گزارش سازمان انتقال خون از وضعیت اهدا در نیمه اول سال ؛

ایرانی ها 7 درصد بیشتر از سال گذشته خون دادند / رشد 50 درصدی اهدای خون در اربعین

سخنگوی سازمان انتقال خون خبر داد؛

طب انتقال خون ایران جزء 4 کشور نخست آسیا

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: امروز دیگر دغدغه تامین خون کافی را در کشور نداریم؛ چراکه با مدیریت شبکه ملی خون کشور و مدیریت پخش خون و فرآورده‌اش نگذاشتیم مشکلی در تامین خون در مراکز بیمارستانی و درمانی داشته باشیم.
کد خبر: ۱۳۰۳۱۳۹

به گزارش جام جم آنلاین از فارس،بشیر حاجی بیگی،سخنگوی سازمان انتقال خون در برنامه «به زندگی سلام کن»، گفت: سازمان انتقال خون یکی از سازمان‌های خوشنام، خوب و قابل اعتماد مردم عزیزمان است که در عرصه سلامت کشور فعالیت می‌کند. وظیفه آن تهیه و تامین خون سالم در کشور است؛ تهیه خون سالم برای 900 بیمارستان و مراکز درمانی در کشور را به عهده دارد.

وی افزود: نزدیک به 47 سال از تاسیس مرکز انتقال خون می‌گذرد و در حال حاضر نزدیک به دو و نیم میلیون نفر مردم عزیزمان از 32 استان کشور جهت انتقال خون به همکاران ما مراجعه می‌کنند و سالانه دو میلیون و ۱۰۰ واحد خون اهدا می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: در سال هم سه میلیون و 600 واحد خون و فرآورده مثل گلبول فشرده شده، پلاکت، پلاسما و... به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع می‌شود.

حاجی بیگی اظهار کرد: به هر حال در کشور ما وظیفه تهیه و توزیع خون و فرآورده آن به یک سازمان واحد به نام ملی واحد سازمان انتقال خون واگذار شده است که اصل و پایه اش را اهداکنندگان تشکیل می دهند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر سازمان انتقال خون از بحث کمیت گذر کرده است و بیشتر به کیفیت اهمیت می‌دهد و تضمین کیفیت و کنترل کیفی اهمیت بالایی در این سازمان دارد. ما امروز دیگر دغدغه تامین خون کافی را در کشور نداریم؛ چراکه با مدیریت شبکه ملی خون کشور و مدیریت پخش خون و فرآورده اش نگذاشتیم مشکلی در تامین خون در مراکز بیمارستانی و درمانی داشته باشیم.

حاجی بیگی ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد خون تامین شده برای تزریق به بیماران تالاسمی کشور که مصرف کننده دائمی خون هستند و نزدیک 20 درصد خون اهدایی برای آنها استفاده شده و از کیسه‌های کم و دارای حساسیت کم استفاده می‌شود.

سخنگوی سازمان اهدای خون بیان کرد:ما برنامه حذف خون جایگزین در کشور را از سال 2007 اجرای کردیم و در حال حاضر اهدای خون ما در کشور 100 درصد داوطلبانه و بدون چشم داشت و با اهدای ایثار گرانه است. مردم بدانند که هنوز در 70 کشور دنیا اهدای خون جایگزین وجود دارد.

وی افزود:طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت داده کیفیت خون‌های اهدایی در ایران برابر با کشورهای توسعه یافته اروپایی است.

حاجی بیگی توضیح داد: ما برنامه ملی خون‌ های نادر را از سال 89 شروع کردیم و از سال 90 با تایید انجمن بین‌المللی انتقال خون به جمع 23 کشور که دارای برنامه ملی خون نادر هسند پیوستیم و در حال حاضر هم سامانه اهدا کننده خون نادر را در کشور داریم.

وی اضافه کرد: تنها کشور مسلمان در کشور که دارای برنامه ملی خون های نادر است کشور جمهوری اسلامی ایران است و خون نادر را ما در فریزهای ویژه در دمای منفی 80 درجه می‌توانیم به مدت 10 سال نگه داری کنیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون عنوان کرد:ایران قطب آموزشی پژوهشی در منطقه و مرکز سازمان انتقال جهانی بهداست است و همکار سازمان جهانی بهداشت در آموزش انتقال خون به شمار می‌آید و جزو 4 کشور برتر آسیا در طب انتقال خون هستیم.

حاجی بیگی یادآور شد: این موفقیت بسیار بزرگی است. با گذشت 47 سال از تاسیس سازمان انتقال خون میزان خون اهدایی ما در حال حاضر از مرز53 میلیون واحد گذشته است و جای تشکر و قدردانی از همه اهداکنندگان خون در کشور که سرمایه‌های اصلی سازمان انتقال خون هستند.

وی درباره واردات و صادرات خون بیان کرد: صادرات و واردات در همه جای دنیا و مراکز انتقال خون به دلیل بیماری‌های اپیدمیلوژیک ممنوع است. هر کشوری باید خون و فرآورده مود نیاز خود را مردم کشورش تامین کند و ما هم در کشور ایران در این زمینه سرآمد هستیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون درباره ذخایر خونی در ایران گفت: بهترین مکان برای ذخایر خون رگ‌های مردم عزیزمان است،ما همیشه ذخایر خون به اندازه کافی داریم و هر زمان که این میزان کم شده است و اراده کردیم مردم عزیزمان حضور پیدا کردند.

حاجی بیگی درباره اهدای خون و پلاسما در دوران کرونا، گفت: همه دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود و با اهدای پلاسما سیستم ایمنی پایین نمی‌آید و آنتی بادی به صورت مداوم در بدن ساخته می‌شود.

وی ابراز داشت: متاسفانه در کشور ما از ابتدای شیوع طرح جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان تنها دو درصد مردم برای اهدای پلاسما مراجعه کردند و آمار پایین است.ما 18 هزار نفر را از اردیبهشت ماه به عنوان مراجعه کننده داشتیم که 15 هزار واحد اهدا شده است.در استان ها رتبه اول تا پنجم را در اهدای پلاسما تهران، آذرباریجان غربی و یزد خوزستان و اصفهان دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها