دانشمندان موفق به تولید نوع خاصی از پروتئین شده‌اند که می‌تواند در پیشگیری و درمان کووید ۱۹ موثر باشد.
کد خبر: ۱۳۰۳۱۳۵

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان موفق به تولید پروتئین جدیدی شده‌اند که می‌تواند به عنوان ترفندی برای خنثی سازی عفونت ناشی از کووید ۱۹ در ارگانوئید کلیه انسان (یک عضو مینیاتوری ساخته شده از سلول‌های بنیادی) در آزمایشگاه عمل کند.

این پروتئین یکی از انواع ACE۲ (آنزیم مبدل آنژیوتانسین -۲) است، گیرنده‌ای که ویروس کرونا برای ورود به سلول‌ های انسانی و آلوده سازی آن استفاده می‌کند پروتئین اصلاح شده سنبله S ویروس کرونا را رهگیری کرده و آن را فریب می‌دهد تا به جای گیرنده واقعی ACE۲ در غشای سلول به آن متصل شود.

دکتر دانیل باتله، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن گفت: ایده این بود که پروتئین ما برای رهگیری ویروس کرونا قبل از رسیدن به گیرنده طبیعی در غشای سلول، تجویز شود. برای کارآمدتر کردن آن، پروتئین ACE۲ را اصلاح کردیم تا مدت زمان عمل آن از ساعت به روز افزایش یابد. این ویژگی برای استفاده بیمار بسیار مهم است.

باتله همچنین گفت: این یافته‌ها اثبات این مفهوم است که پروتئین ACE۲ در پیشگیری و درمان عفونت ویروس کرونا در انسان موثر خواهد بود؛ در حالی که واکسیناسیون گسترده بهترین راه برای مقابله با بیماری همه گیر کروناست، اما برای پیشگیری و درمان افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسن در آن‌ها کاملا موثر نبوده، همیشه نیاز به درمان وجود دارد.

این پروتئین در ارگانوئید کلیه انسان مورد آزمایش قرار گرفت، زیرا جوندگان در برابر عفونت ناشی از ویروس کرونا که باعث بیماری کووید ۱۹ می‌شود، مقاوم هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها