تفاوت بین ویتامینD2 وD3 چیست ؟

ویتامینD2 وD3 چه فرقی با هم دارند؟

«بوون»، یکی از بیماری‌های رایجی است که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بروز می‌کند.
«بوون»، یکی از بیماری‌های رایجی است که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بروز می‌کند.
کد خبر: ۱۳۰۴۰۱۵

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، پوست یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن است که مانع از ورود عوامل بیماری زای خارجی به داخل بدن می‌شود. در برخی موارد، پوست دچار بیماری‌های مختلف از جمله سرطان می‌شود و یکی از بیماری‌ های پوستی رایج، بیماری بوون است.

این بیماری یکی از ناهنجاری‌ های پوستی است که به ندرت منجر به سرطان پوست می‌شود و تنها بخش فوقانی پوست را درگیر می‌کند.

این بیماری خطرناک نیست و هم اینک درمان‌های خوبی برای آن وجود دارد. با این حال، نباید این بیماری را دستکم بگیرید، زیرا در برخی موارد نادر این بیماری می‌تواند گسترش یافته و به سرطان پوست تبدیل شود.

بیماری بوون می‌تواند در هر بخشی از پوست بدن دیده شود، اما به طور معمول در بخش فوقانی بدن، دست‌ها و پا‌ها دیده می‌شود.

همچنین این بیماری در لبها، در داخل دهان، اندام تناسلی یا مقعد دیده می‌شود. این بیماری غالباً به صورت یک بخش قرمز و پوسته پوسته شدن پوست که به تدریج گسترش می‌یابد، مشاهده می‌شود.

این مناطق ممکن است در نزدیکی دستگاه تناسلی به صورت قهوه‌ای سیاه و شبیه زگیل باشند. افراد غالباً تمایل به خارش این بخش‌ها دارند. علائم دیگر و خاصی برای این بیماری وجود ندارد و اغلب آن را با بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، اگزما و عفونت‌های قارچی اشتباه می‌گیرند.

دلیل اصلی به وجود آمدن این بیماری، حضور بیش از اندازه در معرض نور خورشید است. این بیماری به ویژه در افرادی که به ویروس پاپیلومای انسانی، افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند و یا در معرض آرسنیک و پرتو‌های قوی قرار دارند، دیده می‌شود.

زمانی که این لکه‌ها دچار خونریزی، تغییر ظاهری یا تغییر اندازه شدند، مراجعه به پزشک ضروری است. پزشک پس از تشخیص بیماری می‌تواند از راه‌های مختلف این بیماری را درمان کند. به دلیل آنکه این بیماری می‌تواند منجر به سرطان شود، درمان به موقع آن بسیار ضروری است.

درمان بیماری بوون به اندازه، پیشرفت آن، سن و شرایط جسمانی فرد بستگی دارد. پزشکان می‌توانند با منجمد کردن آن بخش، درمان شیمیایی، درمان فوتودینامیکی و عمل جراحی بیماری را درمان کنند. اگر افراد در گذشته به سرطان پوست مبتلا شده اند باید حتماً تماس‌های خود با نور مستقیم خورشید را کاهش دهند. توصیه می‌شود این افراد دستکم یک بار در سال به پزشک متخصص برای معاینه کامل بالینی مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها