چهارشنبه سوری نگران کننده در کرمانشاه

آیینی باستانی با طعم سوختگی!

برای اینکه حساب کنیم یک شب عید ساده برای مردم چقدر آب می خورد کافی است قیمت خرید چند قلم کالای اساسی را تخمین بزنیم.
مرحله اول پوشاک و کیف و کفش عید است که حتی اگر والدین بخاطر شرایط اقتصادی از خرید لباس نو برای خود صرف نظر کنند اما حداقل برای فرزندان خود لباس را تهیه می کنند.
برای اینکه حساب کنیم یک شب عید ساده برای مردم چقدر آب می خورد کافی است قیمت خرید چند قلم کالای اساسی را تخمین بزنیم. مرحله اول پوشاک و کیف و کفش عید است که حتی اگر والدین بخاطر شرایط اقتصادی از خرید لباس نو برای خود صرف نظر کنند اما حداقل برای فرزندان خود لباس را تهیه می کنند.
کد خبر: ۱۳۰۵۹۹۳
کرمانشاه-فاطمه کمانی

اسفند به نیمه نزدیک می‌شود و جنب و جوش بازار عید کم کم خود را نشان می دهد، برخی از مردم خرید کالاهای مورد نیاز عید که غیرخوراکی هستند و دیر خراب می شوند را شروع کردند و بازار و خیابان‌های کرمانشاه کمی شلوغ است.

البته تفاوت های اساسی با سال های قبل مشهود است، در گذشته کیسه های خرید بیشتری دست مردم بود و هر کس را در خیابان می دیدی چندین بسته در دست داشت اما این روزها میزان خرید مردم بسیار کمتر شده  یا حداقل سراغ کالاهای ارزان قیمت تر می روند و از خرید بسیاری از اقلام غیرضروری صرف نظر می کنند.

کاهش قدرت خرید این روزها بر کسی پوشیده نیست و به جز اقشار مرفه همه آن را تجربه کردند، قیمت کالاها نه تنها نسبت به دو، سه سال قبل بلکه حتی نسبت به سال گذشته هم در برخی موارد تا نزدیک به صد درصد افزایش یافته و در عوض درآمد مردم نه تنها بالا نرفته بلکه متاثر از شرایط بیماری کرونا شاهد کمتر هم شده باشد.
نتیجه این وضعیت کوچک شدن سبد خرید و سفره های مردم است که در ایام بازار شب عید به خوبی خود را نشان می دهد.

خرید شب عید ساده چقدر آب می‌خورد؟

برای اینکه حساب کنیم یک شب عید ساده برای مردم چقدر آب می خورد کافی است قیمت خرید چند قلم کالای اساسی را تخمین بزنیم.
مرحله اول پوشاک و کیف و کفش عید است که حتی اگر والدین بخاطر شرایط اقتصادی از خرید لباس نو برای خود صرف نظر کنند اما حداقل برای فرزندان خود لباس را تهیه می کنند.
در حال حاضر قیمت یک دست لباس بچگانه ساده که برند خاصی هم نباشد شامل یک بلیز و شلوار بین 200 تا 300 هزار تومان آب می خورد و اگر یک خانواده حداقل دو فرزند داشته باشد باید نزدیک به 600 هزار تومان برای لباس شب عید آنها کنار بگذارد.
کفش بچگانه با قیمت پایین‌تر از 150 هزار تومان آن هم یک نوع معمولی و در صورت خرید از مغازه های سطح متوسط، در بازار پیدا نمی شود پس یک خانوار باید برای کفش شب عید دو فرزند خود حداقل 300 تا 400 هزار تومان کنار بگذارد.

مرحله بعدی شیرینی، آجیل و میوه شب عید است، اگر سری به خشکبارفروشی های شهر بزنیم که اکثرا هم خلوت هستند آجیل مخلوط که نخودچی، تخمه کدو و ژاپنی و ... را نیز داشته باشد کیلویی حداقل 150 تا 180 هزار تومان است و آجیل های چهار مغز اعلا از کیلویی 200 هزار تومان به بالا قیمت دارد. این روزها که به دلیل شرایط کرونا دید و بازدید کمتر خواهد بود خرید دو کیلو آجیل برای خانواده‌ها کافی است که باید 400 هزار تومان هم برای آجیل کنار بگذارند.
شکلات مرغوب هم حداقل کیلویی‌۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است.


بعد از گران شدن روغن، قیمت شیرینی هم بالا رفته و اکنون هر کیلو شیرینی ساده کره ای، زبان، پاپیون و ... حداقل به طور متوسط 30 هزار تومان به بالا قیمت دارد.

شیرینی های نخودچی یا نارگیلی که معمولا برای شب عید طرفدار بیشتری دارد به صورت بسته بندی های از قب آماده به فروش می رسد و هر بسته آن بین 40 تا 50 هزار تومان قیمت دارد و به نظر می رسد خرید دو تا سه بسته برای یک خانواده کافی باشد پس شیرینی شب عید نیز حداقل 100 تا 150 هزار تومان در ساده ترین حالت پول نیاز دارد.
گرانی میوه نیز این روزها زبان زد خاص و عام است، از میوه های گران قیمت مثلا گلابی کیلویی 125 هزار تومانی و یا آناناس هر عددد 150 هزار تومانی که بگذریم پر کردن یک دیس با میوه های معمولی حداقل صد هزار تومان آب می خورد.
قیمت هر کیلو پرتقال خصوصا برای پرتقال جنوب گاهی تا 25 هزار تومان هم می رسد، سیب اعلا سرخ مجلسی کیلویی 20 هزار تومان است و موز نزدیک به 45 تا 50 هزار تومان قیمت دارد.

اگر قرار باشد فقط از همین سه مدل میوه یک کیلو بخریم باید صد هزار تومان برای خرید سه کیلو میوه کنار بگذاریم، در حالیکه میوه شب عید باید حداقل سه یا چهار برابر این میزان باشد یعنی 300، 400 هزار تومان فقط برای میوه!
مرحله بعدی خرید مواد غذایی است، از محصولات پروتئینی مانند مرغ و گوشت گرفته تا برنج و روغن البته اگر روغنی در بازار پیدا شود!

این روزها قیمت هر کیلو گوشت گوساله مخلوط حدود 120هزار تومان، هر کیلو گوشت گوسفندی مخلوط نزدیک به 130 هزار تومان  و هر کیلو گوشت چرخ کرده 110 هزار تومان است.

قیمت مرغ در بازار کرمانشاه هیچ تابعیتی از نرخ مصوب کیلویی 20 هزار و 400 تومان ندارد و اکنون بین 24 تا 25 هزار تومان بوده یعنی خرید یک مرغ متوسط نزدیک به صد هزار تومان آب می خورد، همچنین برنج ایرانی نیز حداقل کیلویی 30 تا 35 هزار تومان است و برای خرید یک کیسه برنج ایرانی باید  حداقل 350 هزار تومان در حالت معمولی کنار گذاشت، اما برنج خارجی نیز هر کیسه 10 کیلویی 280 تا 290 هزار تومان است.

ماهی قزل آلا هر کیلو 45 تا 50 هزار تومان و سبزی برای خوردن یا سبزی پلو با ماهی حداقل کیلویی 15 هزار تومان است.

یعنی یک سبزی پلو ساده با ماهی برای شب عید با یک کیلو برنج، یک کیلو ماهی و یک کیلو سبزی حداقل صد هزار تومان پول می‌خواهد!

روغن هم این روزها در بازار پیدا نمی شود، نه تنها روغن جامد بلکه روغن سرخ کردنی نیز در بازار کم است و اگر مغازه هایی هم تعداد اندکی داشته باشند آن را به قیمت گزاف می فروشند.

مجموع این هزینه‌ها، ساده ترین و ابتدایی ترین نیازهای یک خانواده را برای شب عید در بر می گیرد، آن هم بدون هرگونه تشریفات و تجملات و با صرف نظر از خیلی خریدها برای والدین؛

برای رفع این نیازها حداقل سه میلیون تومان برای یک خانوار چهار نفره آن هم در پایین ترین حالت نیاز است، صرفا هم برای خرید مایحتاج شب عید که تا چند روز بیشتر هم کفاف نمی دهد.

این در حالی است که عیدی کارکنان دولت امسال یک میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده و فقط در این صورت نیمی از هزینه ها را پوشش می دهد، بسیاری از مردم در این شرایط از داشتن همین عیدی هم محروم هستند.

اما مردم درباره خرید بازار عید چه می گویند و چگونه قرار است با این درآمد کم زندگی را بچرخانند؟

" خسرو" یکی از شهروندان کرمانشاه و کارگر ساده یک مغازه است و با اشاره به دریافتی ماهیانه یک میلیون و 800 هزار تومانی که دارد، گفت: با این رقم فقط از پس کرایه منزل و خورد و خوراک ابتدایی زندگی بر می آیم و قطعا به خرید لباس و کفش برای بچه ها یا آجیل و شیرینی نخواهم رسید.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم این روزها شرایط مشابهی دارند و درآمد بسیار پایین در برابر موج گرانی ها شرایط را بسیار دشوار کرده است.

این شهروند با بیان اینکه بسیاری از خانوارها چند ماه یکبارهم نمی توانند گوشت قرمز و اخیرا هم مرغ بخرند، افزود: این روزها کمتر خانواده معمولی می تواند برنج ایرانی بخرد، هر ماه مرغ بخورد و یخچالش را پر از میوه کند.

عباسی تاکید کرد: امسال وضعیت بسیاری از ما بدتر شده زیرا درآمد اکثر مردم به رونق کار و کاسبی وابسته است و از یک سو شرایط بیماری کرونا و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم باعث شده درآمد همه زنجیروار کاسته شود.

وی اضافه کرد: کارمندان هم وضعیت بهتری از ما ندارند و در شرایطی که همه چیز چند برابر شده حقوقشان ثابت مانده است.
" مریم " یک کارمند است و با بیان اینکه درامد کارمندان ثابت مانده و در مقابل هزینه های زندگی نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر بالا رفته، گفت: قطعا امسال توان خرید بسیاری از اقلام را نخواهیم داشت و مجبوریم خورد و خوراک را در اولویت بگذاریم.

وی ادامه داد: در گذشته فاصله بین دریافتی و هزینه های زندگی تا این اندازه بالا نبود و به خرید همه چیز می رسیدیم اما اکنون محبوریم از بسیاری از نیازهای خود بخاطر تامین مایحتاج زندگی و هزینه بچه ها بگذریم.

اگرچه گرانی با گرانفروشی تفاوت دارد و آنچه که امروز با آن مواجهیم ناشی از تخلف مغازه داران نیست بلکه قیمت ها واقعا بالا رفته اما باید دید دستگاه های نظارتی و تنظیم بازار، برای شب عید کرمانشاه چه برنامه ای دارند.

 طرح نظارتی شب عید در حال اجرا است

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه طرح نظارتی نوروز از 15 بهمن در کرمانشاه آغاز شده، گفت: این طرح هم اکنون در حال اجرا است.

مسعود بیگلری اظهار کرد: علی‌رغم امکانات و نیروی نامتناسب با جمعیت و تعداد بالای واحدهای صنفی در گستره استان، بازرسان سخت‌کوش معاونت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صمت در طرح نظارتي ويژه نوروز 1400 با تمام توان حضور دارند.

وی ادامه داد: طرح ویژه بازرسی و نظارت بر بازار کالا و خدمات در ایام نوروز ۱۴۰۰، همزمان با سراسر کشور از ۱۵ بهمن در استان كرمانشاه آغاز و تا 15 فروردين ادامه خواهد يافت.

معاون بازرسی و حمایت حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمانشاه تاکید کرد: هدف از این طرح نظارت بر کالاهای اولویت دار از مرحله تامین تا تولید و توزیع در سطح بازار است.

بیگلری از مردم هم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف واحدهای صنفی اعم از احتکار، اختفاء، گران‌فروشی، عرضه خارج از شبکه، عدم درج قیمت و ... مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴ ستاد خبری معاونت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

تامین میوه و گوشت شب عید

محسن دارابی رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه نیز چندی قبل سهمیه میوه شب عید کرمانشاه را 750 تن سیب و پرتقال اعلام کرد.

وی افزود: سال گذشته نیز سهمیه استان هزار تن پرتقال و 600 تن سیب بود و با وجود شرایط بیماری کرونا توانستیم این سهمیه را با وجود همه سختی ها با کمترین ضایعات توزیع کنیم.

به گفته مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه نیز، اقدامات لازم برای تامین گوشت و مرغ مورد نیاز مردم در شب عید اندیشیده شده است.

 شهریار قاسمی با بیان اینکه هیچ نگرانی برای تامین مرغ و گوشت قرمز مورد نیاز بازار شب عید مردم استان نداریم، گفت: به اندازه کافی مرغ منجمد و گوشت قرمز در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی شده  است.

قاسمی افزود: هم اکنون موجودی مرغ و گوشت قرمز سردخانه های استان بالا بوده و در صورتی که قیمت ها بالا برود و ستاد تنظیم بازار تصمیم به عرضه مواد پروتئینی با نرخ‌های دولتی بگیرد، توزیع‌ این اقلام سریعا در استان هم آغاز خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها