افزایش ابتلای افراد ۵تا ۱۷سال به کرونا بحث داغ این روزهاست و دلایل مختلفی برای این مساله مطرح می‌شود اما حقیقت این است که هنوز هیچ مستنداتی مبنی بر این که ویروس کرونا در کشور تغییرات بیولوژیکی داشته است، در دست نیست.
کد خبر: ۱۳۰۳۰۹۵

بنابراین می‌توان گفت افزایش ابتلای کودکان به ویروس کرونا ناشی از تغییرات رفتاری ویروس کرونا نیست.
آن طور که مشخص است، الگوی هندسی سرایت و ابتلا به ویروس کرونا در کشور تغییر کرده است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن، افزایش عادی‌انگاری شرایط در جامعه باشد؛ چراکه کم نیستند خانواده‌هایی که این روزها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند گذشته پایبند نیستند.

به این ترتیب می‌توان یکی از عوامل افزایش شیوع کرونا میان کودکان را بی‌توجهی خانواده‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت داد.

به عبارت دیگر، این روزها بسیاری از والدین با فرزندان خود به مسافرت می‌روند. دست در دست بچه‌ها به مراکز خرید سر می‌زنند، درحالی که تا مدتی پیش خانواده‌ها حساسیت بیشتری در این خصوص داشتند.

به نظر می‌رسد این کاهش حساسیت در خانواده‌ها و افزایش حضور کودکان در محل‌های پرخطر از لحاظ شیوع کرونا در افزایش ابتلای کودکان به بیماری بی‌تاثیر نیست.

شاید بسیاری فکر کنند افزایش آمار ابتلا در کودکان به دلیل، ورود ویروس جهش یافته کرونا به کشور باشد، نکته اما این است که ویروس جهش یافته کرونا در ایران به‌خوبی کنترل شده و امروز تعداد کمی از افراد به ویروس جهش‌یافته مبتلا هستند.

بنابراین به طور قطع نمی‌توان ادعا کرد افزایش تعداد ابتلای کودکان به ویروس کرونا، به دلیل ورود ویروس جهش یافته در کشور است.

فراموش نکنیم به خاطر فعالیت گسترده کودکان و حضورشان در مناطق آلوده ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفته باشند. تغییر الگوی رفتاری خانواده‌ها و ساده‌انگاری درباره ویروس کرونا باعث شده کودکان بیشتری به این ویروس مبتلا شوند.

افزون بر این، آمار ابتلای کودکان به ویروس، این روزها در کلانشهرهایی مانند تهران و اصفهان بیشتر است. نکته اینجاست در کلانشهرها بیش از گذشته شهروندان پروتکل‌ها را نادیده می‌گیرند، اما خانواده‌ها باید آگاه باشند که با افزایش سفر و بردن کودکان به پاساژ و مکان‌های پرتردد شرایط را برای بیمار شدن آنها فراهم می‌کنند.

لازم به یاد آوری است روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا در جهان عنوان شد، کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند.

حال این که در مدت یکساله گذشته مشخص شد کودکان هم به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند اما ممکن است علائم بیماری در آنها کمتر باشد بنابراین نباید فراموش کرد که کرونا، کودکان و نوجوانان را نیز تهدید می‌کند و این وظیفه خانواده‌هاست که شرایط را برای آنها ایمن کنند، نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به آنها آموزش دهند و از حضور آنها در مکان‌هایی که احتمال شیوع ویروس بالاست، جلوگیری کنند.

حمید سوری - رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها