در تعطیلات امسال هوای خانم خانه را بیشتر داشته باشیم

دوباره به آینه نگاه کن

در تعطیلات نوروز، معمولا همه اعضای خانه در تعطیلی و استراحت هستند، جز خانم خانه! در حالی که او هم خسته است و دوست دارد از تعطیلات لذت ببرد.
کد خبر: ۱۳۰۶۸۱۳

در بسیاری از خانواده‌ها در روز تعطیل همه اجازه دارند تا ظهر بخوابند، در حالی که این خانم خانه است که بدیهی است باید زودتر بیدار شود. چرا؟ چون همه به محض بیدار شدن، ناهار می‌خواهند.

در تعطیلات کسی دست به سیاه و سفید نمی‌زند؛ جز خانم خانه! چون همه انتظار خانه‌ای تمیز، مخلفات همراه غذا و عصرانه و شام مفصل دارند؛ چون تعطیلات است.

در تعطیلات همه می‌توانند برنامه فردی داشته باشند؛ جز خانم خانه! چون مادر باید روز تعطیل در خانه باشد و هزار و یک مثال دیگر.

به‌ تعطیلات نوروز که اتفاقا باز هم باید در خانه بمانیم، نزدیک می‌شویم. وقت آن شده که درباره راهکارهای داشتن تعطیلاتی آرام و شاد صحبت کنیم تا از زحمت خانم‌ها در تعطیلات اندکی کم شود و آنها هم بتوانند از هر روز در تعطیلات نوروز لذت ببرند.

برنامه‌ریزی کنید: اولین کار این است که برای روز تعطیل یا هر روز از تعطیلات نوروز، برنامه‌ریزی کنید. چطوری؟ برای هر روز برنامه صبحانه، ناهار، شام، نظافت منزل و حتی کوچک‌ترین کارها را فهرست کنید تا کارها بین اعضای خانواده تقسیم شود. برای مثال یک روز ناهار با خانم، روز بعد با آقا، روز بعد یا یکی از بچه‌ها و ... به همین ترتیب درباره کارهای دیگر هم تقسیم‌بندی انجام دهید. به این ترتیب کارها بین همه افراد تقسیم می‌شود. اگر انجام کاری از عهده کسی برنمی‌آید، کار یا وظیفه دیگری به او محول کنید.

برنامه جمعی در اولویت: اگر همه اعضای خانواده بدانند که در ساعت مشخصی قرار است برای برنامه خاصی از منزل خارج شوند، همه تلاش می‌کنند تا کارهای شخصی یا جمعی به‌موقع به پایان برسد. بنابراین اولویت را با برنامه دسته‌جمعی قرار دهید.

خلوت داشته باشید: در ساعت مشخصی از روز، همه اهل خانه می‌توانند «ساعت خلوت» داشته باشند. برای مثال یک ساعت صبح و یک ساعت عصر، ساعت خلوت در نظر گرفته شود. در این ساعت هرکسی می‌تواند برنامه موردعلاقه‌اش را اجرا کند. مطالعه، ورزش، تماشای فیلم، پیاده‌روی، رسیدگی به کارهای شخصی و ... همه در این ساعت قابل انجام است. این مدت باعث می‌شود تا برای بقیه روز انرژی کافی داشته باشید.

به تنهایی برنامه بریزید: بعد از برنامه دسته‌جمعی اعضای خانواده یا در روزهایی که برنامه‌ای نیست، خانم خانه می‌تواند برنامه شخصی خودش را بیرون از منزل داشته باشد. برای مثال قرار با دوستان، خرید تنهایی، ورزش در پارک یا هر برنامه مورد علاقه دیگر. در این مدت حتی می‌توانید گوشی‌همراه را خاموش کرده یا همراه خود نبرید تا کاملا احساس آرامش کنید، ساعتی برای خودتان داشته باشید و از مسائل روزمره خانواده کمی فاصله بگیرید.

قوانین را تغییر دهید: اگر همیشه صبر می‌کنید تا اهل منزل از خواب بیدار شوند و دیروقت صبحانه بخورند، از اولین تعطیلات پیش‌رو این قانون را بشکنید. اگر اهالی خانه این حق را برای شما قائل باشند، گاهی به‌تنهایی صبحانه مفصلی بخورید و کارهایی را که برای خودتان برنامه‌ریزی‌ کرده‌اید، آغاز کنید. لزومی ندارد زمان را از دست بدهید و منتظر بیدارشدن همه بمانید. مانند این قوانین نانوشته که گاهی موجب سلب حقوق اولیه زندگی می‌شود در زندگی همه ما وجود دارد. به‌آنها فکر کنید و چنانچه به بنیان خانواده آسیب نمی‌رسد گاهی شرایط را تغییر دهید.

گاهی تلفن‌ همراه را خاموش کنید: برای این‌که آرامش بیشتری داشته باشید، در ساعت‌هایی از روز، تلفن‌همراه را خاموش کنید و به کارهای دلخواه‌تان برسید. اگر فرزند یا همسر شما بیرون از منزل باشد یا به‌عکس شما بیرون از منزل باشید، بعد از هماهنگی با او تلفن را خاموش کنید. به این ترتیب هر لحظه در دسترس نیستید تا کاری محول و استرسی به شما وارد شود. به این ترتیب می‌توانید آرام‌تر و شادتر باشید.

به عادت‌های قبل برگردید: زن‌ها وقتی فکر می‌کنند به یاد می‌آورند به خاطر بچه‌ها، همسر و کار منزل یا کار بیرون، بسیاری از عادت‌های خوب خودشان را کنار گذاشته‌اند. برای مثال ورزش، خرید، مطالعه کتاب، تماشای فیلم موردعلاقه و ... تعطیلات فرصت خوبی برای بازگشت به عادت‌های خوب گذشته است. یک به یک آنها را وارد زندگی خود کنید. خواهید دید خوشحالی و آرامش به شما بازمی‌گردد. بخشی از احساس نارضایتی ما به ازدست‌دادن استقلال و ناتوانی در انجام کارهای دوست‌داشتنی قبل بازمی‌گردد. با همسر و اعضای خانواده صحبت کنید و قانع‌شان کنید شما هم حق دارید گاهی برای خودتان زندگی کنید.

به آیینه نگاه کنید: مادرها، کمترین فرصت را برای رسیدگی به خودشان دارند؛ به‌ویژه اگر فرزند خردسال یا چند فرزند داشته باشند. یکی از دلایل افسردگی و ناشاد بودن مادرها، همین است. این‌که معمولا از ظاهر خودشان راضی نیستند. گاهی بد نیست سطح توجه به کودک، همسر و کار منزل را کاهش دهید. درست است که رفتن به آرایشگاه فعلا کار درستی نیست، اما شروع به تغییر چهره دهید و اگر مشکلی در ظاهرتان شما را آزار می‌دهد، برای تغییر آن اقدام کنید. کاهش وزن، تغییر رنگ‌ مو، تغییر اندازه مو، تغییر در وضع لباس پوشیدن و ... باعث می‌شود روحیه و حال بهتری داشته باشید. همین امروز با دقت به‌آیینه نگاه کنید؛ دوباره نگاه کنید.

از مشاور کمک بگیرید: شروع یا انجام بعضی کارها سخت است. در این شرایط به محرک یا انگیزه نیاز دارید. گاهی بعضی دوستان یا خانواده می‌توانند انگیزه ایجاد کنند. اما اگر چنین فردی در کنار شما نیست، حتما از مشاور کمک بگیرید و تغییرات را شروع کنید.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها