اگر دلتان می‌خواهد گل‌ها را به سلیقه خودتان رنگ‌ کنید، این گزارش را بخوانید

گل‌ها در کارگاه رنگرزی (+اینفوگرافیک)

با استفاده از موادی مانند شکر می‌توان شرایط بهتری برای نگهداری از گیاهان ایجاد کرد

باغبانی شیرین می‌شود

شکر، این بلور شیرینی که از آن به‌عنوان بدترین ماده خوراکی در رژیم غذایی مدرن نام می‌برند و سخن‌ها در باب مضراتش می‌رانند و حتی آن را یک ماده اعتیادآور معرفی می‌کنند و برایش نسخه ترک می‌پیچند، برای آنها که دستی در گل و گلکاری دارند، ماده مفیدی است. ‌
کد خبر: ۱۳۰۶۰۲۱

شاید باورتان نشود که همین ماده به‌اصطلاح مضر در پرورش گل و گیاه دارای فوایدی است. حتما شما هم تا پیش‌ از این به یک یا چند مورد از این محاسن برخورد کرده‌اید اما نگاه کارکردی به آن نداشته‌اید.

برای نمونه با استفاده از شکر می‌توان طول عمر گل‌های شاخه بریده را بیشتر ‌ یا آفات را از گل و گیاهان دور کرد. در ادامه چند نمونه از آنها را باهم مرور می‌کنیم.

افزایش عمر گل‌های شاخه بریده

یک دسته‌گل یا هر تک شاخه گل بریده وقتی در یک گلدان آب قرار داده می‌شود، تا مدت محدودی شادابی و جذابیتش را حفظ می‌کند. به این مدت‌زمان، عمر گلجای، عمر گلدانی یا Vase Life گفته می‌شود. عوامل زیادی برافزایش یا کاهش عمر گلجای مؤثرند.

می‌دانید که دلیل تمایز گل‌های شاخه بریده ازگل‌های گلدانی بی‌ریشه بودن‌شان است. بنابراین آنها آب و مواد غذایی را فقط از طریق آوندهایی که در محل بریده شدن ساقه قرار دارند، جذب می‌کنند.

وقتی ساقه را قطع می‌کنیم، گیاه به‌صورت خودکار سطح برش خورده را مثل یک زخم می‌بیند درنتیجه شروع می‌کند به ترمیم و بازسازی‌اش. اولین کار هم بستن این آوندهاست اما بستن آوندها همانا و اختلال درروند جذب آب و پژمردگی گل همان.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود.عوامل دیگری هم در کاهش عمر گلجایی دخیلند. ازجمله کاهش مواد غذایی مثل قندها، حمله باکتری‌ها، بلوغ و پیری گل، لهیدگی آنها در حین انتقال به بازار، کیفیت پایین آب، نوسانات دمایی در گلخانه، گلفروشی و خانه.

اگر در گوگل جست‌وجو کنید مواد زیادی را به‌عنوان افزاینده عمر گل‌های شاخه بریده معرفی کرده‌اند مثل نوشابه، سرکه، قند، وایتکس، سکه مسی، اسپری مو، شکر، آسپرین، آبلیمو و عسل. تجربه نشان داده قند و وایتکس بهترین هستند البته شما هم می‌توانید خودتان تجربه کنید.

نحوه کاربرد: بعد از گذاشتن گل در گلدان یکی دو حبه قند یا یک قاشق غذاخوری شکر به آب آن اضافه کنید. قند در حکم مواد غذایی برای گل است. البته در یک محیط قندی رشد و تکثیر باکتری‌ها هم‌شدت می‌گیرد و اینجا‌ست که وایتکس به کار می‌آید.اگر روی استفاده از مواد شیمیایی حساس هستید به‌جای آن از یک قاشق غذاخوری سرکه استفاده کنید.

تله شیرین

حتما تابه‌حال در گلدان‌های‌تان پشه‌های ریزی پیداشده‌ که جدای از خسارت‌شان به گل‌ها از تعداد زیادشان کلافه شده‌اید. چون چرخه زندگی اینها به‌گونه‌ای است که در همه فصول حاضرند اما در پاییز و زمستان چون در و پنجره‌ها بسته است بیشتر به چشم می‌آیند.

در این مرحله حشرات که بالغ هستند پرواز می‌کنند و مزاحمند البته توانایی پروازشان ضعیف است و بالای سرشاخ و برگ گیاه می‌چرخند. در خاک گلدان خیلی سریع تکثیر می‌شوند به‌خصوص اگر خاک آن مرطوب، سرشار از مواد آلی یا دارای کود دامی نپوسیده باشد.

این آفات در اصل به محیط‌های کشت و ریشه آسیب می‌زنند، چون در مرحله نوزادی که کرمی شکل هستند از ریشه گیاه تغذیه می‌کنند.

روش‌های زیادی برای از بین بردن این آفات وجود دارد که یکی از آنها استفاده از تله شیرین است، چون مواد قندی جاذب حشراتند و مثل یک تله عمل کرده و پشه‌های گلدان را به سمت خودشان جلب می‌کنند.

روش کار: اول چندتکه کاغذ ضخیم مثل مقوای جعبه شیرینی یا کاغذهای گلاسه دورریختنی را به‌صورت نواری برش بزنید. بالای آنها را سوراخ‌کنید و یک نخ به آن ببندید و کنار بگذارید. بعد مقداری آب درون یک قابلمه کوچک بریزید و یک‌چهارم فنجان شکر به‌علاوه یک‌چهارم فنجان عسل به آن اضافه کنید تا روی حرارت کم بجوشد. اگر عسل نداشتید مقدار شکر را دو برابر کنید. وقتی محلول قوام گرفت، کاغذها را داخل شهد سفت شده بزنید و آنها را در بین گلدان‌ها یا حتی در قسمت‌های مختلف باغچه آویزان کنید.این روش برای از بین بردن سایر حشرات مثل مگس‌ها و پشه‌های دیگر هم مفید است. بهتر است نوار را بافاصله کمی از بالای گلدان آویزان کنید یا اگر آویزان کردن برایتان ممکن نیست آن را به کمک یک‌تکه چوب بلند در خاک گلدان فروکنید. بعد از هر بار که سطح نوار از پشه‌ها پر شد، آن را عوض کنید.

نکته: حشرات درشت جثه‌تری مثل مگس‌ها ممکن است به این نوارها نچسبند و فقط سفتی شهد پاهایشان را سنگین کند. به همین علت بهتر است یک ظرف آب زیر گلدان‌ها قرار دهید تا این حشرات داخلش بیفتند.

علیه مورچه‌ها

اگر در گلدان‌های داخل خانه یا حیاط و باغچه‌تان گرفتار مورچه‌ها شده‌اید برای خلاصی از آنها از شکر کمک بگیرید. مورچه‌ها عاشق شیرینی‌اند.

روش کار: شکر و مقدار بسیار کمی سم مورچه را درکمی آب گرم خوب حل کنید. بعد یک گلوله پنبه را به این محلول آغشته کرده و در مسیر حرکت مورچه‌ها قرار دهید. شما با این کار یک طعمه مسموم ساخته‌اید که در اصل شکر گول زننده است و سم عامل کشنده.

رقص پروانه‌ های زیبا

این روش هم رمانتیک است و هم خطرناک. چون در طبیعت حشراتی مثل پروانه‌ها و زنبورها جلب گرده خوشمزه و شیرین گل‌ها می‌شوند.

روش کار: شما می‌توانید به‌طور مصنوعی با حل کردن آب و شکر و درست کردن یک شهد غلیظ، آنها را به سمت گل و گیاهان‌تان بکشانید اما حواس‌تان باشد اگر این کار را در بالکن یا باغچه انجام می‌دهید و به‌خصوص در حضور کودکان در زیبایی پروانه‌ها غرق نشوید و زنبورها نیش‌تان بزنند، مراقب باشید.


لکه‌بری حاصل از چمن

برایتان پیش‌آمده که بعد از کار در باغچه یا چمن‌زنی، لباس‌های‌تان سبز شوند و پاک کردن این لکه‌ها به نظرتان سخت برسد؟ چه باید کرد؟

روش کار: نصف فنجان شکر را در مقداری آب گرم حل کنید به شکلی که حالت خمیری بگیرد. بعد این خمیر را روی لکه بمالید تا به خورد لباس برود. بعد از یک ساعت و نیم خمیر را با آب بشویید و بعد کل لباس را با مواد شوینده تمیز کنید.

تمیزکننده دستان آلوده

تصور کنید ‌تصمیم گرفته‌اید دستی به سر و روی گلدان‌های‌تان بکشید اما غرق تعویض گلدان شوید و یادتان برود دستکش بپوشید و دست‌های‌تان رنگ خاک و گل به خودش بگیرد. اینجا شکر به دادتان می‌رسد و دستان آلوده‌تان را پاک می‌کند.

روش کار: مقداری شکر را در آب حل کنید. دست‌های‌تان را در آن بزنید و مثل وقتی‌که با صابون می‌شویید شست‌وشو دهید. شکر، ضدعفونی‌کننده نیست فقط پاک‌کننده اثر گل‌ولای و چربی احتمالی است. پس از تمیزی با شکر دست‌تان را با مواد شوینده بشویید.

جادوی سرکه

برویم سراغ بخش ترش قصه و نقش سرکه در پرورش گل و گیاهان زینتی و باغ و باغچه‌ها. ماده‌ای که شاید به اثربخشی مواد شیمیایی نباشد اما برای محیط‌زیست کاملا بی‌خطر است.

از بین بردن آفات مثل شته‌ ها: برای این کار آب و سرکه را به نسبت سه‌به‌یک مخلوط‌کنید و روی برگ‌ گیاهان اسپری پاشی کنید.

دور کردن مورچه‌ ها: اسپری کردن سرکه سفید به اطراف گلدان یا آغشته کردن پنبه و پارچه به آن و گذاشتن در مسیر حرکت این حشرات، باعث می‌شود مورچه‌ها قید مهمانی گل و گیاهان‌تان را بزنند. البته باید چند بار این کار را تکرار کنید.

علیه مگس‌ ها: آب و سرکه و کمی شکر را باهم حل کنید و در ظرفی آبی‌رنگ بریزید و از درختان آویزان کنید یا پای درخت بگذارید. مگس‌ها جلب آن شده و به دام می‌افتند.

دور کردن حیوانات: برای دور کردن حلزون‌ها می‌توان از پاشیدن سرکه و نمک استفاده کرد. همچنین خرگوش، موش، سگ و گربه از بوی سرکه متنفرند. برای دور کردن‌شان چندتکه لباس کهنه را به سرکه آغشته کنید و در اطراف باغ و باغچه آویزان کنید.

از بین بردن بیماری‌ های قارچی: این بیماری‌ها اگر روی برگ باشند معمولا به شکل پژمردگی، لکه برگی، جوش، موزائیکی شدن، بدشکلی و کوچکی هستند. اسپری آب و سرکه یک روش درمانی برای آنها‌ست.

افزایش عمر گل‌های شاخه بریده: بعد از گذاشتن گل‌ها در گلدان پر از آب، بسته به حجم آب یک قاشق سرکه به آن اضافه کنید. سرکه خاصیت ضدعفونی‌کننده و باکتری کشی دارد.

از بین بردن علف‌های هرز: با پاشیدن سرکه روی علف‌های هرز باغچه و سوزاندن برگ‌هایشان می‌توان آنها را از بین برد.

برق انداختن گلدان‌ های سفالی: این گلدان‌ها بعد از مدتی به‌خاطر جذب مواد معدنی و املاح موجود در آب، زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهند. با سرکه آنها را دوباره براق و تمیز کنید.

تمیز کردن ادوات باغبانی زنگ‌ زده: آنها را با سرکه بشویید و بگذارید چند ساعت در این حالت بمانند بعد دوباره با آب شست‌وشو بدهید.

زینب خزایی - جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها