«بنیان ارمغان تجارت کویر یزد» با ساخت تجهیزات آب‌ درمانی و ورزش و بدنسازی در آب، آماده تجهیز استخرهاست

تجهیزات ورزش در آب با هیدروجیم

شرکت خلاق و نوآور «گنجینه سلامت» تارا گام‌های مؤثری در جهت تولید مواد موثره دارو در داخل کشور برداشته است

رفع نیازهای دارویی کشور در گنجینه سلامت تارا

داروهای مختلفی در بازار وجود دارد و بسیاری از ما به‎دلایل متفاوتی مثل درمان یا پیشگیری از ابتلا به بیماری‎ها، کاهش درد، داشتن احساس بهتر و ... دارو مصرف می‎کنیم.
کد خبر: ۱۳۰۴۳۷۱

داروها از کالاهای استراتژیک کشور هستند و کمبود یا نبودشان تاثیر جبران‎ناپذیری بر سلامت جامعه می‎گذارد؛ به‎ویژه در شرایط تحریم، این وضع تشدید شده و قیمت داروها بالاتر رفته است. در ایران ظرفیت تولید دارو حتی با واردکردن مواد مؤثره آن از کشورهای دیگر، از واردات خود دارو هزینه به‎مراتب کمتری دارد. به این ترتیب علاوه بر رفع نیاز داخلی، نه‌تنها از ورود دارو بی‎نیاز می‏شویم،بلکه چه بسا بتوانیم صادرات نیز داشته باشیم.

رفع نیازهای دارویی کشور در گنجینه سلامت تارا

این همان ایده‌ای بود که زمینه‌ساز تأسیس شرکت «گنجینه سلامت تارا» در سال ۹۶ شد. هدف بنیانگذاران این مجموعه، بومی‎سازی داروهای اروپایی-آمریکایی مورد نیاز بازار داخلی است که به علت تحریم‎ها واردات‎شان صورت‌نمی‎گیرد.

آنالیز معکوس داروهای خارجی

«ما در این مجموعه داروهای مورد نیاز کشور را از کشورهای اروپایی و آمریکا خریداری و سپس تلاش می‎کنیم با روش‎های آنالیز معکوس نسخه ایرانی دارو را تولید کنیم. پس از اینکه دارو را تهیه کردیم، با کمک روش‏های مختلف آنالیز و داده‏های موجود از دارو، مواد موثره و تشکیل دهنده دارو را مشخص و سپس از دارو نمونه‎سازی می‎کنیم.»

اینها را مدیر عامل شرکت «گنجینه سلامت تارا» به جام‌جم می‌گوید. امیرحسین ورپشتی در خصوص فرآیند تهیه این داروها و مواد مؤثره آنها می‌گوید: «خرید و جمع‎آوری مواد موثره دارو برای ساخت نمونه هم کار ساده‏ای نیست. بیشتر اوقات این مواد در کشور وجود ندارند و ما مجبوریم از دیگر کشورها آنها را
وارد کنیم. بعد مواد اولیه و موثره را ترکیب و نمونه‎سازی از دارو شروع می‎شود. نمونه به‌دست آمده را برای آزمایشگاه‎هایی ارسال می‏کنیم که مورد ارزیابی و تایید منظم عملکرد از سوی سازمان غذا و دارو و بر مبنای استاندارد بین‎المللی پایه‎ریزی شده‎اند و در اصطلاح به آنها آزمایشگاه‎های آکرودیته گفته می‎شود. اگر جواب آزمایشگاه به نمونه اصلی و استانداردها نزدیک باشد، دارو وارد چرخه تولید می‎شود. در غیر این صورت چرخه نمونه‎سازی و ارسال به آزمایشگاه دوباره یا چندباره تکرار می‎شود. البته تمام این مراحلی که من در دو دقیقه گفتم، بیش از دو سال زمان می‎برد.»

مدیر عامل شرکت گنجینه سلامت تارا با بیان مراحل تولید داروهای این شرکت ادامه می‎دهد: «تمرکز اصلی ما روی کیفیت محصولات از نظر تولید و بسته‎بندی است. ما بر خلاف دیگر محصولات در بازار به جای استفاده از پودر، از عصاره استفاده می‎کنیم که اثربخشی بیشتری دارد؛ کپسول‎های دارویی ما بی‎رنگ هستند تا مصرف‎کننده داخل دارو و نداشتن ناخالصی آن را ببیند. برای مثال در یک کیلوگرم زردچوبه ۱۰گرم ماده موثره کورکومین وجود دارد. ولی در یک کیلوگرم پودر کورکومین ۸۰۰ گرم آن ماده موثره است. یعنی می‎توان گفت یک کپسول پرشده با عصاره کورکومین، برابر است با ۸۰ کپسول پر شده با پودر زردچوبه.»

در حال حاضر این شرکت برای چهار دارو پروانه ساخت دریافت کرده است و به زودی شش هفت محصول دیگر نیز تا نیمه سال آینده پروانه ساخت خود را خواهند گرفت.

رفع نیازهای دارویی کشور در گنجینه سلامت تارا

شرکت گنجینه سلامت تارا موفق شده است با تولید داخلی داروهایی که در ادامه نام می‎بریم حتی با وجود اینکه تمام مواد موثره را از خارج خریداری می‎کند، نسبت به واردات خود این داروها از کشورهای اروپایی و آمریکا، تا ۸۰درصد از خروج ارز دارویی از کشور جلوگیری کند.

مشتریان و صادرات دارو

شرکت گنجینه سلامت تارا در حال حاضر درصدی کوچک از نیاز بازار داخلی را تامین می‎کند و امیدوار است به زودی با مذاکره‌های انجام شده، به کشورهایی مانند افغانستان، ارمنستان، عراق و ترکیه صادرات داشته باشد.

رفع نیاز جامعه مهم‌تر از سود ماست

مدیر عامل شرکت گنجینه سلامت تارا می‌گوید برای بومی‌سازی این محصولات مسیر دشوار و پیچیده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند و تصریح می‌کند: «ما نیز مانند بسیاری از کسب‎وکارهای دیگر در دو سه سال اول فعالیت مجبور بودیم از جیب خودمان خرج کنیم تا محصولات‎مان به مرحله تولید برسند. در این مدت مسلما تراز مالی ما مثبت نبوده است و امکان استفاده از تسهیلات شرکت‎های دانش‎بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را نیز نداشته‎ایم. زیرا وام این نهاد به استارت‎آپ‎هایی تعلق می‎گیرد که تراز مالی‎شان در دو سال اول مثبت بوده باشد.»

مهندس ورپشتی در ادامه می‎افزاید:«به ما پیشنهاد شد سراغ داروهای ساده‎تری مثل استامینوفن برویم که به وفور در بازار پیدا می‎شوند. به‏ این‎ترتیب نیاز به صرف هزینه هنگفت برای تحقیقات نخواهیم داشت، تراز مالی شرکت مثبت خواهد شد و نیاز به گذراندن فرایند چند ساله نیز نخواهد بود؛ اما فایده این کار چیست وقتی نیازی از جامعه را برطرف نکنیم و فقط به فکر سود شخصی‎مان باشیم؟» مدیرعامل شرکت گنجینه سلامت تارا در رابطه با حمایت‎های صورت گرفته به جام‎جم می‎گوید:« مدیران سازمان غذا و دارو خیلی خوب در این زمینه ظاهر شد و حمایت‏های بسیار خوبی‌ داشتند.»

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها