در حالی که شرکت های مختلف داروسازی در نقاط مختلف جهان اقدام به ساخت واکسن های کرونا کرده اند دو محقق اهل فلوریدای آمریکا می گویند می توان با کمک مار پیتون نیز این واکسن را ساخت!
کد خبر: ۱۳۰۵۵۶۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، این دو فرد یکی محقق است و دیگری شکارچی و مارشناس.

این دو که داستین کروم و داریل تامپسون نام دارند می گویند با تحقیقات در آزمایشگاه به این نتیجه رسیده اند که استفاده از ترکیبی موجود در مار پیتون در واکسن کرونا می تواند به قوی تر شدن واکسن بیانجامد. این ترکیب اسکوالن نام دارد و همانند روغن است. این روغن در طبیعت هم یافت می شود و می توان آن را از کبد کوسه هم استخراج کرد.

استخراج اسکوالن از بدن کوسه ها چالشی عظیم و زیست محیطی را در جهان رقم زد و نسل این جانوران را تا حد انقراض نیز پیش برد. بسیاری از فعالان حقوق حیوانات به این مسئله به شدت اعتراض کردند تا شکار کوسه ها کاهش یابد. اما مسلما در شرایط فعلی شکار پیتون ها چندان اشکالی ندارد.

جمعیت مارهای پیتون برمه ای بسیار زیاد است و به همین جهت شاید در ابتدا شکار آنها بدون اشکال به نظر برسد.

اگرچه سازمان بهداشت جهانی اسکوالن را برای واکسن ها بی خطر می داند ، اما در لیست مواد تشکیل دهنده واکسن های فایزر و مدرنا سازمان غذا و داروی آمریکا وجود ندارد.  اسکوالن برای اولین بار در سال 1997 هنگامی که 10 میلی گرم برای ایجاد واکسن آنفلوانزا استفاده شد، مورد توجه قرار گرفت و از آن زمان به بعد بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

با این حال ، سخنگوی فایزر بیانیه ای منتشر کرد و گفت: «هیچ نوع فرآورده انسانی و حیوانی در دارو وجود ندارد»

این اظهارنظر نشان می دهد واكسن ویروس كرونا این شركت فاقد اسكولین است.

ایده استفاده از این ترکیب در واکسن های کووید از سال گذشته که پاندمی همه دنیا را فراگرفته محبوبیت بیشتری پیدا کرده است ، اما منبع اصلی کوسه ها هستند  و فعالان حیوانات علاقه چندانی به این ایده ندارند.

استفانی برندل ، بنیانگذار و مدیر اجرایی «شارک الایس» گفت: برداشت چیزی از یک حیوان وحشی هرگز پایدار نخواهد بود ، مخصوصاً اگر یک حیوان شکارچی برتر باشد که تعداد زیادی تولید مثل نکند.

این محقق گفت: بسیاری از ناشناخته ها در مورد چگونگی و طول مدت این بیماری همه گیر وجود دارد. اما مشخص است در صورت ادامه روند فعلی جمعیت کوسه ها به شدت با خطر انقراض روبرو خواهد شد.  ما در تلاش نیستیم که تولید واکسن را کاهش دهیم یا مانع آن شویم. اما به سادگی درخواست می کنیم که آزمایش اسکوالن غیر حیوانی در کنار اسکوالن کوسه انجام شود تا در اسرع وقت جایگزین شود.

با توجه به این اتفاق اکنون بیشتر از هر زمان دیگری استفاده از مارهای پیتون برای اسکوالن آنها مورد توجه دو محقق اهل فلوریدا قرار گرفته است.

اما اسکوالن چیست؟ اسکوالن ماده ای روغن مانند است که به طور طبیعی در طبیعت یافت می شود و به صورت تجاری از روغن ماهی به ویژه از کبد کوسه استخراج می شود. همچنین در انواع غذاها ، مواد آرایشی ، داروهای بدون نسخه و مکمل های سلامتی یافت می شود.

این ترکیب برای اولین بار در واکسن آنفلوانزا در سال 1997 مورد استفاده قرار گرفت.

با این حال طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت استفاده از اسکوالن در درمان بیماری های مختلف همواره با نقص گزارش کامل روبرو بوده است و شواهدی برای تثبیت مفید بودن آن هنوز نیست.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها