عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:

کرونای انگلیسی ۳ روزه ریه را درگیر می کند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هر نوع واکسنی را که وجود دارد باید بزنیم و نباید در این شک کنیم که واکسن بزنیم یا نزنیم. نمی‌توان دقیقا گفت که کدام واکسن بهتر از بقیه است.
کد خبر: ۱۳۰۹۲۱۶

به گزارش جام جم آنلاین، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه در این همه گیری همه باید واکسن بزنند، گفت: اثربخشی هیچ واکسنی در دنیا صد درصد نیست. ولی خوبی واکسن این است که بعد از تزریق آن اگر کسی هم مبتلا شود، نوع خفیف است و دیگر مرگ و میر نخواهد داشت.

خانم دکتر محرز، در خصوص شرایط کرونا کشور بعد از پایان تعطیلات نوروزی اظهار داشت: موج چهارم ابتلا به کرونا قبل از عید شروع شده بود و بعد از مسافرت‌ های نوروزی به اوج رسیده و متأسفانه در تمام ایران آمار مبتلایان به کرونا زیاد و خیلی از شهر‌های کشور قرمز شده است و ۹۰ درصد مبتلایان هم گرفتار کرونای انگلیسی شده اند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص زمان پایان دورکاری، زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی گفت: هم اکنون باید ماسک را بزنیم. کادر درمان باید واکسینه شوند و هنوز عده زیادی از کادر درمان واکسینه نشده اند. امیدوارم واکسن‌هایی که وارد می‌شود به کادر درمان برسد و به جا‌های دیگر نرسد تا بتوانیم آن‌ها را به طور کامل واکسینه کنیم. چون با این روند زیاد شدن بیماری و سرعت ویروس انگلیسی، باید کادر درمان را بیشتر از قبل محافظت کنیم.

وی تأکید کرد: به نظر من در این همه گیری واکسن اجباری است و همه باید واکسن بزنند و اینکه بعضی‌ها ضد واکسن هستند، فاجعه است. ولی الآن دنیا با کمبود واکسن مواجه است و خوشبختانه سیستم واکسن سازی ما در داخل ایران راه افتاده و با امکاناتی که پیدا شده از این به بعد واکسن‌ها را خودمان خواهیم ساخت و امیدواریم واکسن شرکت «شفافارنت» وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بیرون بیاید تا دیگر احتیاجی به جا‌های دیگر نداشته باشیم.

دکتر محرز ادامه داد: این واکسن تاکنون در سن ۱۸ تا ۵۵ سال ایمن بوده و امیدواریم در مرحله دو که شروع شده و به سرعت در حال انجام است، اثربخشی آن را ببینیم و مرحله دو و سه این واکسن ادغام شود و هرچه زودتر به واکسن خودمان دسترسی داشته باشیم تا همه مردم بتوانند واکسینه شوند.

اثربخشی هیچ واکسنی صد درصد نیست

وی در واکنش به اینکه رئیس جمهور آرژانتین واکسن روسی زده و به کرونا هم مبتلا شده است، گفت: ممکن است فناوری روسیه خیلی خوب باشد، ولی هیچ وقت ارائه نمی‌دهد و به مقاله‌ای هم که منتشر شده بود ایراد گرفتند. روسیه چند نوع واکسن دارد و ما نمی‌دانیم رئیس جمهور آرژانتین کدام نوع آن‌ها را زده است. اثربخشی هیچ واکسنی در دنیا صد درصد نیست. ولی خوبی واکسن این است که بعد از تزریق آن اگر کسی هم مبتلا شود، نوع خفیف است و دیگر مرگ و میر نخواهد داشت.

فناوری واکسن شفافارنت همانند هند و چین است

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: فناوری واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با روسیه فرق دارد. تکنولوژی آن همانند واکسن هند و چین، ویروس ضعیف شده است. عارضه این واکسن خیلی کمتر و اثربخشی آن خیلی خوب است. ممکن است اثربخشی آن مانند فایزر نباشد، ولی مهم این است که همه ما باید واکسن بزنیم. حتی اگر ۵۰ تا ۷۰ درصد اثربخشی داشته باشد، اگر جامعه واکسینه شود یک امتیاز مثبت است.

هر نوع واکسنی که وجود دارد را باید بزنیم

وی تأکید کرد: هر نوع واکسنی که وجود دارد را باید بزنیم و نباید در این شک کنیم که واکسن بزنیم یا نزنیم. نمی‌توان دقیقا گفت که کدام واکسن بهتر از بقیه است. الآن تمام متخصصین عفونی و ویروس شناسی دنیا می‌گویند هر واکسنی که پیدا کردید را بزنید و فقط مصونیت جامعه را بالا ببرید. بعضی واکسن‌ها عارضه دارد و بعضی‌ها اثربخشی ندارد. باید واکسنی را وارد کنیم که مورد تأیید یک مرجع بین المللی باشد.

فعلا باید ماسک بزنیم تا همه جامعه واکسینه شود

محرز در خصوص احتمال بروز موج بعدی کرونا در ایران نیز گفت: تا زمانی که ۷۰ درصد جامعه واکسینه نشوند همیشه خطر بازگشت بیماری وجود دارد. باید درصد بالایی از جامعه واکسینه شوند تا مردم بتوانند راحت به زندگی خود ادامه بدهند. ولی اینکه چهار نفر واکسن بزنند و همه راه بیفتند و این طرف و آن طرف بروند، اصلا چنین چیزی نیست. فعلا باید ماسک بزنیم تا همه جامعه واکسینه شود.

انتقاد مینو محرز از سفر‌های نوروزی

وی با بیان اینکه بچه‌ها واکسینه نمی‌شوند، تأکید کرد: وقتی جامعه واکسینه شود تقریبا بستری در بیمارستان‌ها از بین می‌رود و اگر کسی هم بعد از واکسن زدن به این بیماری مبتلا شود، در حد سرپایی خواهد بود و بنابر این بستری به صفر می‌رسد. اما باید همه واکسینه شوند و واکسنی که می‌زنند ایمنی بدهد. بالأخره چاره بیماری، واکسن است و تا موقعی که واکسن می‌آید مردم باید رعایت کنند که نکردند. یک سال و خرده‌ای از اپیدمی می‌گذرد. مردم مسافرت رفتند و دور هم جمع شدند. بنابر این موج‌های بعدی به وجود آمد و این وسط عده‌ای هم جان خود را از دست دادند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها