یکی از بیماری‌های شایع دوران کودکی عفونت لوزه است که نزد عموم به گلودرد چرکی شناخته می‌شود. به‌طور کلی گلودرد می‌تواند ناشی از التهاب لوزه‌های دهانی، لوزه سوم یا خود حلق باشد.
یکی از بیماری‌های شایع دوران کودکی عفونت لوزه است که نزد عموم به گلودرد چرکی شناخته می‌شود. به‌طور کلی گلودرد می‌تواند ناشی از التهاب لوزه‌های دهانی، لوزه سوم یا خود حلق باشد.
کد خبر: ۱۳۰۳۱۲۱

علل آن متفاوت است؛ از ویروس‌ها و باکتری‌ها تا برگشت اسید معده و خلط پشت حلق ناشی از آلرژی (حساسیت) همه می‌توانند علامت گلودرد را بدهند. اما آنچه اهمیت دارد عفونت مکرر لوزه‌های دهانی یا لوزه سوم است که بیش از معمول رخ دهد و نیاز به آنتی‌بیوتیک داشته‌باشد. مثلا بیش از چهار بار در شش ماه سرد سال.

در بدن ما لوزه‌ها جزئی از سیستم‌دفاعی هستند و خط اول واکنش و دفاع در برابر عوامل بیماری‌زایی که از راه تنفس به ما می‌رسد.

پس در حالت طبیعی همه ما خصوصا در کودکی التهاب و عفونت لوزه‌ها را تجربه می‌کنیم. تنها زمانی که عفونت بیش از حد تکرار شود یا عفونت پایدار شود و لوزه‌ها فواید خود را از دست بدهند، پیشنهاد جراحی داده می‌شود.

حالت دیگر زمانی است که لوزه‌ها بی‌دلیل بزرگ شوند و بدون وجود عامل عفونی، اندازه آنها به حالت طبیعی بازنگردد.

اگر در این حالت منجر به بسته‌شدن راه هوایی و مشکلات تنفسی شود، توصیه به جراحی می‌شود.لوزه سوم یا آدنویید در پشت بینی و کام قرار دارد و در معاینه دهان دیده نمی‌شود.

بزرگی این لوزه گاهی منجر به تنفس دهانی و خرخر شبانه می‌شود. توجه داشته‌باشید همزمانی بزرگ شدن لوزه‌ها با علائم تنفسی مهم است وگرنه صرف اندازه ملاک عمل جراحی نیست.

در سن زیر سه سال اثر مفید لوزه‌ها در دفاع از بدن بیشتر است؛ لذا ترجیح ما این است در این سنین لوزه‌ها را برنداریم.

یک مسأله مهم و غلط رایج بین والدین این است که بزرگی لوزه و مشکلاتش را ارثی می‌دانند. این تصور تاکنون اثبات نشده‌است.

یادآور می‌شویم در صورت وجود بیماری‌های همزمان مثل آلرژی (حساسیت تنفسی) یا برگشت اسید معده (ریفلاکس) توصیه ما ابتدا درمان این بیماری‌هاست.

از هفت‌سالگی به بعد لوزه‌ها شروع به کوچک‌ شدن می‌کنند؛ لذا مسائل مربوط به لوزه در بزرگسالان کمتر دیده می‌شود و توصیه به جراحی نیز کمتر است.

دکتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش و حلق و بینی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها