آن‌طور که زینب مرتضایی فرد می‌گویدحساسیت آدم را به یک مظلوم طفلکی تبدیل می‌کند

مرضی برای تمام فصول!

راهنمای شست‌وشوی پرده، مبلمان و ملحفه‌ها

بوی عیدی، بوی صابون

کرونا هنوز نرفته و عید امسال دومین عیدی است که کرونا همه برنامه‌های نوروزی را بر هم زده. اما باز هم به رسم هر سال، خانم‌ها دست به کار شده‌اند تا دستی به سر و گوش خانه بکشند تا مگر گرد و غبار سالی کرونایی را از خانه بزدایند.
کد خبر: ۱۳۰۴۳۷۹

 یکی از مهم‌ترین مراحل خانه‌تکانی شست‌وشوی ملحفه‌ها، پرده‌ها و تمیز کردن مبلمان است.

شست‌وشوی پرده‌ها و نکات مهم

در سال‌های اخیر و با توجه به متنوع شدن مدل پرده‌ها، شست‌وشوی آنها در خانه دشوارتر شده اما هنوز هم عده‌ای می‌خواهند کارهای شست‌وشو را خودشان انجام دهند.

ابتدایی‌ترین کار پیش از شستن پرده‌ها، خارج کردن گیره‌ها، قلاب‌ها و سپس تکان دادن پرده‌ها برای گرفتن گرد و غبار است.

برای این که پرده‌ها هنگام شست‌وشو تمیزتر شوند، ابتدا یکی دو ساعتی آنها را در تشتی حاوی آب و پودر صابون خیس کنید تا چرک‌ها و گرد و خاک‌های اولیه گرفته شود.

اگر پرده‌ها رنگی است، از پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید. اگر پرده‌ها سفید است و نقش و نگار و خطوط رنگی ندارد، می‌توانید در این مرحله از وایتکس هم استفاده کنید.

خیساندن پرده‌ها قبل از شست‌وشو برای این اهمیت دارد که آلودگی‌ها و کثیفی‌های اولیه ممکن است در ماشین لباسشویی باعث تیره شدن رنگ پرده شود و آن را چرک‌مرده کند.

گاهی ممکن است پرده‌های سفید خیلی سیاه شده باشند و با آب و صابون هم تمیز نشوند. بهترین راه‌حل استفاده از جوش‌شیرین به جای پودر صابون یا وایتکس است.

مراقب باشید اگر وایتکس زیادی استفاده کنید، بافت پرده‌ها سریع پوسیده می‌شود و گاهی هم پارچه را زرد یا کدر می‌کند بنابراین استفاده از صابون یا جوش‌شیرین همیشه در اولویت است.

بعد از گذشت این مرحله می‌توانید پرده‌ها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید. به‌خاطر داشته باشید برای جلوگیری از چروک‌شدن، آنها را بلافاصله از ماشین خارج کرده و آویزان کنید تا به اتوکشی نیازی نداشته باشند. خشک‌کردن پرده در نور آفتاب هم، آن را درخشنده‌تر می‌کند.

برای شست‌وشوی پرده‌ها از آب داغ استفاده نکنید تا چروک نشوند. پرده‌هایی که پلیسه‌ای هستند را با آب نشویید؛ برای این پرده‌ها ابتدا گرد و غبار آن را با سری جاروبرقی بگیرید و لکه‌های آن را هم با اسفنج مرطوب پاک کنید.

اگر حلقه‌های پرده که با گیره آویزان می‌شوند، کدر شده یا زنگ زده‌اند، آنها را در مقداری سرکه بجوشانید تا برق بزنند. پرده‌هایی که چوبی هستند، با یک برس مرطوب شده با آب تمیز کنید.

هنوز هم پرده‌های آلومینیومی پیدا می‌شود؛ برای تمیز کردن آنها مواد شوینده را روی آن اسپری و با دستمال تمیز کنید. یک راه ساده برای جلوگیری از چروک‌شدن پرده‌های حریر، استفاده از پودر صابون به جای پودر ماشین لباسشویی است.

شست‌وشوی مبل‌ها با شامپو فرش

برای تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای ابتدا گرد و غبار آن را با جاروبرقی پاک کنید. اگر پارچه مبل یا کوسن‌ها به‌راحتی جدا می‌شوند، حتما آنها را جدا کرده و با ماشین لباسشویی بشویید اما اگر قابل جدا شدن نیستند، می‌توانید از شامپو فرش برای تمیز کردنشان استفاده کنید. شامپو فرش را با کمی آب گرم ترکیب کرده و با اسفنجی نرم، کف آن را روی پارچه بکشید.

اگر بخارشور دارید، کف را به وسیله آن بگیرید ولی اگر بخارشور ندارید، حوله‌ای تمیز را روی کف‌ها بکشید تا کاملا پاک شود. اگر نیاز به تمیز شدن بیشتر داشت، دوباره این مرحله را تکرار کنید.

بهترین راه برای خشک شدن مبلمان قرار دادن آنها در نور خورشید است. از گذاشتن آنها در هوای آزاد خودداری کنید چرا که به‌خاطر خیس بودن سریع گرد و غبار می‌گیرند و دوباره کثیف می‌شوند.

می‌توانید از سشوار هم برای خشک کردن مبلمان استفاده کنید. بسیاری از مبل‌ها از جنس مخمل هستند. برای تمیز کردن آنها، با کشیدن برس در جهت خواب پارچه، ابتدا گرد و خاک آن را بگیرید و در صورت وجود لکه، آن را تمیز و با جاروبرقی هم آن را جارو کنید.

برای شست‌وشوی مبلمان مخمل، دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با یک کاسه آبلیمو و آب ترکیب کنید و با دستمال روی لکه‌ها بکشید تا پاک شوند.

دستمالی که برای این کار استفاده می‌کنید نباید پرز دهد و حتما آب اضافی آن را بگیرید و سپس روی پارچه بکشید چون مایع شوینده به بافت پارچه مبل آسیب وارد می‌کند. علاوه بر این اگر رنگ مبل‌ها روشن است، می‌توانید از ترکیب مایع ظرفشویی با آب گرم و حتی مقداری مایع سفید‌کننده استفاده کنید البته باز هم فقط از کف آن برای تمیز کردن پارچه مبل استفاده کنید. اگر مبلمان شما چوبی است، تنها لازم است با پارچه‌ای نرم خاک آنها را بگیرید.

لکه بری از مبلمان

سعی کنید در اولین فرصت لکه‌های ایجاد شده را پاک کنید. اگر لکه چربی یا روغن روی پارچه مبل ریخته است، ابتدا آن را بشویید سپس از مواد شوینده و بخارشو استفاده کنید.

ساده‌ترین راه برای زدودن لکه‌ها، استفاده از لکه‌برهای آماده است. اما خودتان هم می‌توانید لکه‌بری خانگی تهیه کنید. برای لکه‌های چربی، کمی نمک و الکل را ترکیب کرده و روی لکه بمالید.

اگر پارچه مبل‌تان ابریشمی است و لکه چربی روی آن نشسته، یک کاغذ خشک‌کن را روی لکه گذاشته و اتوی داغ را روی آن گذاشته و فشار دهید تا لکه را از بین ببرد.

برای زدودن لکه جوهر هم ابتدا آن قسمت را خیس کنید و مقداری نمک روی لکه بپاشید و با پنبه تمیز کنید. ترکیب محلول گلیسیرین و آمونیاک را هم می‌توانید روی لکه مالیده و سپس با ترکیب آب و پودر دستی محل لکه را بشویید.

برای زدودن لکه جوهر از سطح پارچه مبل هرگز دستمال را روی مبل نکشید چون باعث پخش لکه می‌شود. گاهی هم ممکن است رد سوختگی یا زردی سیگار روی پارچه مبل به‌جا بماند که می‌توانید با ساییدن یک حبه قند به آن نقطه، لکه را از بین ببرید.

در پارچه‌هایی که الیاف مصنوعی دارند می‌توانید با آبلیمو این لکه را از بین ببرید اما اگر پارچه آن کرکدار است، پنبه‌ای را به شیر آغشته کنید و لکه را با آن از بین ببرید و سپس با آب و صابون هم لکه شیر به‌راحتی پاک می‌شود.

شست‌وشوی لحاف و روتختی

سعی کنید ملحفه‌ها را همراه لباس‌ها نشویید چون ممکن است رنگ لباس‌ها روی ملحفه‌ها اثر بگذارد. بهترین روش شست‌وشوی آنها با آب و صابون است.

اگر هم لکه‌ای روی آنهاست، حتما قبل از شست‌وشو، لکه را از بین ببرید اما اگر ملحفه‌ها به مرور زمان کدر شده، می‌توانید یک‌چهارم پیمانه آبلیمو به محلول شست‌وشو اضافه کرده و با آب گرم بشویید.

استفاده از آبلیمو علاوه بر این که جایگزین مناسبی برای مواد سفیدکننده محسوب می‌شود، باعث درخشندگی پارچه هم می‌شود.

استفاده از صابون به‌عنوان ماده شوینده هم گزینه مناسبی است چون بوی زیادی نداشته و حساسیت ایجاد‌نمی‌کند. می‌توانید برای لطیف‌تر شدن پارچه ملحفه‌ها، از نرم‌کنننده لباس هنگام آبکشی استفاده کنید.

پیش از شستن روتختی، گوشه‌ای از آن را ابتدا با ماده شوینده بشویید تا مطمئن شوید رنگ نمی‌دهد. اگر تغییر رنگی حس کردید، بهتر است شست‌وشوی آن را به خشکشویی بسپارید.

سعی کنید حتما روتختی را با آب سرد بشویید و پس از آبکشی و خشک کردن روی بند آویزان کنید تا در هوای آزاد خشک شود.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها