مرکبات مازندران نباید در میدان بار تهران تعیین  قیمت شود
نماینده ساری و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس :

مرکبات مازندران نباید در میدان بار تهران تعیین قیمت شود

گزارش جام جم آنلاین از مشکلات گل‌نرگس‌کاران مازندرانی

بی توجهی دولت به تولیداتی با عطر و بوی گردشگری در مازندران

کاشت گل نرگس در مازندران جاذبه های جدیدی ایجاد کرده است. از تغییر کاربری ها جلوگیری نموده و موجب شکل گیری هسته های گردشگری شده است.
کد خبر: ۱۳۰۷۳۳۹

مژگان عالیشاه - مازندران:

استان مازندران کانون محصولات کشاورزی زیادی است که بسیاری از آنان، ظرفیت صادراتی دارند و ضمن رونق اقتصاد استان، می‌توانند ارزآوری کنند و در سطح ملی نیز مسیر کاهش اتکای بودجه به نفت را تسهیل نمایند اما برخی از این محصولات مانند گل نرگس، به موازات این‌که در زمره تولیدات کشاورزی هستند، به حوزه گردشگری هم مربوط می‌شوند و می‌توانند موجب جلب توجه گردشگران داخلی و خارجی باشند مانند آنچه که در فصل گلاب‌گیری در قمصر کاشان اتفاق می‌افتد.

نکته‌ای که در خصوص پرورش گل نرگس می‌توان گفت این است که برعکس برنج و مرکبات که در بخش‌های زیادی از استان صورت می‌گیرد، کاشت گل نرگس تنها در بخش‌هایی از جویبار، بابلسر و آمل صورت می‌گیرد و از این نظر می‌توان براساس این مناطق کشت، نقاط گردشگری نیز تعیین کرد و به صورت هدفمند زیرساخت‌های لازم را برای این کار با مشارکت بخش خصوصی فراهم ساخت.

• کشت گل نرگس در مازندران، توجیه اقتصادی دارد

هادی ایزدی امیری مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: برابر آمار سطح زیر کشت گل و گیاه استان، 1100 هکتار است که 750 هکتار از این میزان به کشت گل و گیاه فضای باز مربوط است که 75 هکتار از این کشت، گل نرگس است که در سه شهرستان اصلی جویبار 32 هکتار، چالوس 24 هکتار و ساری 12 هکتار است.

وی افزود: میزان تولید این گل نیز 100 شاخه در یک متر مربع و در مجموع 75 میلیون شاخه است ضمن این‌که سالانه 300 تن پیاز گل نرگس نیز تولید می‌شود و در مجموع کشت نرگس در استان توجیه اقتصادی دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران اولویت سیاست‌های حمایتی دولت از گیاهان زینتی در 3 سال گذشته را احداث گلخانه متمرکز دانست و گفت: اشتغال‌زائی بالا و تمام فصل، پوشش پلاستیکی و کاهش آسیب‌پذیری در برابر عوامل جوّی ازجمله دلایل این اولویت‌بندی است.

کشاورزان این بخش همواره از فقدان حمایت‌های معنی‌دار دولتی شکایت دارند اما در برداشت جدید، یک مشکل جدید نیز به سراغ کسب و کار آنان آمد و به قول یکی از گل‌نرگس‌کاران، آنان را به خاک سیاه نشاند و آن شیوع کرونا بود که در یک‌سال گذشته اقتصاد بخش اعظمی از مردم را نابود کرد و همین موجب شد مشتری و خریدار برای گل نرگس تا حد زیادی کاهش یابد ضمن این‌که بازار نیمه‌باز که برابر مصوبات ستاد مقابله با کرونا شکل گرفت، خود بر این کاهش فروش موثر بود و نتیجه این شد که کشاورزان، از سرِ ناچاری محصولات خود را به قیمتی پایین‌تر از آنچه که اقتصادی و به صرفه بود فروختند چون نرگس نیز مانند بسیاری از گل‌ها، عمر طولانی ندارد.

• تولید محصول کشاورزی پردرآمد بدون نیاز به مصرف آب

حبیب کاکولاریمی نرگس‌کار ساکن شهرستان جویبار در خصوص مشکلات این بخش به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: کشت گل نرگس از زمان پدربزرگ من و بعد هم توسط پدر من از 20 سال قبل در خانواده ما دنبال می‌شد تا امروز که من کشت گل نرگس را در دو و نیم هکتار در دست دارم.

وی به ظرفیت جذب گردشگر توسط مزارع گل نرگس اشاره و خاطرنشان کرد: همین امسال به حدی استقبال مسافران و گردشگران زیاد بود که من با وجود این‌که از هر مهمان برای ورود به مزرعه و عکس گرفتن، 10 هزار تومن ورودی دریافت می‌کردم ناچار شدم در مزرعه را ببندم و تأکید دارم که پتانسیل جذب گردشگر توسط مزارع گل نرگس بسیار بالاست.

این نرگس‌کار به عدم حمایت عملی دولت اشاره کرد و گفت: شما به هر محصولی که نگاه کنید، آفت‌کش سلکتیو یا انتخابی دارید که سمپاشی می‌کنید و این سم بدون آسیب به محصول، علف‌های هرز را از بین می‌برد اما در خصوص گل نرگس چنین سمی نداریم، تحقیق در این بخش و تولید چنین سمی، وظیفه من است یا دولت ؟ این در حالی است که در کشور حدود 15 هزار هکتار نرگس داریم که 56 هکتار آن در مازندران است، آیا دولت نباید در این زمینه اقدامی به‌عمل آورد؟

کاکو لاریمی همچنین گفت: گل نرگس فرایند توسعه طولانی دارد و ما با کمک دولت باید این مسیر را طی کنیم به عنوان نمونه من امسال در 2 و نیم هکتار مزرعه نرگس خودم، بیش از 102 میلیون تومان پول کارگر دادم، شما یک محصول برای من نمونه بیاورید که برای این مقدار زمین، این مبلغ پول کارگر بخواهد؟ ضمن این‌که اوج کار گل نرگس در وقتی است که مرکبات و شالیزارها، کاری ندارند و در زمان بیکاری کارگران فصلی، من به سراغ آنان می‌روم و شما بگویید اگر این کارآفرینی نیست، پس چیست ؟ دولت چه حمایتی کرد؟

وی همچنین با اشاره به وعده های رییس‌جمهوری در خصوص ایجاد اشتغال گفت: در مزارع گل نرگس کار تمام نمی‌شود و دائمی است ضمن این‌که در برخی فواصل مانند زمان کاشت و برداشت، نیاز به کارگر اوج می‌گیرد و به 40 نیرو می‌رسد، اما حمایتی از بخش دولتی  در خصوص این اشتغال زایی نمی‌بینیم.

این نرگس‌کار در ادامه گفت: صندوق بیمه کشاورزی، مزارع ما را بیمه نمی‌کند و همین موضوع سبب شد امسال ما یک میلیارد تومان به‌دلیل تنش‌های آب و هوایی خسارت دیدم، من هشتصد میلیون گل فروختم اما باید به یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان فروش می‌رسیدم، چه کسی باید به داد ما برسد؟

کاکو لاریمی که خود عاشق عطر گل نرگس است افزود: یکی از کوتاهی‌های دولت این است که خط تولید اسانس نرگس راه نینداخت که ما شاخ گل نرگس را به ثمن بخس به دلال نفروشیم، در فرانسه اسانس نرگس ایران بسیار خواهان دارد و بسیار گران است اما چون هزینه سنگینی دارد -500 هزار یورو - فقط دولت باید حمایت کند تا این کار محقق شود و ارزآوری بالایی هم دارد به شکلی که 5 سی سی از این اسانس در اروپا، 165 دلار قیمت دارد، از نفت چنین آرزآوری داریم؟

وی همچنین به مقایسه نرخ امسال و سال قبل شاخه گل نرگس اشاره کرد و گفت: گل را سال قبل شاخه‌ای 1300 فروختم و امسال به شاخه‌ای 1500 رسید، کدام محصول کشاورزی امسال در مقایسه با سال قبل سه برابر نشد؟

این گل‌نرگس‌کار جویباری همچنین به بحران آب و مصرف بالای آب در بخش کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت: گل نرگس چند برابر سایر محصولات درآمد دارد اما نیازی به هیچ آبی ندارد و این بزرگترین مزیت این محصول است هرچند علی‌رغم این‌، دولت کمترین حمایتی از ما نمی‌آورد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها