در شرایطی که با اجرای محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم تا حدودی از موج سهمگین کرونا کاسته شده اما نگران تعطیلات پیش‌رو هستیم؛ تعطیلاتی که ممکن است برای برخی از افراد به منزله فرصتی برای مسافرت باشد.
کد خبر: ۱۳۰۳۷۸۲

عمده‌ترین دلیل برای گسترش یا کنترل یک اپیدمی، مواجهه یا عدم مواجهه مردم با بیماران و افراد مشکوک به بیماری است.

هر برخوردی از مهمانی تا دیگر اجتماعات مانند سفر می‌تواند درصد مواجهه با افراد مشکوک را بالا ببرد و در این بین، سفرها می‌تواند تاثیرات بسیار نگران‌کننده‌ای به جای بگذارد.

درست است که شهرها با توجه به وضعیت و آمار مبتلایان‌شان با رنگ‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌‌بندی شده‌اند اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که زرد و آبی‌بودن شهرها الزاما به معنای وضعیت خوب و مجوزی برای ورود به آنها تلقی نمی‌شود چون این رنگ‌بندی‌ها نمی‌تواند دوره پنهان بیماری را نشان دهد.

در واقع ممکن است ما به شهر آبی‌رنگی سفر کنیم اما در حین سفر با افرادی که ناقل و بی‌علامت هستند و در آمار لحاظ نشده‌اند، برخورد داشته باشیم.

واقعیت این است که ما هنوز نتوانسته‌ایم بیماری را کنترل کنیم. درست است که آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا دو رقمی‌ شده و تا ۸۰درصد کاهش بستری در بیمارستان‌ها داشته‌ایم اما هیچ تضمینی برای ادامه این روند وجود ندارد و کوچک‌ترین ساده‌اندیشی و عادی‌انگاری می‌تواند موجب تغییر وضعیت امروزمان شود.

لازم به یاد آوری است که یکی از ‌عادی‌انگاری‌های امروز در مسافرت خلاصه می‌شود. سفرها به دو شکل می‌تواند در گسترش ویروس خطرساز باشد؛ یکی احتمال انتقال بیماری و دیگری احتمال ابتلای بیماری.

در انتقال ممکن است ما بیمار‌ بدون علامت باشیم و با سفرمان ناخواسته و ندانسته موجب ابتلا یا حتی مرگ شخص دیگری بشویم. از طرف دیگر مسافرت مواجهه ما را با افراد جدید بیشتر کرده و احتمال ابتلا و انتشار بیماری را دوچندان می‌کند. ‌

افزون بر این، مسافرت می‌تواند الگوی اپیدمیولوژی ‌بیماری را تحت تاثیر قرار دهد چراکه ممکن است بافت هر بیماری در منطقه‌ای خاص با دیگر مناطق فرق داشته باشد و طبیعتا مسافرت‌ افراد می‌تواند این الگو را بر هم بزند.

براساس اصول اپیدمیولوژی، احتمال این‌که جمعیت ساکن یک شهر با نوعی از بیماری سازگاری پیدا کنند زیاد است اما با ورود مسافران، بیماری از حالت سازگاری خارج می‌شود و این بیماری برای افراد تازه‌وارد، بیماری بیگانه تلقی شده و شانس ابتلای بیماری در چنین افرادی را افزایش می‌دهد.

بنابراین به این موضوع توجه داشته باشیم که آینده بیماری کرونا در کشور، تابع رفتار ماست و بی‌شک اگر بی‌احتیاطی کنیم تبعات ناخوشایندش دامن خیلی از ما را خواهد گرفت.

این در حالی است که کشور ما نسبت به دیگر کشورها محدودیت‌های بسیار کمی داشته اما در شرایط فعلی، محدودیت‌هایی جدی‌تر و سختگیرانه‌تر، حداقل برای جلوگیری از شروع پیک چهارم کرونا ضروری و لازم است.

حمید سوری - رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها