌کاری موفق بود. هادی عامل هاشمی و رابعه اسکویی نیز کم نقص بودند.
کارگردانی: با کمی اغماض می‌توان گفت مجموعه کارگردانی نسبتا قابل قبولی داشت اما تدوین بد، لطمه زیادی به کلیت کار زده بود و ارزش‌های کارگردانی علی مسعودی را از بین برده بود.کارگردان باید توجه بیشتری به تدوین می‌کرد.
سریال دست‌انداز هم مجموعه دیگری است که به کارگردانی شهاب عباسی ساخته و پخش شد. این مجموعه که فضای آن شباهت زیادی به خنده بازار داشت، به صورت آیتمی با بخش‌های مختلف روی آنتن رفت. با این حال این کار هم نتوانست آنطور که باید نگاه مخاطبان را جلب کند.

بازیگرانی که در مجموعه‌های نوروزی درخشیدند
ستاره‌های نوروزیفاتحان نوروز ۱۴۰۰
همه ساله در مناسبت‌های مهمی از جمله ایام نوروز که همه شبکه‌ها سریال پخش می‌کنند و بازیگران بسیاری هم در این آثار حضور دارند، فقط تعداد انگشت‌شماری هستند که مورد توجه مردم قرار می‌گیرند و به اصطلاح گل می‌کنند و محبوب می‌شوند. یدا... شادمانی بازیگر نقش بهادر پدر روناک در فصل سوم مجموعه «نون.خ» یکی از همین چهره‌هاست که با بازی در این فصل توانست نظر خیلی‌ها را به بازی خوبش جلب کند.شادمانی اصالتا اهل کرمان و بازنشسته آموزش و پرورش است. در سریال‌ها و فیلم‌های بسیاری هم ایفای نقش کرده. اما یکباره به پدیده‌ای در «نون.خ» تبدیل شد که این اتفاق را مدیون فیلمنامه خوب، کارگردانی و هدایت درست و بازی روان و دلچسب خودش است. بهادر، شوهرخواهر نورالدین خانزاده است که به شغل شریف غسالی مشغول است و همین موضوع بار طنز داستان را بیشتر کرده. بهادر برای بازگرداندن دخترش روناک به روستا آمده که به طور اتفاقی معدن طلا پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود حضور پررنگ تری در داستان داشته باشد. شادمانی همچنین جوایزی را در جشنواره‌های معتبر کسب کرده. از جمله: جایزه بهترین بازیگر چهاردهمین جشنواره پونای هند برای بازی در فیلم «ممیرو» و همچنین در بیست و دومین جشنواره تئاتر جنوب شرق کشور در سال ۸۹ جایزه دریافت کرده است.
«نون.خ» پدیده دیگری هم به نام سلمان‌ با بازی کاظم نوربخش دارد. همان جوان روستایی ساده دل عاشق که از همان فصل اول این مجموعه دل در گرو شیرین خانزادی دارد. او نیز کار بازیگری را از سال‌های دور آغاز کرده اما یکباره با این مجموعه به شهرت رسید و به یک کاراکتر محبوب تبدیل شد. تا جایی که مدام در سفر از کردستان به تهران است و به برنامه‌های مختلف دعوت می‌شود. سلمان که خنده هایش دیگر شهره خاص و عام شده، به خاطر شخصیت پردازی درست و هدایت کارگردان و بازی شیرین خودش در «نون.خ» به یکی از چهره‌های تلویزیون تبدیل شده است و به زودی پله‌های ترقی را در عرصه کمدی و طنز بالا خواهد رفت. در کنار مجموعه «نون.خ» و بازی‌های خوب بازیگرانش در سریال «نوروز رنگی» شبکه پنج هم نوجوانی حضور دارد که توانسته نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند. حمیدرضا حافظ شجری متولد ۱۳۸۱ در مشهد و هنرجوی سال آخر رشته سینما در هنرستان هنرهای زیبای پسران مشهد است که سال هاست روی صحنه تئاتر فعالیت داشته است. این بازیگر عاشق ایفای نقش در آثار کمدی است و به رضا عطاران از بازیگران سرشناس کشور که همشهری او محسوب می‌شود، بسیار علاقه‌مند است. او نیز توانست با فیزیک با نمک و بازی خوبش مورد توجه بیننده‌ها قرار بگیرد و به پدیده این سریال تبدیل شود. گرچه این مجموعه از شبکه پنج پخش شد و میزان مخاطبانش قابل مقایسه با سریال‌های شبکه‌های دیگر نیست، اما در همین حد هم توانست خود و توانایی‌اش را در بازیگری به اثبات برساند و در بین بازیگران هم سن خودش بدرخشد.

منبع: فاطمه عودباشی، زینب علیپور و فاطمه شهدوست - رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها