بررسی علائم نادر کووید19 در یک گزارش تحقیقاتی؛

سکسکه؛ عارضه دیگری از کرونا

پزشکان می گویند سکسکه کردن می تواند یکی دیگر از علائم ویروس کووید-19 در بدن یک فرد باشد.
کد خبر: ۱۳۰۳۹۴۹

به گزارش جام جم آنلاین ، گروهی از پزشکان انگلیسی با بررسی برخی از بیماران مبتلا به کرونا به این نتیجه رسیده اند که سکسکه کردن بی وقفه و دنباله دار می تواند یکی از علائم نادر آلوده شدن یک فرد به ویروس کرونا باشد.

کارشناسان می گویند ویروس کرونا می تواند به دیافراگم حمله کند. دیافراگم عضله ای است که تنفس را کنترل می کند. به هر حال کرونا با حمله به دیافراگم می تواند آن را دچار اسپاسم کند که این وضعیت به سکسکه ختم می شود.

سکسکه در دیگر بیماری های ویروسی نظیر آنفولانزا و بیماری سل هم دیده می شود.

این تیم تحقیقاتی در ادامه تحقیقات خود موارد مختلفی را جهت بررسی علامت سکسکه در بیماران کرونایی ارائه داد.

به عنوان مثال مرد 48 ساله ای که به کرونا مبتلا شده بود ابتدا تب کرد و او با داروی بدون نسخه درمان شد. اما ناگهان دچار سکسکه هایی شدید شد که در طول هفته بعد از آن نیز ادامه داشت.

به منظور درک بیشتر از اینکه چه چیزی واقعا عامل سکسکه می شوند گروهی دیگر از پزشکان در قاهره اقدام به سونوگرافی شکمی از از برخی بیماران کردند که دچار سکسکه های شدید و مکرر شده بودند.

در یک مورد دیگر فردی پس از اینکه تست کرونایش مثبت اعلام شد دچار تب شدیدی شد. برای این بیمار برخی داروی کاهش دهنده تب و همچنین «هیدروکسی کلروکین» تجویز شد. هیدروکسی کلروکین همان داروی مخصوص مالاریاست که ترامپ رییس جمهور آمریکا اصرار عجیبی داشت که در جلوگیری از ابتلای فرد به کرونا بسیار موثر است که البته آزمایشات مختلف نشان داد این دارو تاثیری بر روی جلوگیری از بیماری ندارد.

به هر حال این بیمار حال بدتری پیدا کرد و سپس سکسکه های شدید او شروع شد.پزشکان به منظور اینکه این علامت آزاردهنده او را کاهش دهند برایش سه داروی دیگر تجویز کردند.

او پس از افزایش دوز باکلوفن ، که برای درمان اسپاستیسیته عضله و سکسکه مداوم استفاده می شود ، به آرامی شروع به بهبود کرد.

سکسکه ها در واقع انقباض های کاملا بی اختیاری هستند که در دیافراگم ایجاد می شود. توصیه می شود اگر فردی به هر دلیلی (چه کرونا و چه هر چیز دیگری) تا 48 ساعت سکسکه ادامه دار داشتند بلافاصله نزد پزشک بروند.

مطالعات بعدی که در ژورنال بررسی تنفسی به چاپ رسید نشان داد که سکسکه می تواند از اثرات مستقیم ویروس کرونا باشد.

با این حال برخی از محققان دانشگاه قاهره مصر می گویند این سکسکه شاید یک علامت اتفاقی است که ممکن است اصلا ارتباطی با کووید19 نداشته باشد اما شک و تردید خود را نسبت به این موضوع همچنان حفظ کردند و گفتند که شاید واقعا سکسکه یکی از پیامدهای ویروس کرونا باشد.

موارد مشابه دیگر بر ارتباط بین سکسکه و کرونا تاکید می کرد. مثلا یک فرد 62 ساله اهل شیکاگو بعد از اینکه تست کرونایش مثبت اعلام شد به مدت چهار روز سکسکه بی وقفه داشت اما دیگر علائم کرونا را نشان نداد.

البته علاوه بر سکسکه ، ویروس کرونا می تواند علائم نادر دیگری هم داشته باشد همانند ریزش مو، وز وز گوش، دو بینی و حتی مشکل در دفع ادرار.

دانشمندان بر این باورند که علائم عجیب و غریب می تواند به گیرنده ACE2 مرتبط باشد یعنی در واقع هدف ویروسدر  هنگامی که می خواهد به سلولهای سالم نفوذ کند ، بنابراین می تواند از آنها برای تولید مثل استفاده کند.

این ماده از مغز ، معده و ریه ها گرفته تا پوست ، مغز استخوان و کلیه ها یافت می شود.

دکتر استفان گریفین ، ویروس شناس در دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز می گوید: هنوز چیزهای زیادی در مورد این ویروس نمی فهمیم.

اما یک چیزی که ما می دانیم این است که گیرنده ACE2 در بسیاری از بافتهای مختلف بدن وجود دارد و ویروس می تواند به انواع اندام ها برسد.

پروفسور جان آکسفورد ، یک ویروس شناس در دانشگاه کوئین مری  لندن نیز می گوید بسیاری از ویروس ها احتمالاً همان تأثیرات مشابه با کرونا را دارند. اکنون تفاوت به سادگی در مقیاس عفونت است.

او می گوید: ما احتمالاً این علائم غیرمعمول را بیشتر به دلیل تعداد زیادی از افراد آلوده مشاهده می کنیم. علائمی که ممکن است در طی یک اپیدمی در یک کشور یا منطقه نادیده گرفته شوند ، در طی یک همه گیری در سراسر قاره ها بسیار بیشتر دیده می شوند.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

 

newsQrCode
برچسب ها: کرونا سکسکه ویروس
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها