در هر مواجهه‌ای وقتی با حریفی که زیاده‌خواه بوده و قلدرمآبانه رفتار می‌کند مواجه می‌شویم نباید تردیدی داشت که اگر در مقابلش دچار تزلزل و سستی شویم روحیه زیاده‌خواهانه آن طرف موجب می‌شود به دنبال کسب امتیازات بیشتر باشد.
کد خبر: ۱۳۰۳۶۸۹

به این ترتیب اگر یک گام به عقب برگردیم طرف مقابل ۱۰گام به پیش خواهد آمد. این واقعیتی است که در عرصه بین‌الملل با آن مواجه هستیم و در مواجهه با آمریکا نیز بارها تجربه شده است.

در ماجرای برجام هم در هر مقطعی که آنها از جانب ایران احساس سستی کردند نه تنها امتیازی ندادند، بلکه تعهداتشان را نیز نقض و مطالبات بیشتری از جمهوری اسلامی داشتند.

امروز در حالی که هنوز برجام به ثمر نرسیده و آنها تعهداتشان را اجرایی نکرده‌اند سخن از برجام ۲و ۳ شده و مطالبات بیشتری از ایران دارند.

این نشان‌دهنده خوی زیاده خواهی آمریکاست و تصور می‌کنند در مقابل ایران می‌توانند مطالبه بیشتری داشته باشند.

بنابراین آنچه رهبری در بیانات روز گذشته خود فرمودند پشتوانه منطقی دارد، زیرا جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرده و طرفی که باید به تعهدات برگردد آمریکا و اروپاست. در این راستا، کشوری می‌تواند شرط و شروط بگذارد که به تمامی تعهداتش عمل کرده باشد.

امروز جمهوری اسلامی به پشتوانه تعهدات عمل شده خود طلبکار است و آمریکا و اروپا باید بدانند با توجه به مصوبه مجلس اگر به تعهداتشان بازنگردند ایران گام‌های بعدی را براساس این مصوبه برخواهد داشت.

نکته دیگر این است که با توجه به تجربیات، صرف بازگشت آمریکا به برجام موضوعیت ندارد بلکه برداشتن تحریم‌ها نه در مقام حرف بلکه در عمل مهم است.

باید تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی که براساس برجام بنا بر برداشته شدنش بود همین‌طور تحریم‌های اعمال شده در دوره ترامپ رفع شود تا به این ترتیب ایران نیز به تعهدات برجامی خود بازگردد.

مهدی فضائلی - تحلیلگر مسائل سیاسی / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها