رییس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با جام جم اعلام کرد

تداوم خدمت رسانی به کشاورزان

رییس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر در گفتگو اختصاصی جام جم با اشاره به اقدامات حمایتی و جهادی این شرکت در سال جاری گفت:  حمایت از کشاورزان و نهادهای کشاورزی از مهم ترین وظایفی است که بر عهده داریم و در این راستا با تمام وجود در خدمت کشاورزان عزیز هم استانی برای رونق و شکوفایی بخش کشاورزی هستیم...
کد خبر: ۱۳۰۶۰۶۵

رییس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر در گفتگو اختصاصی جام جم آنلاین بوشهر با اشاره به اقدامات حمایتی و جهادی این شرکت در سال جاری گفت:  حمایت از کشاورزان و نهادهای کشاورزی از مهم ترین وظایفی است که بر عهده داریم و در این راستا با تمام وجود در خدمت کشاورزان عزیز هم استانی برای رونق و شکوفایی بخش کشاورزی هستیم.

مهندس شاپور رضایی افزود:  شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر وظیفه تامین و تدارک کود های شیمیایی را برعهده دارد و خوشبختانه با وجود پتروشیمی عظیمی که در عسلویه وجود دارد ما نقش خوبی را در این قضیه اجرا کرده ایم.

وی اضافه کرد:بیش از ۳ میلیون تن کودهای شیمیایی (ازته، فسفاته و پتاسه) مورد نیاز بخش کشاورزی و کشاورزان کشور است . از ۲ میلیون و ۴۰۰ تن اوره مورد نیاز کشور حدود ۵۰ درصد  آن  از پتروشیمی عسلویه تامین می شود که در واقع سهمیه استان بوشهر از محل پتروشیمی عسلویه  ۹۵۶ هزار تن است  .در واقع ۸۰ درصد آن را ما تأمین می‌کنیم و ۲۰ درصد را تعاون‌ روستایی تامین می‌کند .

رضایی ادامه می دهد:تا امروز ۸۵۷ هزار و ۷۰۰ تن به نقاط مختلف کشور ارسال شده است که ۹۰ درصد از سهمیه ابلاغیه به استان بوشهر از محل پتروشیمی عسلویه تامین شده است. با این حساب نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد ما  افزایش برداشت داشتیم (برداشت به مفهوم اخذ سهمیه از پتروشیمی) .

 رییس شرکت خدمات حمایتی استان بوشهر گفت:حدود ۱۲ هزار و ۸۵۰ تن از 13هزار و 103 تن که به شرکت خدمات حمایتی استان بوشهر ابلاغ شده بود تامین و در دسترس کارگزاران قرار گرفته و آنها نیز به کشاورزان تحویل داده‌اند. معادل ۹۸ درصد سهمیه استان بوشهر را نیز توانستیم تامین کنیم و در اختیار کشاورزان قرار دهیم. ذخیره‌سازی کود شیمیایی نیز انجام شده است و ۳۲۵۰ تن در انبار های سازمانی موجود می باشد به این ترتیب که ۱۰۷۰ تن اوره، ۱۲۳۰ فسفاته و ۹۵۰ پتاسه  ذخیره سازی شده و در صورت نیاز کشاورزان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

شاپور رضایی خاطر نشان کرد:از دیگر اقدامات این شرکت می‌توان به طرح خودکفایی کودهای کشاورزی در سطح کشور اشاره کرد .در حال حاضر مهندس رسولی، مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشور متولی و مجری این موضوع شدند تا کودهای فسفاته مثل کودهای اوره را در کشور تولید و تامین کنند.خوشبختانه این کار آغاز شده است، از جمله تامین خاک  که ۵۰۰هزار تن خاک در سطح کشور تامین شده است که حدود ۵۰ هزار تن آن در استان بوشهر تامین می شود.

وی افزود:خوشبختانه استان بوشهر یکی از نقاط مهم کشور است که دو کارخانه تولید کود فسفاته درحال راه اندازی دارد که یکی از آنها البته راه اندازی شده ولی با ظرفیت کامل کار نمی کند دومین کارخانه هم راه اندازی خواهد شد که در این صورت ۵۰% فسفاته کشور را استان بوشهر می تواند تامین کند. ظرفیت این کارخانه ها یکی ۱۰۰ هزار تن و دیگری ۲۰۰ هزار تن است که در مجموع با ۳۰۰ هزار تن در واقع ۵۰ درصد کود فسفاته کشور را استان بوشهر تامین می‌کند که همین افزایش تولید موجب کاهش قیمت کود فسفاته در کشور خواهد شد.

این مسئول ادامه داد:شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در راستای وظایفی که دارد مسئله آموزش کشاورزان را نیز برعهده دارد، همچنین آموزش کارگزاران و کارکنان که با سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم هم از کودهای کشاورزی استفاده بهینه کرده باشیم هم کشاورزان آموزش های لازم جهت آزمون آب و خاک را بتوانند انجام دهند که بتوانند برداشت خوبی داشته باشند.

 به زعم کارشناسان بخش کشاورزی اگر کودهای شیمیایی بامقدار کافی، به موقع و با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار بگیرد حداقل ۳۰ درصد افزایش تولید خواهند داشت و محصول باکیفیت تری خواهند داشت که در سال جهش تولید می توانیم نسبت به سالهای گذشته افزایش تولید خوبی را داشته باشیم. جلساتی با سازمان جهاد کشاورزی، مدیران شهرستان ها، مدیرعامل پتروشیمی، همچنین بازدیدهای دوره ای که از انبارهای کارگزاران انجام میگیرد از مواردی هستند که می‌توانند به ما در تامین کودهای شیمیایی کمک کنند.

رییس  شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: قطعا هنگامی که افزایش قیمت اتفاق می‌افتد باعث می شود محصول تقلبی و مشابه نیز به وجود بیاید ما در این راستا نظارت‌ها را بیشتر کرده ایم و با سازمان صمت، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و... جلسات متعددی داشته‌ایم به علاوه بازدیدهای دوره‌ای را همچنان انجام می دهیم و اگر مشاهده کنیم فروشنده کود های خارج از شبکه تولید و توزیع می‌کند و کارگزاران ما توزیع‌کننده آنها نیستند آنها را به تعزیرات حکومتی معرفی می کنیم و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

شاپور رضایی اضافه کرد: سامانه حمل و نقل و توزیع نهادهای کشاورزی در کشور راه اندازی شده که از صفر تا صد کودهایی را که ما تأمین می‌کنیم و به کارگزاران تحویل می‌دهیم و کارگزاران به کشاورزان تحویل می‌دهند در آن سامانه ثبت می‌شود و مشخص می‌شود کودهای ما از صفر تا صد از کجا شروع شده و نهایتاً کجا به دست کشاورز رسیده است.

 

وی همچنین گفت: دیگر اقداماتی که ما انجام داده ایم پیگیری تامین منابع مالی برای کشاورزانی است که قدرت خرید ندارند و با هماهنگی بانک کشاورزی ما توانستیم «کشاورز کارت» را ایجاد کنیم و در اختیار کشاورزان قرار دهیم که به راحتی می توانند از کارگزاران، کود شیمیایی خریداری کنند.

 هر کشاورز معادل ۲۰ میلیون تومان می تواند خرید انجام دهد به مدت یک سال،و به ازای هر هکتار، هر کشاورز می تواند دو میلیون تومان خریداری کند که سود آن ۱۲ درصد می باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها