مرور مهم‌ترین حوادث نوروزی ۱۰۰ سال گذشته

قرنِ قرینِ حادثه

یکی از جالب‌ترین وقایع‌نگاری‌هایی که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد، بازخوانی حوادثی است که در یک بازه زمانی ‌طولانی رخ داده است. در تاریخ ۱۰۰ ساله ایران یعنی از سال ۱۳۰۰ تا امسال حوادث متعددی اتفاق افتاده است که برخی از این حوادث به سن خیلی از ماها قد نمی‌دهد، اما بعضی دیگر را در همین دوران معاصر تجربه کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۳۰۸۱۴۳

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از ضمیمه تپش روزنامه جام جم در این گزارش به حوادثی که در عید نوروز ۱۰۰ سال اخیر در ایران اتفاق افتاده و در دسترس ما قرار دارد، اشاره می‌کنیم.

سقوط اتوبوس نخبه‌ ها

در فهرست مرگ‌ها و حوادث نوروزی، حادثه سقوط اتوبوس دانشجویان شریف، یکی از حوادثی است که هر‌از‌گاهی به آن پرداخته می‌شود.

اواخر اسفند ماه سال ۱۳۷۶ بود که هفت نفر از دانشجویان در مسیر بازگشت از بیست ودومین دوره مسابقات ریاضی که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شده بود، جان باختند.

در این حادثه دو نفر از اعضای هیات علمی و دو راننده اتوبوس نیز کشته شدند. یکی از مسافران این اتوبوس، مریم میرزاخانی برنده جایزه فیلدز بود که سال ۹۶ و به‌دلیل ابتلا به سرطان سینه فوت شد.

سوختن ۲۴ دانشجو در آتش

از دیگر حوادث مرگبار نوروزی، سوختن ۲۴ دانشجو در آخرین روزهای اسفند ۸۶ است که حسابی کام مردم و دانشگاهیان را تلخ کرد.

در این حادثه، اتوبوس حامل دانشجویان موسسه غیرانتفاعی خیام مشهد در جاده اندیمشک - خرم‌آباد، با تانکر سوخت برخورد کرد و ۲۴ دانشجویی که در اتوبوس بودند، سوختند.

این اتوبوس ۲۸ سرنشین دانشجو داشت که تنها چهار نفر موفق به ‌فرار از شعله‌های سوزان آتش شدند، اما شدت آتش به حدی بود که ماموران آتش‌نشانی نتوانستند بقیه دانشجویان را نجات دهند.

«سیش» در بندر دیر

پدیده سیش که شاید برای اولین‌بار است نام آن به گوش خیلی‌های‌مان می‌خورد، نوعی پدیده‌ طبیعی است که بر اثر وزش باد و تغییر شدید فشار هوا ‌در دریا ایجاد می‌شود.

در عین زیبایی، هم می‌کشد و هم تخریب می‌کند. نام دیگر این پدیده طغیان دریاست و شاید افراد کمی شاهد وقوع آن بوده‌اند.

سیش هیچ ربط و شباهتی به سونامی ندارد، اولین‌بار درتاریخ ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۵ دیده شد و پس از وقوع به بندر عسلویه و نخل‌تقی صدماتی وارد کرد.

بر اساس آنچه که دانشمندان می‌گویند، پدیده طغیان دریا که روز ۲۹ اسفند با ارتفاع سه متر به ساحل هجوم آورد، بیش از یک کیلومتر در شهر پیشروی و خسارت‌های فراوانی به موتورهای شناور، خانه‌های مسکونی و خودروها وارد کرد. این حادثه، جان پنج نفر ‌را گرفت و باعث مصدومیت ۲۰ نفر شد.

خسارت‌های مالی که سیش به امکانات ساحلی وارد کرد هم قابل توجه بود. نابودی ۲۲۰فروند قایق، ۲۰ خودرو و ۸۵ واحد مسکونی تجاری از جمله خسارت‌های سنگینی بود که سیش به بار آورد.

سیل قمرود

در روز ۵ فروردین ۱۳۸۸ در پی بارش بی‌سابقه باران و ورود حجم زیادی از آب به داخل رودخانه قمرود و طغیان رودخانه در شهر قم سیل جاری شد.

این سیلاب خسارات فراوانی را به استان قم وارد کرد که می‌توان به کشته شدن ۴ نفر آسیب دیدن ۵۰ خودرو تلف شدن ۱۸۰۰ دام زنده خسارت مادی در بخش شهری قم ۷۰ میلیارد تومان و به بخش کشاورزی حدود ۶۰ میلیارد تومان برآورد شد.

شیراز را آب برد!

در تاریخ ۱۰۰ ساله ایران، تاریخچه‌ای در مورد سیل‌هایی که نوروز مردم را تبدیل به عزا کرده باشد، پیدا نکردیم، به جز نوروز ۹۸ که آن سیل سیاه را همگی به خاطر داریم.

در روزهایی‌که همه در حال مسافرت یارفتن به خانه اقوام خود و تازه کردن دید و بازدید نوروزی بودند، ناگهان پخش یک خبر در فضای مجازی و صدا و سیما، تمام نگاه‌ها را متوجه شیراز کرد؛ سیلی بسیار مهیب، قصد جان مردم را کرده بود.

روز پنجم فروردین ۹۸ بارش‌ها در جنوب غربی ایران و شیراز، شکل و شمایل عجیبی به‌خود گرفت و در حالی‌که همه انتظار داشتند سیل پس از مدتی رفع شود، اما در ورودی شیراز و دروازه قرآن ناگهان غوغایی به‌پا شد. سیل ناگهان به جان خودروهای پارک شده مردم زد و مثل پرکاه آنها را از جای‌شان حرکت داد.

اوج این تراژدی دردناک زمانی بودکه برخی از مسافران هنوز در خودروها بودند و راه فراری نداشتند. دوربین‌های مردم حاضر در صحنه لحظه به لحظه صحنه‌های جگرخراش را ثبت و روی شبکه‌های اجتماعی مخابره می‌کرد. این حادثه دردناک در شیراز ۲۲ کشته و ۱۹۰ مجروح به‌همراه داشت.

حادثه برای بالگرد ناجی

ششم فروردین ۱۳۹۵ هم در پی سقوط یک فروند بالگرد اورژانس در نزدیکی دریاچه مهارلو در اطراف شهرستان کوار استان فارس تمامی ۹ سرنشین این بالگرد جان باختند.

سخنگوی اورژانس کشور دربارهٔ جزئیات این حادثه گفته بود: این بالگرد در حال انتقال بیمار از شهرستان خنج به شیراز بود که در نزدیکی دریاچه مهارلو در اطراف شهرستان کوار استان فارس سقوط کرد. دو تکنسین اورژانس در زمان سانحه در داخل این بالگرد حضور داشته‌اند.

سقوط بالگرد ناجا

نهمین روز فروردین۱۳۸۷، سقوط هلیکوپتر نیروی انتظامی آذربایجان شرقی در نزدیکی کوه‌های «اوشان» در محدوده شهرستان ورزقان خبرساز شد.

در این سانحه هوایی سرتیپ نیازی رئیس پلیس راهور و سرهنگ جلالی رئیس پلیس پیشگیری آذربایجان شرقی همراه دیگر سرنشینان و کادر پروازی بالگرد بل ۲۱۲ متعلق به نیروی انتظامی کشته شدند.

نوروز روی خط زلزله

زمین لرزه سال ۱۳۸۵ دورود و بروجرد، 6.1 ریشتر بود؛ آن هم درست زمانی که فقط دو روز تا برگزا‌ری مراسم روز سیزده بدر بود و مردم این دو شهر هنوز در حال و هوای دید و بازدید نوروزی بودند.

در اثر این زلزله که عنوان مخرب‌ترین زلزله در سال ۸۵ را یدک می‌کشد، بروجرد و دورود لرزید. زمین لرزه شدت بالایی داشت، اما خوشبختانه کشته‌های زیادی نگرفت.

علت آن هم پیش لرزه ضعیفی بود که شب قبل از زلزله رخ داده و باعث شده بود مردم بیرون از خانه بخوابند. با این حال عمر ۸۴ نفر از اهالی به‌دنیا باقی نبود و ۱۰۴۵ نیز زخمی شدند.

یکی از خوفناکترین ماجراهای قاتلان سریالی در ایران، روایت غلامرضا خوشرو کوران کردیه، معروف به خفاش شب است که در زمان خود هول و هراس نه تنها در تهران که در کل کشور ایجاد کرد. بطوری‌که شاید آن زمان، ب‌رخی از زنان تصور می‌کردند طعمه بعدی خفاش شب خودشان باشند.

خوشرو با پوشیدن یک لباس سیاه رنگ و سرقت یک خودرو، شروع به ربودن زنان و دختران جوان بی‌خبر از همه جا در قالب مسافرکشی کرد. خوشرو قفل درهای عقب را از کار انداخت تا فکر فرار به سر طعمه‌هایش نزند. رسانه‌ها آن زمان به پیکان سفیدرنگش، لقب ارابه مرگ را دادند. او ۱۳ فروردین ماه سال ۱۳۷۶، جان اولین قربانی‌اش را که یک زن ۵۴ ساله بود گرفت.

پس از قتل، طلاها و اموالش را سرقت کرد و پا به فرار گذاشت. قتل این زن آخرین جنایت او نبود و او مرتکب قتل‌های دیگری شد. کم‌کم ماجرای این قاتل سریالی دهان به دهان در میان مردم چرخید و همه جا از او صحبت می‌کردند. او سرانجام تیرماه سال ۷۶ دستگیر شد و به قتل ۹ زن اعتراف کرد. خوشرو در نهایت ۲۲ مردادماه سال ۷۶ به دار مجازات آویخته شد.

رقص مرگ در کافه نوارس اهواز

یکی دیگر از حوادث جنجالی‌که در نوروز رخ داد و کام خیلی‌ها بخصوص اهوازی‌ها را تلخ کرد، مربوط به ۱۳ فروردین سال ۱۳۹۷ است.

روز حادثه در حالی‌که اهوازی‌ها در تدارک برگزاری مراسم روز طبیعت بودند، ناگهان قهوه‌خانه‌ «نوارس» در اهواز تبدیل به یک گلوله آتش شد. شعله‌های سوزان به آسمان زبانه می‌کشید و خیلی طول نکشید که خودروهای پلیس و نیروهای امدادی آژیرکشان یکی پس از دیگری از راه رسیدند. ۱۱ نفر داخل کافه بودند که هیچ راه فراری نداشتند. چهارساعت بعد از حادثه، اولین مظنون این حادثه که یک پسر نوجوان متولد دهه ۸۰ بود، توسط پلیس دستگیر‌ شد.

بر اساس اخبار اعلام شده، ۱۱ نفر از کسانی‌که در قهوه‌خانه بودند، جان خود را در اثر سوختگی از دست دادند. آن‌طور که متهم در اعترافات خود مدعی شد، شوهرخاله‌اش که صاحب قهوه‌خانه بود، به او توهین و فحاشی کرده و همین مساله باعث شده بود تا متهم بشدت عصبانی شود. او برای گرفتن انتقام از شوهرخاله‌اش، به قهوه‌خانه‌اش رفت و پس از پاشیدن بنزین، آن را به آتش‌کشید.

لیلا حسین زاده - ضمیمه تپش 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها