خبرگزاری رسمی عربستان (واس) خبر داد

بازداشت سه مقام دیگر عربستان به اتهام فساد مالی

وزیر امور خارجه پرو، ضمن اعتراف به دریافت خارج از نوبت واکسن کرونا از سمت خود کناره‌گیری کرد.
کد خبر: ۱۳۰۴۳۳۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، به دنبال افشای واکسن زدن پیش از موعد «مارتین ویسکارا» رئیس‌جمهوری سابق پرو و همسرش و همچنین شماری از مقام‌های ارشد این کشور، «الیزابت اَستِته» (Elizabeth Astete) وزیر امور خارجه پرو نیز با اعتراف به اینکه خود از دریافت کنندگان دوز نخست واکسن کرونا بوده است، از سمت خود کناره‌گیری کرد.
 
اَستِته با صدور بیانیه ای ضمن اعلام خبر استعفایش، این اقدام را «ارتکاب به خطایی جدی» خواند و از دریافت دوز بعدی واکسن انصراف داد.
 
«لوئیس سوارز» (Luis Suárez) معاون وزیر بهداشت پرو نیز ساعاتی پیش از کناره‌گیری وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که شخص او و گروه مسئول برنامه کنترل و مهار ویروس کرونا دربازه زمانی ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۰ (شهریور تا آبان ماه) و پیش از تایید استفاده اضطراری واکسن چینی سینوفارم، دوز نخست را دریافت کرده اند.
 
پس از استعفای «پیلار مازِتی» (Pilar Mazzetti) وزیر بهداشت پرو، معاون این وزارتخانه نیز کناره‌گیری کرد.
به گزارش تلویزیون دولتی پرو، مازِتی روز جمعه (۲۴ بهمن ماه) با انتقاد شدید از دریافت خارج از نوبت واکسن کرونا از سوی رئیس جمهوری پیشین پرو، پیش از آغاز طرح ملی واکسیناسیون در این کشور از سمت خود استعفا داد.
 
به این ترتیب، «اوسکار اوگارته» (Óscar Ugarte) وزیر بهداشت جدید پرو و جانشین مازِتی که روز شنبه (۲۵ بهمن ماه) سوگند یاد کرد، پنجمین وزیر بهداشت  از آغاز شیوع بیماری همه‌گیر در این کشور آمریکای جنوبی خواهد بود.
برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ در پرو با اولویت کادر درمان و بهداشت از ۹ فوریه (۲۱ بهمن) آغاز شده است.
ویسکارا رئیس‌جمهوری پیشین پرو (۲۰۰۸- ۲۰۲۰) که به اتهام دست داشتن در فساد از کار برکنار شد، در دفاع از خود گفت، او همچون هزاران نفر دیگر به عنوان داوطلب در کارآزمایی بالینی، واکسن چینی سینوفارم را دریافت کرده است.
بر اساس آخرین آمار تارنمای «وردو میترز» شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آمریکای لاتین در حالی در روزهای اخیر از ۲۰ میلیون نفر فراتر رفته است. همچنین تا کنون بیش از ۴۳ هزار نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشورر جان خود را از دست داده اند.
به دنبال شناسایی گونه‌ جهش‌یافته برزیلی کرونا در پرو که از کشورهای فقیر و آسیبدیده منطقه آمریکای لاتین محسوب می‌شود، کارشناسان انستیتوی ملی بهداشت وابسته به وزارت بهداشت پرو هشدار داده که ابتلای افراد به ویروس کرونا موجب مصونیت این افراد از ابتلا به انواع جهش یافته نخواهد بود.


  



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها