وزیر کشور در گزارشی به رییس جمهور اعلام کرد؛

بیش از نیمی از خودروهای دپو شده در گمرک ترخیص شد

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور از مداخله وزارت کشور و برگزاری جلسه ای با شرکتهای تاکسی اینترنتی در جهت نظارت برای تامین امنیت و پاسخگویی این شرکتها در حوزه امنیتی تا پیش از پایان سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۳۰۳۸۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، حسین ذوالفقاری در نشست خبری امروز سه شنبه خود در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص امنیت تاکسی های اینترنتی و نظارت بر آنها گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر امروز را با گذشته در حوزه مسافرکش های شخصی تطبیق دهیم مشاهده می کنیم که در گذشته از نظر امنیتی مشکلات بسیاری وجود داشت. به شکلی که اگر فردی در کنار خیابان برای جابجایی، مسافرکش شخصی مقابل او می ایستاد شاید اتفاقات ناگواری را در گذشته شاهد بودیم اما با ورود تاکسی های اینترنتی و ساماندهی افرادی که به عنوان مسافرکش های شخصی فعالیت می کنند، وضعیت بسیار بهتری رقم خورده است و امروز بسیاری از اتفاقات گذشته جلویش گرفته شده است.

وی افزود: بنده هم کلیپی که ظرف روزهای گذشته در فضای مجازی در خصوص سرقت بار و همچنین پلاک سرقتی خودروی یکی از شرکت های تاکسی اینترنتی منتشر و اعلام شده کسی پاسخگو نیست، دیده ام. در همین راستا موضوع را به واحد رصد خود اعلام کردیم تا جلسه ویژه ای در حوزه بررسی اعتبارسنجی افرادی که می خواهند در این شرکت ها فعالیت کنند برگزار شود. بی تردید با گسترش بی رویه این حوزه مخالف هستیم و باید سامانه این شرکت ها به پلیس برای تشخیص اصالت خودرو و صلاحیت فردی متصل شود تا این موارد به صورت دقیق بررسی شود. همچنین مسئولیت مدیرعامل و افرادی که در این حوزه فعالیت می کند باید مشخص و ما در این حوزه تصمیم گیری خواهیم کرد و تصمیم نهایی تا پیش از پایان سال انجام خواهد شد.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود در ارائه گزارشی از عملکرد ۷ ساله وزارت کشور در حوزه های امنیتی به موضوع حفاظت از مرزهای کشور اشاره کرد و افزود: ظرف این ۷ سال با اعتباراتی که از سوی دولت و مجلس به وزارت کشور اختصاص پیدا کرده حدود ۳۰۰ کیلومتر انسداد مرزی انجام شده و ۲۲۷ پایگاه و پاسگاه مرزی احداث شده و از سوی دیگر حدود یک هزار کیلومتر جاده های خط مرزی به همراه آب رسانی، برق و گازرسانی به ۳۲۵ باب پاسگاه مرزی انجام شده است.

وی ادامه داد: در شرق کشور با پیگیری های وزارت کشور کار ویژه مرزی انجام شد و با تامین اعتبار ویژه ای در جهت کنترل مرز در شرق کشور اقدام شده که این کار از طریق ستاد کل نیروهای مسلح در حال اجرایی شدن است.

وی تاکید کرد: در حوزه صید ماهی نیز از سوی وزارت کشور دستورالعملی تهیه و به دولت ارسال شد که در آن مصالح و منافع مرز نشینان در نظر گرفته شده است.

ذوالفقاری بااشاره به استرداد ۱۵۰۰ نفر از زندانیان ایرانی در کشورهای منطقه همچون ترکیه، پاکستان ، آذربایجان و... به کشور گفت: این افراد به کشور مسترد شدند تا محکومیت خود را در کشور بگذارند. همچنین در حوزه پاکسازی زمینها از حیث وجود مین اولویت بندی و برنامه ریزی انجام شد و نهایتا حدود یک میلیون هکتار زمین پاکسازی و برای فعالیت تحویل کشاورزان شد. در همین حوزه ۴۹۷ نفر از شهروندانی که در حوزه مرزهای مشترک با کشور عراق روی مین رفته بودند مجموعا ۹۵ پرونده به عنوان شهید و ۴۰۲ مورد به عنوان جانباز تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اطلاعات مسافرینی که از نقاط مختلف به کشور سفر می کند در سامانه ای ثبت و قابل بهره برداری است ظرف ۷ سال گذشته ۱۳ مرز رسمی شامل ۸ مرز زمینی، دو مرز هوایی دو مرز ریلی به تصویب رسیدو به مرزهای رسمی کشور اضافه می شود و ۱۵ بازارچه مرزی در ۴ استان به تصویب دولت رسید. ساماندهی کولبران که به صورت رسمی و در چارچوب قانون از معافیتهای گمرکی استفاده می کند این بازارچه ها تشکیل شده است. تا فعالیت مرزنشینان در نقاط مرزی در قالب همین بازارچه ها ساماندهی شود تا افراد از مجاری غیر قانونی تردد نکنند و مشکلات بعدی به وجود نیاید.

معاون وزیر کشور در ادامه به موضوع پدافند غیر عامل اشاره کردو افزود: فرهنگ پدافند غیر عامل در سطوح مختلف نهادینه شده است و تاکنون ۲۵ هزار دوره آموزشی در کشور انجام شده و ۵۰۰ نفر مربی با تسلط در این حوزه در حال انجام کار آموزشی هستند.

ذوالفقاری در تشریح عملکرد ۷ ساله وزارت کشور در حوزه اتباع خارجی نیز گفت: در این مدت ۸ مرحله آمایش اتباع افغانستانی شامل ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار نفر انجام شده است. همچنین در حوزه ساماندهی زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند و صدور پروانه ازدواج آنها ۷۵۴۵ پروانه در مورد زنان ایرانی و ۶۳۶۷ مورد پرونده برای صدور پروانه مردانی که با زنان خارجی ازدواج می کند تکمیل شده است.

وی ادامه داد: در خصوص اعطای تابعیت و اقامت طولانی مدت به اتباع خارجی در این مدت ۵۹۷ نفر تابعیت از جمهوری اسلامی دریافت کردند و براساس قانون جدید نیز تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی داده می شود که تاکنون ۸۶ هزار و ۵۵۸ نفر در مجموع تشکیل پرونده داده اند که به احتمال قوی مشمول دریافت تابعیت خواهند شد. همچنین در خصوص اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی حدود۲۰۰۰ نفر متقاضی پرونده تشکیل دادند که برخی از آنها بررسی و اقامت ۵ ساله به آنها داده شده بود و مابقی نیز در حال بررسی است. موضوع مهم در این حوزه ضرورت وجود سامانه ای بود که بتواند تمام موارد اتباع خارجی را ثبت کند که این کار انجام شد و اداره کل اتباع خارجی وزارت کشور این سامانه را کامل کرده و امروز دستگاه های همراه از آن بهره برداری می کند.

وی ادامه داد: ۱۸۷ دفتر خدماتی در کشور تشکیل شده که امورات اتباع خارجی را دنبال می کند و در مورد اتباع خارجی غیر مجاز نیز اقدامات مختلفی با دولت افغانستان انجام شده به شکلی که ما امروز هزینه ورود قانونی به کشور را به کمتر از نصف کاهش داده ایم و این کار با هدف جلوگیری از ورود اتباع به صورت غیر قانونی انجام شده است. به شکلی که هزینه ورود قانونی از هزینه قاچاق بیشتر نیست. از سوی دیگر ۳۰۰ یورو ضمانت برگشت که در سفارت ما در کشور افغانستان دریافت می شد را نیز حذف کردیم.

وی ادامه داد: در توافق با کشور افغانستان مقرر شد برای گروه هایی که به صورت غیر قانونی در کشور ما هستند و شرایط خاصی را دارند از جمله حضورشان با خانواده در کشور ما هماهنگی کرده ایم که برای آنها گذرنامه صادر شود تا اقامت آنها قانونی شود. برهمین اساس نزدیک به یکصدهزار نفر گذرنامه دریافت کردند. جمعیتی بیش از یک میلیون نفر براساس سرشماری انجام شده به صورت غیر قانونی در کشور حضور دارند که امیدواریم بتوانیم با گذرنامه آنها را ساماندهی کنیم.

وی در خصوص طرد افراد غیر مجاز افغانستانی ظرف ۷ سال گذشته در کشور تصریح کرد: ۵ میلیون و ۳۵۲ هزار نفر طرد افراد غیر مجاز افغانستانی و دیگر کشورها را داشته ایم که دو میلیون و ۸۰ نفر خودمعرف بودند و سه میلیون و ۲۶۶ هزار نفر نیز دستگیر شدند که این نشان می دهد باز هم با پدیده ورود اتباع غیر قانونی خارجی با وجود همه تمهیدات مرزی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ مجموع دانش آموزان افغانستانی در حال تحصیل ۳۰۲ هزار و ۴۰۷ نفر بوده که این رقم امروز به ۵۲۳ هزار و ۸۴۶ نفر رسیده است. همچنین بیش از ۱۴۶ هزار نفر از پناهندگان در نهضت سودآموزی شرکت کردند و ۷۴ مدرسه در طول این سالها برای اتباع افغانستانی احداث شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۶ هزار نفر از اتباع از دانشگاه های ما فارغ التحصیل و ۵۰ هزار نفر نیز در حال تحصیل هستند در حال حاضر صد هزار نفر از پناهندگان شامل بیمه سلامت و مابقی نیز همانند ایرانیان مقیم کشور با پرداخت بیمه از این بیمه برخوردار می شوند. در مورد بیماری کرونا نیز اتباع خارجی همانند ایرانیان به صورت رایگان بستری و درمان می شوند. ۴۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حوزه مقابله با این بیماری در حوزه اتباع به کشور کمک شده است.

وی تاکید کرد: در کشور ما همزیستی مسالمت آمیزی با اتباع وجود دارد که البته مداوم این موضوع مورد هجمه دشمنان قرار می گیرد. اما اقدامات بسیار خوبی در حوزه آموزشی اتباع انجام شده به شکلی که ۲۴ هزار و ۲۹۶ نفر در آموزشهای فنی و حرفه ای از اتباع آموزش دیدند و ۱۹۷ پایگاه اشتغال زایی در کشور برای آنها تشکیل شده است.

وی تاکید کرد در سیل سال ۹۸ برای اتباع حاضر در مناطق سیل زده چادر و اقلام آشپزخانه توزیع شد و ۲۳ میلیارد برای این اتباع فقط در چابهار اختصاص پیدا کرد. در حوزه ورزشی نیز ۵۰ هزار نفر ورزشکار اتباع خارجی در قالب ۲۵۰۰ تیم در کشور حضور دارند.

معاون امنیتی وزارت کشور ادامه داد: در حوزه امنیتی انتظامی ۲ هزار و ۱۵۰ طرح امنیتی در سطح ملی استانی طراحی و اجرا شده است و ۵۱ دستورالعمل با موضوعات امنیتی تدوین شده که این میزان بیش از کل مدت بعد از انقلاب تا پایان سال ۹۲ بوده است. در مورد تامین امنیت اجتماعات برنامه ها وسخنرانی ها نیز ساماندهی انجام شد و در دستورالعمل ویژه این حوزه ۳۳ ماده و بیش از ۶ ماه تلاش و زحمت انجام شده است. در تمام مناسبت ها همچون انتخابات ، برنامه های ملی ، حضور هیاتهای خارجی، امنیت کامل برقرار بوده و مناسبت هایی همچون سالگرد رحلت امام و ایام عاشورا و تاسوعا و انتخابات ها نیز به خوبی برگزار شده است.

به گفته ذوالفقاری، کار وزارت کشور هماهنگی و تقسیم کار بین اعضای شورای امنیت کشور است که خوشبختانه بهترین دوران هماهنگی در سطح شورای امنیت کشور را داریم البته این مهم با مشارکت مردم در توسعه نظم و امنیت عمومی و تقویت نیروی انتظامی در سطح ملی انجام شده است. مشارکت بسیج در تامین امنیت موضوعی بود که مورد بحث قرار گرفت و طرحی تهیه و ابلاغ شد که با هماهنگی نیروی انتظامی و بسیج امنیت در مسابقات ورزشی برقرار شد. بی تردید رویکرد شورای امنیت کشور ، وزارت کشور و استانداری ها در حوزه امنیت رویکرد مبتنی بر پیش بینی و پیشگیری است.

وی افزود: در همین راستا کمیته پژوهشی تشکیل شده که ریز و درشت همه موارد کشور را بررسی می کند. ۲۶۰ جلسه پیشگیری از سرقت در جهت کنترل سرقت از مسائل مهمی بود که برگزار شده است. در مورد اربعین نیز در سال ۹۴ برابر مصوبه هیات وزیران موضوع ساماندهی مراسم اربعین به وزارت کشور محول شد و در سال ۹۸ شاهد روند صعودی زائرین بودیم به شکلی که ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این سال زائر داشتیم و به همراه زائرین کشورهای دیگر که از طریق کشور ما برای راهپیمایی اربعین به عراق رفتند جمعیت رفت و برگشت ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را شاهد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه به لحاظ هماهنگی در تامین زیر ساختها با عراق تفاهم نامه خاص اربعین به امضا رسید که در راستای آن ۴۵۰ هکتار پارکینگ ایجاد شد، ادامه داد: هفته گذشته جلسه اربعین را برگزار کردیم تا به لحاظ زیر ساختی برای برگزاری اربعین آماده شویم. هر چند که ممکن است به لحاظ بیماری کرونا همانند سال ۹۹ امکان برگزاری آن وجود نداشته باشد اما ما باید آماده باشیم .

معاون وزیر کشور در خصوص بیماری کرونا نیز گفت: از سال گذشته در پیک اول طرحی در کمیته امنیتی ستاد ملی کرونا با مسئولیت وزارت کشور آماده شد که محدودیت هایی را در فروردین اعمال کردیم که به تبع آن شاهد فروکش کردن بیماری بودیم و این روند را ادامه دادیم، اما تصمیمات مقطعی بود و در نتیجه به این جمع بندی رسیدیم که با توجه به پیک مهر و آبان طرحی دارای استمرار و قابل ارزیابی را تدوین کنیم که در ذهن مردم نیز نهادینه شود تا وضعیت بیماری را مهار کنیم.

وی ادامه داد: ۵۶ جلسه اصلی کمیته امنیتی و ۱۱۵ جلسه کارگروه و کارشناسی تشکیل شد و ۱۳ طرح در کمیته تصویب و برای ستادملی ارسال شد. ما برای ایام محرم و انتخابات میان دوره ای مجلس و به طور کلی ایام خاص پروتکل های مجزایی را تدوین کردیم.

وی تاکید کرد: در مورد طرح هوشمند محدودیت ها امروز دیگر نیاز به طرح و تصمیم جدید نیست و هر شهری در هر وضعیتی قرار گیرد شرایط مشخص و محدودیت های متناسب با آن وضعیت برایش اعمال می شود. در حال حاضر ۳۶ شهر نارنجی ، ۱۷۸ شهر زرد و ۲۳۶ شهر آبی داریم، ولی بر اساس گزارش روز گذشته وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل ها به ۷۵ درصد تقلیل پیدا کرده که این هشداری است که باید مردم آن را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: ظرف ۷ سال گذشته در حوزه همکاری های بین المللی ۱۱ سند امنیتی انتظامی با کشورهای همسایه به امضاء رساندیم. بی تردید ارزیابی امنیت کشور باید متناسب با میزان تهدیدات، در نظر گرفته شود. امروز شاهد تهدیدات بسیاری در حوزه اقتصادی ، اطلاعاتی ، گروههای تروریستی وسرویس های اطلاعاتی دشمن هستیم، ولی در مجموع با شرایط موجود نسبتا امنیت کشور جزو مولفه هایی است که از نظر مردم مطلوب است؛ البته این مهم محصول کار جمعی مردم ، وزارت اطلاعات و ارتش، بسیج، شورای تامین استانها، نیروی انتظامی، مرزبانان و .... است.

ذوالفقاری در خصوص تامین امنیت راهپیمایی یوم الله ۲۲بهمن که مقرر شده به صورت موتوری و خودرویی برگزار شود نیز گفت: مدل تامین امنیت این نوع از راهپیمایی متفاوت است بر همین اساس به شوراهای تامین استان ها پیش بینی های اطلاعاتی و امنیتی ابلاغ شده و بی تردید فردا تجمع به صورت مردمی نداریم و در این راستا نیروی انتظامی و سپاه و بسیج و اطلاعات تمام رصدها و کنترل ها را انجام می دهد.

وی در خصوص تامین امنیت انتخابات نیز گفت: قطعا امنیت تعطیل بردار نیست. تمامی برآوردها و ارزیابی ها را در حوزه های سیاسی و اجتماعی انجام خواهیم داد. در مورد پروتکل های بهداشتی دو جلسه کارشناسی انجام شد و دستورالعمل ویژه برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی در حال طراحی است. این پروتکل ها در مراحل مختلف شامل ثبت نام، رای گیری، حضور مردم و شمارش، تا دو هفته دیگر به صورت دستورالعملی جامع برای پروتکل های انتخابات با نگاه سلامت و مشارکت آماده خواهد شد.

معاون وزیر کشور در ادامه درباره تامین امنیت انتخابات گفت: بخشی از تامین امنیت در انتخابات در زمینه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که از گذشته آغاز شده و بخشی هم در مورد مرحله اعلام صلاحیت ها و تبلیغات است که باید و نبایدهایی در نوع تبلیغات را مشخص می کند. و بخشی مربوط به روز انتخابات و پس از آن است. قطعا رقابت برنامه ای در کشور در بین کاندیداها اگر اتفاق بیافتد برای نشاط کشور و مشارکت و امنیت انتخابات بسیار موثر است.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع اطلس امنیتی انتخابات اشاره کرد وافزود: این اطلس بر دو بخش متمرکز است بخش اول معطوف به گذشته و بخش دیگر معطوف به شرایط آینده است که این اطلس قبل از عید نهایی خواهد شد.

وی در خصوص امنیت در فضای مجازی نیز گفت: در فضای مجازی در مورد جرایم مرتب در حال هماهنگی با دستگاههای قضایی و امنیتی هستیم. البته بحث اینترنت داخلی در مسیر خود دنبال می شود. برای مثال پلیس فتای ناجا مرتب موارد مختلف را پایش می کند البته این که کلا فضای مجازی را ببندیم ممکن نیست. بسیاری فعالیت ها امروز از جمله آموزش در بستر فضای مجازی انجام می شود و این فضا همانند فضای واقعی امکان بروز جرم درآن وجود دارد که با رصد و پایش و برخورد قابل کنترل است.

وی در خصوص قرنطینه در مرزهای کشور گفت: قرنطینه در مرزها بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت به ویژه برای افرادی که از کشور انگلستان می آیند انجام می شود. با توجه به شرایط کرونا باید شدت کنترل در برخی از موارد بیشتر شود که این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر کشور با اشاره به روزهای پایانی سال با تاکید بر این که مردم در طرح های مرتبط با کرونا همکاری خوبی داشتند و دستاوردهای خوبی توسط مجموعه کشور اتفاق افتاده است، افزود: شرایط و وضعیت امروز شکننده است شرایط بیماری به گونه ای است که در برخی از نقاط کشور تا تغییری اتفاق می افتد شیوع بیماری بسیار سریع تغییر می کند، لذا نیاز است که رعایت بیشتری انجام شود. بی تردید تجمعات این روزها به ویژه در بازار سنخیتی با شرایط کرونا ندارد.

به گفته ذوالفقاری، در این ایام ورود به شهرهایی که ممنوع اعلام شده نباید انجام شود و امیدواریم مردم در این زمینه همکاری کنند تا دوباره گرفتار پیک بیماری نشویم و بتوانیم درایام عید سفرهای بیشتری داشته باشیم، در غیر این صورت باید در این ایام در خانه بمانیم. دورهمی های شبانه فعلا ممنوع است و امیدواریم با توسعه تزریق واکسن و به نتیجه رسیدن و پیگیری واکسن تولید داخل به وضعیت اطمینان کافی برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها