امروزه لوله‌های فولادی به دلیل مزایایی چون قابلیت گسترش و پوشش دهی مصرف بالایی دارند. علاوه بر این، کاربرد این مقاطع فولادی تنها به انتقال سیالات محدود نمی‌شود.
کد خبر: ۱۳۰۵۶۶۱

حتما تا به حال در سطح شهر داربست‌های ساخته شده با لوله‌های فولادی را از نزدیک دیده‌اید. این تنها نمونه‌ای از کاربرد غیر معمول لوله فولادی است.

بررسی 3 عامل مهم در خرید لوله فولادی

خرید این کالای فولادی چندان راحت و ساده نیست. چرا که معیارهای مختلفی در قیمت روز لوله موثر است.

در واقع شما در مسیر انتخاب و خرید این مقطع نیاز به یک مشاور و یک راه بلد دارید تا بتوانید رضایت در خرید را تجربه کنید. به همین خاطر شما باید به سراغ تامین کنندگان با تجربه بروید. از میان گروه‌های فعال در این حوزه می‌توان بازرگانی فولاد آیرومارت را نام برد.

به هیچ وجه لوله فولادی نخرید!‌ این پاسخ ما به افرادی است که هیچگونه اطلاعات اولیه‌ای نسبت به این مقطع ندارند. چرا که به راحتی به دام افراد سودجو خواهند افتاد.

افرادی که جنس نامرغوب و بی کیفیت را به نام کالای اصل می‌فروشند. یا به ترفندی شما را به خرید لوله‌‌ای برخلاف نیازتان وادار می‌کنند.

به همین خاطر لازم است از مهم‌ترین فاکتورهای خرید لوله آگاه شوید. این سه فاکتور شامل نوع،‌ ابعاد و برند لوله فولادی می‌شوید. دقت کنید که عدم دقت در این سه عامل می‌تواند باعث از بین رفتن سرمایه شما نیز گردد.

1.ابعاد لوله
سایز لوله از جمله مواردی است که به هنگام خرید لوله از شما پرسیده می‌شود به عبارت دقیق‌تر منظور از سایز، سایز اسمی لوله است. اگر از مقطع به لوله فولادی نگاه کنید، متوجه ضخامت لوله خواهید شد.

ضخامت در سرتاسر لوله یکسان و یکنواخت می‌باشد. ضخامت لوله باعث می‌شود تا در هر مقطع لوله با دو نوع قطر داخلی و قطر خارجی مواجه باشیم.

در نتیجه برای معرفی لوله به یک پارامتر مشخص نیاز داریم. سایز اسمی در واقع معیاری برای متمایز ساختن لوله‌ها از هم می‌باشد.

براساس یک قاعده از پیش تعیین شده،‌ در لوله‌های تا سایز 12 اینچ سایز اسمی لوله با حد واسط قطر داخلی و قطر خارجی لوله برابری می‌کند و در سایزهای بالاتر، سایز اسمی با اندازه قطر خارجی برابر است.

در خرید برخی از لوله‌ها باید به ضخامت نیز توجه شود. چرا که هرچه ضخامت افزایش می‌یابد وزن لوله نیز افزایش می‌یابد.

هنگام خرید، وزن لوله چندان بر قیمت تاثیری ندارد. چرا که این مقطع فولادی به صورت شاخه‌ای در بازار به فروش می‌رسد. اما وزن هنگام اجرای پروژه مهم می‌شود.

در برخی مواقع،‌ مثلا اجرای لوله کشی صنعتی،‌ با محدودیت وزن مواجه هستیم و اگر وزن لوله از یک حد مشخصی بیشتر شود،‌ تعادل سازه به هم می‌خورد.

برای پیدا کردن وزن لوله نیازی به استفاده از ترازو و یا باسکول نیست. تنها کافی است به جدول وزن لوله مراجعه کنید. در این جدول به کمک قطر خارجی لوله و ضخامت می‌توان به وزن لوله در تمامی طول‌ها پی برد.

در خرید لوله مانیسمان دقت کنید!

همان طور که گفته شد شما هنگام خرید لوله باید از دو عدد سایز و ضخامت مطمئن باشید. اما اگر قصد خرید لوله مانیسمان را دارید باید به رده لوله نیز توجه کنید.

رده لوله عددی است که از تقسیم هزار برابر فشار طراحی بر تنش تسلیم مواد سازنده به دست می‌آید و با نام عدد اسکجول شناخته می‌شود. ربط دادن ضخامت،‌ رده و سایز لوله مانیسمان چندان کار ساده‌ای نیست. اما برای درک بهتر تصور کنید که 4 لوله مانیسمان با قطر خارجی یکسان دارید. در این ۴ لوله هرچه رده افزایش پیدا کند،‌ ضخامت داخلی افزایش می‌یابد. بنابراین رده لوله بدون درز در کاربرد و نوع مصرف تاثیر به سزایی دارد.

2.برند تولید کننده
در سراسر ایران و جهان کارخانه‌های متعددی به تولید انواع لوله فولادی مشغول هستند.

تولید کنندگان لوله در ایران برای ارائه محصول با کیفیت، از ملاک‌های مختلفی تبعیت می‌کنند. اما در نهایت کیفیت محصول خروجی قطعا یکسان نخواهد بود.

برای آنکه لوله فولادی از کیفیت بالایی برخوردار باشد، در ابتدا لازم است که در تهیه و انتخاب ماده اولیه فولاد ( شمش یا ورق) نظارت دقیقی صورت گیرد. در ادامه فرایند تولید باید تحت نظر اجرا شود. حتما پیش از ارسال محصول به بازار باید کیفیت لوله فولادی با انجام تست‌های مختلف، سنجیده شود.

به طور مثل برای سنجش کیفیت خط جوش لوله درزدار باید تست جریان گردابی یا ED انجام گیرد تا عیوب ایجاد شده به هنگام جوشکاری آشکار گردد. ارائه محصول نامرغوب علاوه بر خسارات مالی می‌تواند خسارات جانی نیز به دنبال داشته باشد.

اغلب برندهای سرشناس در زمینه لوله به خاطر محصولات با کیفیتی که ارائه می‌دهند بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. بنابراین حتما پیش از خرید از تولید کننده لوله اطمینان حاصل کنید.

بررسی 3 عامل مهم در خرید لوله فولادی

3.نوع لوله
لوله‌های فولادی براساس ساخت در دو گروه اصلی درزدار و بدون درز قابل تقسیم هستند. تفاوت اصلی این دو گروه کالا به نوع ماده اولیه و روش ساخت بستگی دارد.

برای آشنایی بیشتر با این دو گروه لوله به تعاریف زیر دقت کنید:

لوله درزدار: لوله‌های فولادی هستند که از جوشکاری ورق‌های فولادی به روش‌های مختلف، تولید می‌شوند.

لوله بدون درز: با سوراخکاری شمش‌های فولادی استوانه‌ای شکل، لوله بدون درز به دست می‌آید.
لوله‌های بدون درز یا مانیسمان برای اولین بار در سال 1886 توسط دو برادر با همین نام تولید شدند. پس از آن تمامی لوله‌های درزدار به افتخار برادران مانیسمان با این نام شناخته می‌شوند.

از آنجا که لوله‌های بدون درز در مقایسه با لوله‌های درزدار به تکنولوژی خاص‌تری در تولید نیاز دارند، بنابراین تولید آن‌ها با محدودیت ابعادی مواجه است. در واقع لوله‌های بدون درز اکثرا قطرهای کمتری دارند.

لوله‌های بدون درز با مانیسمان چندان تنوعی ندارند. اما از آنجا که نحوه جوشکاری و استانداردهای ساخت در لوله‌های درزدار متنوع است،‌ بنابراین با انواع لوله در این گروه روبه رو هستیم. البته توجه کنید که استاندارد مورد استفاده با کاربرد آن ارتباط مستقیمی دارد. مثلا حساسیت و دقتی که برای لوله‌های گاز انتظار داریم قطعا با لوله مورد استفاده در صنایع غذایی یکسان نخواهد بود.

تنوع لوله‌های درزدار به صورت زیر می‌باشد:
لوله درز مستقیم
لوله اسپیرال
لوله جدارچاه
لوله گازی
لوله گالوانیزه
لوله مبلی
لوله داربستی

نوعی از لوله‌ها نیز به دلیل ضخامت بالایی که دارند با نام لوله گوشتدار در بازار آهن به فروش می‌رسد. این مقطع به دلیل نحوه ساخت در گروه لوله‌های بدون درز قرار می‌گیرد.

چرا لوله فولادی تولید شد؟

فولاد و مقاطع ساخته شده با آلیاژهای آن به دلیل خواص بی نظیری که ارائه می‌دهند و مصرف بالایی که دارند،‌ جایگاه بسیار بالایی در صنعت کشور به خود اختصاص داده‌اند. عدم کاربرد راحت شمش‌های فولادی در همه صنایع موجب شد تا مقاطع ساخته شده با این آلیاژ به بازار آهن راه پیدا کند.

شکل هر کدام از این مقاطع متناسب با نوع کاربرد آن در نظر گرفته شده است. به طور مثال لوله به عنوان یک راهکار در انتقال راحت سیالات به وجود آمد. گرچه در ابتدای راه مواد طبیعی و در دسترسی چون ساقه گیاهان به عنوان راه چاره در انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گرفت، ‌اما راه حلی پایدار و مطمئن نبود. چرا که با گسترش شهر نشینی و پیچیده شدن شکل ظاهری مسکن،‌ این نوع لوله‌ها دیگر کاربرد نداشت. در این زمان لوله فولادی به عنوان راه حل مناسب، وارد بازار آهن ایران شد.

قیمت لوله را از آيرومارت بپرسید

بازرگانی فولاد آیرومارت به عنوان یک تامین کننده فعال قیمت روز لوله را در سایت خود به آدرس iromart.com ‌ ارائه می‌دهد. قیمت انواع لوله درزدار و بدون درز با توجه به ابعاد و برند تولیدی را به راحتی می‌توانید در سایت مجموعه به دست آورید.

ممکن است پس از خرید به فرایندهایی چون خمکاری،‌ پوشش دهی و یا رزوه کاری احتیاج داشته باشید. انجام چنین فرایندهایی را نیز می‌توانید به آیرومارت بسپارید. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره پیش از خرید هستید و یا به اطلاعات بیشتری در رابطه با لوله فولادی دارید با شماره تلفن 45306-021 تماس بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها