در اوایل دهه 90 میلادی، فولاد همواره در تولید خودرو مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در بازار آمریکای شمالی، تقاضا برای فولاد مقاوم در برابر زنگ‌زدگی، به اندازه کافی زیاد نبود.
کد خبر: ۱۳۰۴۴۷۰

این موضوع باعث شد تا تولیدگنندگان خودرو رغبتی برای استفاده از گالوانیزه از خود نشان ندهند و این امر تا اواخر دهه 80، که ژاپنی‌ها واردات اتومبیل با ویژگی ضدزنگ را شروع کردند، ادامه پیدا کرد.

ورقه گالوانیزه در صنعت خودروسازی

در آن زمان اتومبیل‌های ساخت آمریکای شمالی، به دلیل زنگ‌زدگی دچار مشکلات زیادی شدند و مشکلاتشان به قدری جدی بود که با رنگ آمیزی برطرف نمی‌شد.

با توجه به این شرایط خودروسازان غربی استانداردهای خاصی را برای تضمین کیفیت اعمال کردند، از جمله: تغییر خطوط تولید مبتنی بر فولاد گالوانیزه، افزایش هزینه و زمان تولید را شامل می‌شد. اما با این وجود آن‌ها، برای دوام در بازار رقابتی، تغییر و تحول خطوط تولید را آغاز نمودند. این تغییرات عمده منجر به پیدایش خطوط آبکاری الکتریکی شد. در اواسط دهه 90 در حالیکه الکتروگالوانیزه، تنها فرایندی بود که برای کیفیت خودرو تایید شد، روش دیگر گالوانیزه HDG نظر خودروسازان را به خود جلب نمود. این تکنیک در صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما هنوز به سطح کیفیت لازم برای خودرو‌ها نرسیده بود.

امروزه استفاده از بدنه‌های روکش‌دار روی، برای ساخت خودرو، یک روش استاندارد است، بدنه سفید یک اتومبیل حدودا بالای 80% اتومبیل را تشکیل

می‌دهد و تمام این 80% از فولاد گالوانیزه است.

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

بسیاری از افراد در هنگام خرید ورق گالوانیزه با چالش‌هایی مواجه می‌شوند، چرا که قادر به تشخیص و اورجینال بودن آن نیستند.

کارشناسان ایران فرمینگ که یکی از برندهای خوب فروش این محصول استراتژیک هستند این گونه تشخیص ورق گالوانیزه را برای ما روشن کردند که  به طور کلی ورق‌های گالوانیزه دارای سطحی براق، صیقل و از شفافیتی فوق العاده برخودار هستند.

ورق گالوانیزه به سه دسته ورق گالوانیزه گل درشت، ورق گالوانیزه گل ریزه و ورق گالوانیزه بدون گل تقسیم شده و هرکدام کاربرد‌های مختلفی دارند. از دیگر روش‌های تشخیص ورق گالوانیزه می‌توان به لیز بودن سطح آن اشاره کرد.

ورقه گالوانیزه در صنعت خودروسازی

مصارف و کاربردهای ورق گالوانیزه

موارد مصرف ورق گالوانیزه در صنعت بسیار گسترده است. از لوازم خانگی و صنایع برق و الکترونیک گرفته تا خودروسازی و ساختمان‌های صنعتی و تجهیزات ترافیکی.

محاسبه وزن ورق های فولادی در آنجا اهمیت پیدا می‌کند که می خواهید قیمت ورق رنگی و گالوانیزه را بصورت دقیق محاسبه نمایید. برای این کار نگران نباشید به راحتی و بصورت آنلاین از طریق آدرس زیر این کار را انجام دهید.

https://www.iranforming.com/محاسبه-وزن-ورق-و-میلگرد/

جایگاه‌های مشخصی از موارد گفته شده برای سال‌های متمادی به وسیله ورق‌های گالوانیزه تسخیر شده است.

برای مثال در ساخت لوازم خانگی مثل یخچال فریزر، کولر، کانال تهویه منزل که همگی محیطی مرطوب و خورنده دارند.

در صنایع برق برای کاندوئیت‌های سیم‌کشی، در صنایع الکترونیک برای تهیه قطعات پوششی، در صنایع خودرو برای درب قطعات، و ساختمان‌های صنعتی برای ساخت ساندویچ پانل‌ها و در تجهیزات ترافیکی برای ساخت گاردریل به کار می‌رود.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه برای مصارف ورق گالوانیزه لیستی تهیه کنیم، می‌توان به لیست زیر اشاره نمود:

➢ صنـــعت ساخت لــوازم خـانگی.

➢ برق، الکترونیک و کامپیوتر. 

➢ ساخت سیلوهای گـالوانیزه.

➢ سـاختمان‌های صنــعتی.

➢ تولید رابیتس گالوانیزه.

➢ ساختمـان سازی.

➢ صنایع خودرو.

➢ راه سازی. 

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی کاربرد آن در صنعت خودروسازی بپردازیم.

ورقه گالوانیزه در صنعت خودروسازی

ورقه گالوانیزه در صنعت خودروسازی

ورق گالوانیزه به عنوان محصولی کلیدی در صنعت خودروسازی به حساب می‌آید، به گونه‌ای که قیمت ورق گالوانیزه می‌تواند بر روی قیمت نهایی خودرو تاثیر گذار باشد.

این محصول به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی، انعطاف پذیری و رنگ پذیری بالا، مقاومت در برابر نمک‌های محلول در آب، همچنین صاف و یک‌دست بودن در ظاهر در ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضخامت ورق بدنه خودرو برابر با ۰.۴ تا ۲ میلی متر و عرض ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ و ۸۸۰ میلی متر می‌باشد. ناگفته نماند تولید ورق گالوانیزه مورد نیاز صنایع خودروسازی در ایران موجب شده تا قیمت تامین مواد اولیه به میزان ۳۰ درصد کمتر از موارد مشابه خارجی برآورد شود.

مزایااستفاده از ورق گالوانیزه درخودروسازی

ورق گالوانیزه در واقع همان ورق روغنی است که طی عمل گالوانیزاسیون به شیوه پیوسته غوطه‌وری در حمام مذاب با لایه‌ای از روی پوشانده می‌شود. از ویأگی های این ورق فولادی که در محصولات ورق گالوانیزه iranforming نیز رعایت شده است:

 ✓ استحکام بالا.

✓ کیفیت سطحی بالای ورق.

✓ پوشش یکدست و یکنواخت درکلیه سطوح و لبه‌های ورق.

✓ قابلیت کنترل ضخامت پوشش ورق تا بالاترین حد آن.

✓ بهبود خواص مکانیکی ورق.

ورق‌های گالوانیزه پس از انجام عملیات روغن‌کاری با روش الکترواستاتیک، بسته‌بندی شده و برای کارخانه خودروسازی ارسال می‌شوند.

بیشترین ورق‌های گالوانیزه مورد استفاده صنعت خودروسازی مشتمل بر گریدهای کششی و فوق‌کششی هستند که در ساخت قطعات و بدنه خودرو کاربرد دارند و امروزه عمده این ورق‌ها در داخل کشور تولید و عرضه می‌شوند.

ورق گالوانیزه به کار رفته در سقف و بدنه خودرو، باعث استحکام، دوام، عدم خوردگی درشرایط نامناسب جوی، آلودگی هوا و قرار گرفتن درمعرض مواد خورنده اسیدی و قلیایی می‌شود و همچنین به دلیل قابلیت رنگ‌پذیری و دارا بودن کیفیت سطحی مناسب، گزینه مناسبی برای ساخت قطعات درمعرض دید و بیرونی خودرو از قبیل سقف و بدنه می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با صنعت فولاد و فلزات صنعتی می‌توانید به لینک زیر مراجعه نمایید و از مطالب جذاب آن بهره ماند شوید.

 

https://www.iranforming.com/مقالات-آهن-و-فولاد/

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها