شرکت«کی دارو فناوری سلامت» دارنده گواهی ثبت اختراع در روش عصاره‎گیری از قارچ گانودرما و تولیدکننده داروهای «زینوگان» و «موتا» است

روی خط سلامت با زینوگان و موتا

مرکز تحقیقات اینترنت اشیا، ارائه‎دهنده خدمات مشاوره و امکان‎ سنجی راهکارهای پیاده ‎سازی اینترنت اشیا در شرکت و سازمان شماست

اینترنت اشیا را وارد کسب و کارت کن

این روزها اینترنت بر همه ارکان زندگی ما سایه انداخته و دنیای ما را با سال‌های گذشته به‌ کلی متفاوت کرده است. اما حالا وقت آن رسیده که با تحول بعدی یعنی اینترنت اشیا نیز بیشتر آشنا شویم.
کد خبر: ۱۳۰۵۵۶۷

کارمند باشید یا خانه‎دار یا مدیر یک کارخانه بزرگ، به‌زودی هر روز با اینترنت اشیا سروکار خواهید داشت و کم‎کم اینترنت اشیا تمام ابعاد زندگی شما را دربرخواهد گرفت.

وقتی می‌شنوید خانه، محیط کار، حمل‎ونقل و ... به‎سمت هوشمندشدن حرکت می‎کنند، یعنی فاصله شما با اینترنت اشیا روز به روز کمتر می‌شود.

در سازمان‎ها نیز حرکت به‎سمت هوشمندسازی، همراه با افزایش بهره‏وری است. درواقع هوشمندسازی با کاهش هزینه‎ها، خطاهای انسانی و ریسک‌ها همزمان با افزایش سرعت انجام کارها و عملکرد نیروی انسانی، به افزایش بهره‏ وری موثر کمک می‌کند.

«مرکز تحقیقات اینترنت اشیا» ارائه‎ دهنده مشاوره، طرح اولیه، شبیه‎ سازی و امکان ‎سنجی هوشمندسازی کسب‎وکارهاست.

به‎علاوه آزمایشگاه این مرکز، آزمایشگاهی مجهز و کامل همراه با تجهیزات تستی و اجرایی است که محیط مناسبی را برای فعالان این حوزه به‎وجود آورده است.

مرکز تحقیقات اینترنت اشیا در سال ۹۳ با مشارکت جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‎های مختلف تهران، بنیان نهاده شد و تمرکز اصلی آن تحقیق و پژوهش درباره اینترنت اشیا و کاربردهای آن در زندگی روزمره بود.

در آن زمان اینترنت اشیا مثل امروز، موضوع داغی نبود و کمتر کسی آن را می‎شناخت.

محمد قیصری، دبیر اجرایی «مرکز تحقیقات اینترنت اشیا» از روزهای آغاز راه‌اندازی این شرکت می‎گوید: «خوشبختانه اینترنت اشیا روزبه‎روز پیشرفته‎تر و گسترده‏تر می‎شود و جامعه علمی و صنعتی استقبال فراوانی از آن کرده است. ازهمین‎رو تصمیم گرفتیم فعالیت‎هایمان را رسمی‏تر کنیم و در سال ۹۵، مرکز تحقیقات اینترنت اشیا، مجوز خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) دریافت کرد.»

اینترنت اشیا را وارد کسب و کارت کن

بحث اینترنت اشیا، از کنار هم قرار گرفتن متخصصانی از رشته‏های مختلف به پیش می‌رود و در این مرکز تحقیقات نیز جامعه بزرگی از گروه‎ه‎های تحقیق و توسعه، سخت‎افزار، نرم‏افزار، اپلیکیشن، شبکه و مخابرات درکنار هم جمع شده‎اند.

قیصری در ادامه می‎افزاید: «با رسمی‎شدن فعالیت‎هایمان سراغ مذاکره با سازمان‎ها و وزارتخانه‎ها رفتیم تا با اینترنت اشیا و خدماتی آشنا شوند که می‎توانستیم در حوزه تحقیقاتی و ورودشان به دنیای اینترنت اشیا اجرا کنیم. اکنون استفاده از اینترنت اشیا به قدری گسترده شده است که امروز خود کسب‎وکارها به‎دنبال ما می‎آیند.»

مرکز تحقیقات اینترنت اشیا توانسته است، به‎عنوان کارگزار رسمی فن بازار ملی در حوزه اینترنت اشیا معرفی شود و در این فن بازار چهار جنبه ارزشمند را دنبال می‎کند:

برای کسانی که در حوزه اینترنت اشیا محصولی ساخته‎اند و به سرمایه‎گذار نیاز دارند، برایشان سرمایه ‏گذار جذب می‎کند.

برای کسانی که در حوزه اینترنت اشیا محصولی ساخته‎اند و به بازار آن نیاز دارند، برایشان بازاریابی انجام می‎دهد.

برای مجموعه‎های صنعتی که به محصول و فناوری در حوزه اینترنت اشیا نیاز دارند، فناوران را به آنها معرفی می‎کند.

برای فروش و صادرات محصولات حوزه اینترنت اشیا به کشورهای خارجی گام‎های جدی برداشته است.

پژوهش‎های فنی و ملی این مرکز

توسعه ماژول‎های صنعتی: برای پیاده‎سازی اینترنت اشیا به شبکه‎های خاصی به‎عنوان زیرساخت نیاز است. این مرکز با توسعه ماژول‎های ارتباطی، شبکه‎های LORA و NBIOT را راه‎اندازی کرده است. به‎این‎ترتیب هم هزینه ماژول‎ها حدود یک پنجم نمونه خارجی است و هم دانش بومی آن را به‎دست آورده است.

پایش وضعیت اکوسیستم اینترنت اشیا کشور: در این پژوهش شرکت‎ها، دانشگاه‎ها، آزمایشگاه‏ها، آموزشگاه و شتاب‎دهنده‏های فعال در حوزه اینترنت اشیا به‎طور شفاف مشخص شده‎اند. این مطالعه به رشد سریع‎تر کشور در این حوزه کمک می‎کند.

بررسی اسناد حاکمیتی کشورهای پیشرو در دنیا: اگر کشوری بخواهد اینترنت اشیا را پیاده‎سازی کند، به دستورالعمل‎ها، شیوه‎نامه‎ها و استانداردهای دیگر کشورهای پیشرفته نیاز خواهد داشت. این گزارش اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد.

امکان برگزاری دوره‌های آموزشی

مرکز تحقیقات اینترنت اشیا، برگزارکننده دوره جامع آموزشی IoT (سرواژه Intenet of things به معنی اینترنت اشیا) در کشور است. مخاطبان این دوره می‎توانند دانشجویان، استادهای دانشگاه، صاحبان کسب‎وکار در حوزه اینترنت اشیا و علاقه‏ مندان باشند. این دوره‏ ها درحال‎حاضر به‎صورت حضوری در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و همین‌طور به شکل مجازی برگزار می‎شود.

به‏ گفته محمد قیصری: «مرکز تحقیقات اینترنت اشیا، این دوره را برای اپراتور تلفن همراه ایرانسل، بانک سپه، بخش روابط عمومی وزرات اطلاعات و ارتباطات، سازمان گسترش نوسازی، شرکت توزیع نیروی برق، جهاد دانشگاهی، پژوهشکده فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ، مجتمع گاز پارس جنوبی، سازمان تنظیم مقررات و ... دوره‎های تخصصی و مرتبط با کسب‎وکار هر کدام از آنها را برگزار کرده است و اکنون نیز دانشگاه‎ها و همه کسب‎وکارها می‎توانند تقاضای برگزاری این قبیل دوره‎ها را در مجموعه یا شهر خود ثبت کنند. به‎علاوه ما پیش از همه‎گیری کرونا نیز این دوره‏ها را در استان‌های گلستان، لرستان و فارس نیز برگزار کردیم.»

برگزاری بوت ‎کمپ اینترنت اشیا

مرکز تحقیقات اینترنت اشیا، دو بوت ‎کمپ بزرگ در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار کرده است.

این بوت‎کمپ‎ها دوره‎های آموزشی یک‌ماهه کاملا مهارت‎محور و به‎منظور پرورش تخصص اینترنت اشیا در کشور اجرا شدند.

در این دو بوت‎کمپ مجموعا ۱۲۰ نفر بعد از گذراندن مرحله انتخابی گزینش شدند و نزدیک به نیمی از این شرکت‎کنندگان درحال‎حاضر مشغول به فعالیت در زمینه اینترنت اشیا هستند.

کارآفرینی و نوآوری

این مرکز در رویدادهای استارت‎آپ ویکند، نقش راهنما و تیم اجرایی را برعهده می‎گیرد و تجهیزاتی نیز در اختیار استارت‎آپ‎ها قرار می‎دهد. اگر قصد برگزاری یک استارت‎آپ‌ویکند دارید و به‎دنبال شتاب‎دهنده هستید، سری به سایت مرکز تحقیقات اینترنت اشیا بزنید.

محتواهای علمی تولید شده

یکی از زمینه‎های فعالیت مرکز تحقیقات اینترنت اشیا، فرهنگ‎سازی و تولید محتوا در این حوزه است. درهمین راستا این مرکز هفت کتاب منتشر کرده است که دو نمونه از آنها (مبانی اینترنت اشیا و پیشران تحول دیجیتال) جزو منابع دانشگاهی بوده و پنج کتاب دیگر فنی و کاربردی هستند. همچنین این مرکز، فصلنامه ه‏ای تخصصی با موضوع هوشمندسازی و اینترنت اشیا منتشر می‎کند.

مثالی از مزیت هوشمندشدن کسب‎وکار

زمانی که درباره فناوری‎های جدید صحبت می‎کنیم، اولین قدم آشنایی مجموعه‎ها با محصولات این حوزه و پیاده‎سازی اینترنت اشیاست.

در همین راستا مرکز تحقیقات اینترنت اشیا به‏عنوان یک مرکز دانش‎بنیان، ارائه‎دهنده خدمات مشاوره و طرح‎های هوشمندسازی به کسب‎وکارهاست.

اینترنت اشیا را وارد کسب و کارت کن

محمد قیصری درباره تجربه این مرکز می‎گوید: «ما برای شرکتی خصوصی در حوزه تولید و پخش مواد غذایی که با مشکل مدیریت ورود کارتن‏ها به انبار، جلوگیری از ضربه‎خوردن آنها، خروج کارتن‎ها براساس تاریخ مصرف‎شان و صف‎های طولانی کامیون‎ها پشت انبار توزیع مواجه بودند، طرح هوشمندسازی را پیاده کردیم. به‎گفته مدیران این شرکت، نتیجه هوشمندسازی افزایش ۲۰درصدی بهره‎وری و حل معضل نبود جای خالی در انبارها بود.»

گفتنی است دیگر پژوهش‎های کاربردی این مرکز تا به امروز در حوزه کشاورزی هوشمند، دامپروری هوشمند، حمل‎ونقل هوشمند و حفظ امنیت اطلاعات هوشمند بوده است.

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جم جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها