بانک تخصصی آمار و اطلاعات در ایران، آمار هر چه بخواهید را برای شما مهیا می‌کند

آمار همه چیز را از ایردا بگیر

برای خریدهای روزمره به‌ طور مستقیم با کشاورز، باغدار و زنبوردار در ارتباط باشید

صد یک جلوتر از رقبا

امروزه کسب‌وکارهای نوپای زیادی وجود دارند که تلاش می‌کنند با حذف واسطه‌ها، تولیدکنندگان محصولات زراعی و خوراکی را به‌طور مستقیم به مصرف‌کنندگان آن محصولات متصل کنند.
کد خبر: ۱۳۰۴۸۱۰

هدف اصلی این‌گونه نرم‌افزارهای همراه یا پلتفرم‌هایی که در بستر وب فعالیت می‌کنند، این است که بازار را از حالت سنتی خارج کنند و سود مالی دو طرفه‌ای را هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده به‌وجود آورند. یکی از این‌ها وبگاه «صد یک» است که اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است.

صد یک جلوتر از رقبا

رونق بازارهای اینترنتی جدید معمولا باعث می‌شود کشاورز، باغدار، زنبوردار یا هر تولیدکننده دیگری در این حوزه بتواند محصولات خودش را مستقیما به مصرف‌کننده برساند تا بخشی از پول ذخیره شده ناشی از حذف واسطه‌ها به درآمد تولیدکننده افزوده شود و بخش دیگرش هم با کاهش قیمت تمام شده محصول، منجر به ارزان شدن آن محصول شده و فشار مالی کمتری را متوجه خریداران می‌کند.

این بازی دو سر برد، کارمزدی هم برای کسب‌وکار نوینی که بستر ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و خریدار را فراهم کرده است و درواقع محصولات تولیدکننده را برایش به فروش می‌رساند در نظر گرفته تا به نوعی بازی را سه سر برد کند! در این مدل تجارت نوپا، همه طرفین از پیشرفت فناوری بهره‌مند می‌شوند تا بار دیگر ثابت شود اگر فناوری در خدمت ایده‌ای درخشان به‌کار گرفته شود، چقدر می‌تواند برای جامعه مفید بوده و منفعت مالی به‌همراه داشته باشد. «ویرا سلامت صد یک برنا» نام شرکت خلاقی است که از اسفند ۹۸ در این زمینه مشغول به‌کار شده و با وجود شرکت‌های دیگری که در همین حوزه فعالیت می‌کنند، توانسته است با تکیه بر ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارد راه خودش را پیدا کند.

قاسم حاجیلو، مدیرعامل شرکت «ویرا سلامت صد یک برنا» و همچنین بنیان‌گذار وبگاه «صد یک» است که دغدغه اصلی آن ارائه محصولات ارگانیک و سالم با قیمتی ارزان‌تر از بازار است. تیم «صد یک» در محدوده استان فارس و شهر شیراز مشغول فعالیت هستند، اما محصولات‌شان را از طریق پست به دست مصرف‌کنندگان در سراسر ایران می‌رسانند.

وجه تمایز «صد یک» با دیگران

بنیان‌گذار وبگاه «صد یک» در گفت‌وگو با جام‌جم، ضمن تأکید بر این نکته که تمام محصولات عرضه شده در این وبگاه به‌صورت ارگانیک تولید می‌شوند، می‌گوید: «در تولید اکثر محصولات ما از سم و کود شیمیایی استفاده نمی‌شود که به اصطلاح به آنها محصولات ارگانیک گفته می‌شود. تمام تلاش تیم «صد یک» بر این بوده است که محصولاتی سالم و با کیفیت به دست مصرف‌کننده برسد که علاوه بر ارگانیک بودن محصولات، بخشی از این امر ناشی از معرفی کامل تولیدکنندگان و اعتمادسازی صورت گرفته میان آنها و خریداران است. درواقع مصرف‌کننده دسترسی کاملی به بیوگرافی و رزومه کاری تولیدکننده مورد نظرش دارد و علاوه بر آن می‌تواند نظر سایر خریدارانی که از محصولات آن تولیدکننده استفاده کرده‌اند را هم ببیند. در این حالت مصرف‌کننده تا حد بسیار زیادی نسبت به خریدش مطمئن می‌شود و می‌تواند با خیال راحت از اینکه محصولات با کیفیت به دستش خواهد رسید، خرید خود را ثبت کند.»

حاجیلو می‌افزاید: «شاید مهم‌ترین شاخصه پلتفرم «صد یک» قیمت محصولات آن باشد. به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم هیچ کسب‌وکار مشابهی در کشور نیست که در زمینه قیمت بتواند با ما رقابت کند. به‌ دلیل ایجاد رابطه مستقیم بین تولیدکننده و خریدار، اختلاف قیمتی که از حذف واسطه‌ها به‌وجود می‌آید دست ما را برای بالابردن درآمد تولیدکننده و همچنین کاهش قیمت تمام‌شده محصول برای مصرف‌کننده باز می‌گذارد. شاید جالب باشد بدانید در برخی محصولات، قیمتی که تولید‌کننده محصولش را به واسطه‌ ها می‌فروخت، چیزی حدود یک‌دهم قیمتی بود که مصرف‌کننده آن محصول را خریداری می‌کرد!»

تلاش برای کاهش ۵۰درصدی تورم

حاجیلو درباره قدم‌هایی که «صد یک» در آینده برخواهد داشت می‌گوید: «طبق پیش‌بینی ما، در صورتی‌که به یاری خداوند بتوانیم به اهداف تعیین شده خودمان دست پیدا کنیم، تا یک سال آینده خواهیم توانست در حوزه محصولات زراعی و خوراکی، تورم بازار کشور را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. این قدم بسیار بزرگی در کسب‌وکار ما خواهد بود که برای رسیدن به آن بسیار تلاش می‌کنیم.»

بنیان‌گذار «صد یک» در ادامه می‌افزاید: «در حال حاضر تمرکز تولیدات ما روی خشکبار و دم‌کردنی‌های متشکل از انجیر، پسته، گردو، بادام، زرشک، زعفران، چای و حبوبات است.

صد یک جلوتر از رقبا

همچنین محصولات دیگری از قبیل عسل، خرما، میوه خشک، سبزی خشک، آلو بخارا، روغن‌های گیاهی، توت خشک، مویز، کشمش و محصولات بومی و محلی استان فارس هم به‌صورت خانگی و بسیار بهداشتی از سوی تولیدکنندگان ما در حال عرضه هستند. اما طبق برنامه‌ای که برای توسعه کسب‌وکارمان داریم، در آینده‌ای نزدیک تره‌بار را هم به سبد محصولات‌مان اضافه خواهیم کرد تا بتوانیم طیف وسیع‌تری از نیازهای مشتریان‌مان را پوشش دهیم.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها