هر کشوری زیر ساخت‌ها و بنیان‌هایی دارد و در عین حال دستخوش رخدادها و حوادثی می‌شود بر همین اساس، مسائل یک کشور را می‌توان از نظر بنیان‌ها و رخدادها مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.
کد خبر: ۱۳۰۳۶۹۱

کسانی که براساس بنیان‌ها و زیرساخت‌های یک کشور مسائل کشوری را داوری کنند کمتر دچار خطا می‌شوند، زیرا بنیان‌ها می‌گویند رخدادها قادر به تغییر هستند یا خیر.

اما کسانی که براساس رخدادها به قضاوت درباره کشوری روی می‌آورند دچار خطا می‌شوند، زیرا رخدادها امور موقتی و سوژه‌ای و در بستر بنیان‌ها حل و فصل می‌شوند.

از جمله بنیان‌های موجود در ایران، ارتباط با اصل اسلام است. اسلامی بودن نظام باعث دوام نظام می‌شود چون اسلام فصل مشترک میان مردم است.

بنیان دیگر، ارتباط مردم با حکومت است. در جمهوری اسلامی، مردم حکومت را در بستر انقلاب فراگیر مردمی ایجاد می‌کنند.

بنیان دیگر، دشمنان هستند. به این معنی که چنانچه کشوری دشمنانی داشته باشد و مردم آن را به عنوان دشمن قبول کنند طبیعتا هر زمانی که دشمن در مورد موضوعی اظهارنظر کند مردم در مقابل آن دشمن مشترک موضع واحدی می‌گیرند.

در مقابل بنیان‌ها، رخدادها مطرح هستند. به این معنی که در همین حکومت رخدادهایی پیش می‌آید مانند گرانی که گاهی جریان سیاسی دست به تحرکاتی زده و اعتراضاتی می‌کند. همچنین رخداد دیگری مانند فتنه ۸۸.

در چنین مقاطعی آمریکا به دلیل این‌که بر مبنای رخدادها وضعیت ایران را مورد ارزیابی قرار می‌دهد دچار خطا شده و ارزیابی اشتباهی داشته و گمان کرده این رخداد به کار نظام خاتمه می‌دهد؛ بنابراین با همه وجود و در بالاترین سطح علیه ایران موضع گرفته و خود را طرفدار آشوب‌ها معرفی کرده که بعد از شکست به خطای فاحش خود اعتراف کرده است.

بنابراین معیاری وجود دارد که اگر کسانی وضعیت کشور را براساس بنیان‌ها قضاوت کنند کمتر دچار خطا شده و برعکس اگر بر مبنای رخدادها قضاوت کنند، دچار خطا می‌شوند.

سعدالله زارعی - کارشناس مسائل بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها