روسیه اعلام کرد، دیپلمات‌های سه کشور سوئد، لهستان و آلمان را به اتهام شرکت در اعتراضات اخیر غیرقانونی اخراج می‌کند.
کد خبر: ۱۳۰۳۴۳۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این دیپلمات‌ها به دلیل شرکت در اعتراضات ۲۳ ژانویه سال جاری میلادی که بر خلاف مواضع دیپلماتیک‌شان است، "عنصر نامطلوب" تلقی شده‌اند.
اعتراضات ۲۳ ژانویه سال جاری میلادی با هدف آزادی الکسی ناوالنی، منتقد کرملین برگزار شد که به سه سال و نیم حبس محکوم شده است.
وزارت خارجه سوئد ادعای حضور دیپلماتش در این راهپیمایی را رد کرد و وزارت خارجه لهستان نیز گفته که سفیر روسیه را احضار و مطلع کرده که دیپلمات لهستانی تنها وظایف رسمی خود را مرتبط با موضع دیپلماتیکش و بر اساس کنوانسیون وین انجام داده است.
این وزارتخانه همچنین در بیانیه خود آورده است: طرف لهستانی از مقام‌های روسی انتظار دارد که تصمیم خود را تغییر دهند، در غیراینصورت، لهستان نیز اقدامات متناسب انجام می‌دهد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز اخراج این سفرا را محکوم کرد و در جریان یک کنفرانس خبری مشترک ویدئویی در دفاع و حمایت از این دیپلمات‌ها با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: ما این اخراج را غیرقابل توجیه می‌دانیم.
ماکرون نیز این اقدام از سوی مسکو را محکوم کرد و گفت، با این سه کشور ابراز همبستگی می‌کند.
دیپلمات‌های کشورهای سوئد و لهستان در کنسولگری‌های کشورهای خود در سن‌پترزبورگ هستند در حالیکه دیپلمات آلمانی در سفارت این کشور در مسکو به سر می‌برد. روسیه به همگی آنها دستور داده تا به سرعت کشور را ترک کنند.
این اخراج در حالی صورت گرفته که جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای گفتگو با مقام‌های روسی و با وجود نگرانی‌ها در غرب اروپا درباره وضعیت ناوالنی در مسکو به سر می‌برد.
بورل در بیانیه‌ای اعلام کرد، حین گفتگو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه متوجه اخراج این دیپلمات‌ها شده است.
وی گفت: به شدت این تصمیم را محکوم و اتهامات وارده علیه این سه دیپلمات را رد می‌کنم. این تصمیم باید مورد بازبینی قرار گیرد. من بر وحدت اتحادیه اروپا و همبستگی با کشورهای عضو تاکید دارم.
روسیه دو هفته است که شاهد اعتراضات گسترده مردمی در حمایت از ناوالنی است.
ناوالنی ۱۷ ژانویه سال جاری میلادی و در پی بازگشت از آلمان که برای درمان در آن به سر می‌برد، در فرودگاه بین‌المللی مسکو بازداشت شد.
در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا اخراج سه دیپلمات از روسیه را محکوم می‌کند و همبستگی خود را با این کشورها اعلام می‌دارد.
وی در توئیتی نوشت: آمریکا اخراج این دیپلمات‌های اروپایی را از روسیه که بر اعتراضات ژانویه در حمایت از ناوالنی نظارت داشتند، محکوم می‌کند. این اقدام عامدانه و غیرقابل توجیه جدیدترین اقدام روسیه در عدم تبعیت از الزامات و تعهدات بین‌المللی محسوب می‌شود.
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز گفت، کشورش با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره روابط آتی با مسکو و در پی اقدام اخیر روسیه در اخراج این سه دیپلمات گفتگو می‌کند.
وی اواخر روز جمعه در گفتگویی با گروه رسانه‌ای فونکه آلمان گفت: در حال حاضر، ما باید به دقت اقدامات آتی درباره همکاری با روسیه را مورد بررسی قرار دهیم. روسیه خودش انتخاب می‌کند که با مابقی اروپا ارتباط داشته باشد یا خیر. ما همیشه تاکید داشته‌ایم که به دنبال توقف روابط با روسیه نیستیم و با وجود اختلافات، به دنبال روابط خوب هستیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها