مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خبر داد؛

تولید داروهای کرونا در ایران

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:

فاویپیراویر تاثیر بالینی موثری در بیماران کرونایی ندارد

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:‌ شواهد بدست آمده از مطالعه وسیع کشوری نشان می دهد؛ رژیم درمانی مبتنی بر داروی ضد ویروس فاویپیراویر تاثیر بالینی موثری در بیماران کووید ۱۹ نداشته است.
کد خبر: ۱۳۰۹۲۰۳

به گزارش جام جم آنلاین از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، داروی فاویپیراویر، نوعی داروی ضدویروس محصول کشور ژاپن است که در این کشور صرفا برای بیماران مبتلا به آنفلوآنزای شدید مقاوم به سایر داروهای ضدویروس مجوز استفاده دریافت کرده است.

با شیوع ویروس کرونا و ابعاد ناشناخته‌ای که به همراه داشت، درمان مشخصی برای این بیماری ارائه نشده است و بر همین اساس، داروهای مختلفی از حیث اثربخشی و ایمنی در بیماران مبتلا به کرونا در مسیر مطالعه و ارزیابی قرار گرفت.

مصطفی قانعی از انجام پژوهش‌های بالینی گوناگون در حوزه تاثیرگذاری داروها بر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از آغاز شیوع این بیماری خبر داد و گفت: یک مطالعه گسترده بالینی در ۲۰ مرکز بیمارستانی مختلف در شهرهای کشور با هدف شناخت و بررسی تاثیر داروی فاویپیراویر بر بیماری کرونا انجام شد که نتایج تازه‌ای دربرداشته است.

وی با بیان این‌که نتایج این مطالعه، در انتشارات معتبر بین‌الملی منعکس شده است، تصریح کرد: یافته‌های این پژوهش ضمن آن‌که ابعاد تازه‌ای از تاثیرگذاری و کارآمدی یک داروی مورد بحث را بررسی کرده است، تصویری روشن در اختیار جامعه سلامت و درمان در ابعاد جهانی قرار می‌دهد.

قانعی با اشاره به بررسی طیف گسترده‌ای از بیماران مبتلا به کرونا گفت: در این مطالعه بیماران به دو گروه تقسیم شده‌اند که بیمارانی که داروی فاویپیراویر دریافت کرده اند و بیمارانی که این دارو را دریافت نمی‌کردند، در برمی‌گیرد.

رییس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا ادامه داد: در این مطالعه تاثیر دارو بر مرگ و میر، بستری در بخش مراقبت های ویژه، تهویه مکانیکی، زمان بهبودی بالینی و مدت زمان بستری در بیمارستان در دو گروه مقایسه شده است.

وی گفت: نتایج این مطالعه نشان داد افزودن فاویپیراویر به پروتکل درمانی مدت زمان بستری در بیمارستان، تعداد افراد بستری در آی سی یو و یا تعداد افراد نیازمند تهویه مکانیکی را کاهش نداده است. بنابراین باتوجه به شواهد بدست آمده از این مطالعه وسیع کشوری، رژیم درمانی مبتنی بر فاویپیراویر تاثیر بالینی موثری بر روی بیماران کووید ۱۹ نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها